Voor de vakantiegangers op Čiovo en in Trogir & omgeving

• Carla

Morgenavond, donderdag 2 augustus, vindt in het dorpje Žedno op Čiovo, voor het zesde opeenvolgende jaar, 't klapa-spektakel “Misečina na gustirni” plaats. De aanvang is om 20.00 uur.

De volgende klapa's zullen aanwezig zijn:

TRAGOS, Trogir

AKUŽA, Split

MRIŽA, Split

ŽRNOVNICA, Žrnovnica

KURENAT, Kaštela

DUBRAVA, Dubrava

KANDELORA, (ž) Zemunik

PROĆULIĆ, (mj) Smokvica

BESIDA, (ž) Klis

LERO, (mj) Split

ANKORA (ž) Podstrana

ŠTORIJA, (ž) Kaštela

(ž) = vrouwelijke klapa

(mj) = gemengde klapa

• Jo

Waarom doen ze zoiets nu nooit in juni of sptember :(

• rutger

Omdat Kroaten lui zijn het seizoen bewust kort houden (beetje juli en augustus) om zo de rest van het jaar te lanterfanten.

Welkom bij de EU.

Nu nog de euro en het gaat ons nog meer klauwen met geld kosten.

• Carla

Ook in de maand(en) juni en/of september kun je klapa's beluisteren, Jo.

Zo waren bijv. op 1 juni, op het plein in Vodice, de volgende klapa's te beluisteren:

klapa KAŠE (m) – Dubrovnik

klapa ŽRNOVNICA (m) – Žrnovnica

klapa ĆAKULONE (ž) – Zagreb

klapa MORE (m) – Šibenik

klapa SUBRENUM (m) – Dubrovnik

klapa SEBENICO (m) – Šibenik

klapa BRODARICA (m) – Šibenik

klapa ISKON (m) – Split

Op 13 juni voor het historische kerkje in Žrnovnica:

klapa PRASKA – Podstrana

klapa BOCA NOSTRA – Kotor, CG

klapa MORBIN – Donji Humac, o. Brač

klapa SIGNUM – Čapljina, BiH

klapa ČINKVINA – Split

klapa GALEŠNIK – Hvar, o. Hvar

klapa VINČACE – Novi Vinodolski

klapa LUČICA - Split

Op 22 juni in Slime:

klapa BASCA - Baška Voda,

klapa KURJOŽE (ž) - Podstrana,

klapa PASIKA - Kostanje,

klapa PINGUENTUM - Buzet,

klapa PUTALJ (ž) - Kaštel Sućurac,

klapa STOBREČ - Stobreč,

klapa ZNAMEN (mj) - Kaštel Lukšić,

klapa ŽRNOVNICA – Žrnovnica

en zo zou ik nog een hele poos door kunnen gaan. Klapa Intrade heeft op 27 juni jl. bijv. een heel mooi concert op Krk gegeven en tevens een concert van Klapa Cambi op 2 juni jl., ook op Krk. Klapa's kun je in feite het hele jaar door beluisteren. Voor jouw info… 6 oktober a.s. klapa HRM Sv. Juraj op Krk. Op 13 juni jl. heeft Sv. Juraj overigens ook een concert op Pag gegeven voorafgegaan door klapa “Svomegradu” een avond eerder. Klapa „Peružini“ gaf op 9 juni een concert op Pag. Je moet je dus altijd even goed informeren wanneer je naar een concert van een klapa wilt tijdens je verblijf aldaar.

• Jo

Klapa Sv Juraj HRM hebben we gezien op 13 juni., net als vorig jaar trouwens. Klapa Svomegradu vond ik niet veel voorstellen, eerlijk gezegd. En op de camping zagen we eveneens net als vorig jaar Klapa Sol. Waar ze vorig jaar met z'n zessen waren, nu amper met 4. En alle 4 speelden ze een instrument. Ze speelden/zongen de klassiekers maar echte klapa vond ik het niet.

Waar vind jij zo snel trouwens die data? Ik heb gezocht maar niet gevonden. En in feite was m'n vraag meer een rethorische vraag, hoor (:D

• Jo

O ja, ook klapa Lanterna was een avond op de camping.

• Carla

Je hebt gelijk, klapa “Svomegradu” stelt niet veel voor. Het is een kleine en onbekende klapa. Klapa Sol (wel een bekende klapa van Pag) heb ik nog nooit a capella zien en/of horen optreden, altijd begeleid door instrumenten. Dat is en maakt nu net het verschil waar we het eerder al over hadden. Ze brengen een populair genre, maar geen authentieke klapa muziek. De naam "klapa'' mogen ze echter wel dragen, want ze vormen een groep.

Dat een klapa niet altijd met hetzelfde aantal leden optreedt komt omdat de leden gebruikelijk ook werkzaam zijn in een reguliere baan. Daarnaast zijn diverse leden vaak actief in meerdere klapa's, soms zelfs in drie of vier klapa's. Misschien moet je er toch eens over gaan denken wat zuidelijker af te zakken ;) Over gebrek aan klapa's heb ik echt niet te klagen, kan er in Split iedere dag van genieten. Het mooiste vind ik echter nog wanneer een groep mensen spontaan op een pleintje, terrasje of in één van de smalle straatjes van de stara jezgra (de oude binnenstad) begint te zingen. Zo is het ook traditie dat men zich met Oud & Nieuw verzamelt op een plek in de oude binnenstad, die wij “Ispod ure” noemen en dan wordt er gezongen. Deze groep mensen is dus ook “Klapa ispo' ure” genoemd:

http://youtu.be/dQ1lT-YZAZo

Dat ik e.e.a. misschien wat sneller vind dan jij komt waarschijnlijk omdat ik anders zoek wanneer ik iets weten wil. Zoeken in 't Kroatisch zal bepaalde informatie sneller naar boven halen.

• Jo

Je moest eens weten hoe dikwijls we er al over gedacht hebben zuidelijker af te zakken maar telkens komen we tot de conclusie dat het niet echt haalbaar is.

En als ik nog eens wat wil weten dan krijg je een pb-tje >:D<

En zo'n “spontaan” optreden hebben we ooit rond 11 uur ‘s avonds op een terasje in Novalja meegemaakt. Jammer genoeg enkel ’t laatste liedje. 'k Moet er nog ergens een opname van hebben, toen nog gefilmd met het fototoestel.