Weer terug

  • Sylvi@

    Hallo allemaal,

    We zijn weer terug van onze eerste vakantie in Kroatië. De reis heen en terug is prima gegaan, de tunnels vielen mee ;)

    Heenweg overnacht in Haus Wagrain (groeten terug Ja-pa), prima adres. Terugweg overnacht in Hotel Weihermuhle Iggensbach, Duitsland, ook een prima plek om te overnachten.

    Terugweg zijn we via Maribor-Graz gegaan. Een hele mooie route, je kijkt af en toe je ogen uit!

    Een aantal stadjes bezocht (Rovinj, Vrsar, Novigrad, Porec) waarvan we Rovinj het mooiste vonden.

    Maar wat we als heel teleurstellend hebben ervaren is de houding van de meeste Kroaten die we tegenkwamen. Het begon al met de ontvangst op de camping door de medewerkers van de touroperator (Vacansoleil). Nors, kortaf, weinig willen vertellen enz. Je komt er zelf met een big smile aan, blij dat je er bent en dan wordt je zo behandeld.

    Dat was een domper. Het afscheid was zo mogelijk nog onvriendelijker. Er kon niet eens gedagzeggen vanaf. Borg wordt je in de handen gedrukt en weg zijn ze.

    Helaas hebben we de onvriendelijkheid ook ervaren in de stadjes, opdringerige verkopers. Nergens kon je even rustig kijken of er hing al iemand in je nek te hijgen.

    Als je aangeeft even rond te willen kijken krijg je te horen: kijken, kijken, niets kopen of ze blijven strak naast je staan.

    Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde Kroaat zo is, maar het geeft wel een beetje een nare smaak.

    En dan het verblijf op de camping (Bijela Uvala): op een aantal gebieden toch tegengevallen. De camping is zeer massaal. Dit wisten we maar desondanks hoop je dat het

    meevalt. Het zwembad hebben de kinderen niet eens kunnen benutten door de aanwezigheid van groepjes jongelui die niets anders deden dan springen, duiken, duwen enz.

    We hebben geen badmeester kunnen ontdekken. Gelukkig zaten we vlakbij de zee, dus daar de verkoeling kunnen zoeken. Want wat was het warm!

    Maar daar dan weer de ‘handdoekjescultuur’, in de vorm van strandstoelen die ‘s ochtends gebracht werden in een busje en waar vervolgens later op de dag een groep Nederlanders de hele dag op ’hun' plek zaten.

    Terugkijkend, zeker een mooi land, de moeite waard om het ooit verder te ontdekken. Maar dan wel zeker weten dat je in een gebied komt waar je als toerist welkom bent.

    En met toch minder toeristen om je heen.

    Groetjes,

    Sylvia

  • rebas

    Spijtig voor u dat vriendelijkheid ver te zoeken was op je vakantie.

    Maar dit is niet alleen in kroatie alleen.

    Vakantie nemen in het hoogseizoen heeft zijn nadelen.

    Overvolle hotels en campings,gebrek aan personeel…….

    Wat men moet doen om dit te vermijden is bij een particulier een appartement huren.

    Deze mensen moeten leven van mondreclame,dus de service is dan ook beter.

    Ik heb gehuurd in Zadar,de mensen waren zeer vriendelijk en behulpzaam.

    Voorbeeld,fietsen konden op eenvoudige vraag veilig in de privegarage worden geplaatst,

    Ik ga niet alles vernoemen maar vriendelijkheid moet van 2 kanten komen;

    Volgend feit,mijn vrouw stootte per ongeluk haar volle glas wijn omver in een restaurant,zonder probleem is een ander glas geplaatst zonder bijbetalen.

    Als je ergens een tijdje bent ,en regelmatig uit eten gaat, doe dan het volgende.

    De eerste keer en verder geef je de kelner een fooi,daarmee benadrukt je dat je tevreden bent met zijn bediening.

    Na een paar dagen zal dezelfde kelner je zeer hartelijk ontvangen,je wordt als zo rap mogelijk geholpen,je portie is beter verzorgd…..

    U heeft 2 mogelijkheden,u staat op je strepen,resultaat een verknalde vakantie en mistevredenheid.

    Of probeer altijd vriendelijk te blijven en alles in de minne te regelen,zelfs als je denkt dat je niet alles hebt gekregen van wat er wel zou moeten zijn.

    De vakantie zal u beter bevallen.

  • Sylvi@

    Hallo Rebas,

    Bedankt voor je reactie!

    Dat laatste heb je gelijk in.Ik benader mensen zoals ik zelf ook graag benaderd wil worden.

    In een restaurantje waar we een aantal keren zijn geweest werden we beter behandeld. Mogelijk omdat we er vaker kwamen. De laatste twee keren

    werd ons zelfs een drankje aangeboden.

    Dit had ik ook moeten vermelden in mijn eerste verslag. Helaas overheerste het negatieve gevoel.

    En misschien inderdaad beter een volgende keer via een particulier iets te huren. De kinderen wilden echter graag naar een camping en dan ben je

    meestal toch aangewezen op touroperators.

    Misschien lig het ook aan de omgeving waar wij waren (Istrië). Dat wordt natuurlijk ook overspoeld door toeristen en we hebben met eigen ogen kunnen zien

    hoe onbeschoft deze kunnen zijn tegen de lokale bevolking. Mogelijk een logisch vervolg dat men in het algemeen geen fan is van de toeristen.

    Maar ja….wij gingen er met een hele andere insteek naar toe….

    Groetjes,

    Sylvia

  • Jo

    Wat betreft de ontvangst op de camping hadden wij (redelijk) positieve ervaringen op camping BiVillage (2004) in een gehuurde tent van Roan. Maar toen gebeurde de ontvangst nog door Nederlandse echtparen. Ik meen begrepen te hebben dat dat ondertussen niet meer mag.

    Wat dat gratis drankje na de maaltijd, het ene restaurant doet het standaard, het andere nooit, sommige pas als je er een paar keer geweest bent. Of als je een leuke babbel gehad hebt met de ober.

    Persoonlijk hebben we nog nooit te maken gehad met echt onvriendelijke obers of winkelbedienden. Het maakt misschien wel eenverschil dat we enkele woorden Kroatisch spreken (echt niet veel, hoor). Nog een gevolg van onz eerste Kroatiëreis waar één van de activiteiten in het hotel een minicursus Kroatisch was.

    Anderzijds moet ik ook zeggen dat wij er op twee keer na nooit waren in juli of augustus. Altijd in mei, juni en/of september. En toch altijd in relatief kleinere stadjes. Maar toch ook op reuze-campings. Strasko, waar wij het vaakst al waren heeft toch zo'n 1000 plaatsen maar we hebben nog nooit te maken gehad met onvriendelijk personeel. Integendeel, bij de problemen die we toch al een paar keer hadden zijn ze altijd even vriendelijk en behulpzaam.

    Eén keer hadden we een onprettige ervaring in een restaurant (te weinig en niet wat we besteld hadden) maar dat lossen we op door er nooit meer te gaan. En dat ondanks het feit dat het enige restaurant in de buurt is waar we ons lievelingseten kunnen krijgen (ispod peka).

  • ellen van kooij

    Die houding van de Kroaten zie je in het hele land wel, maar is op Istrie toch wel het ergst :-(

    Bezoek eens de kleine campings langs de Dalmatische kust. Je zal zien dat je je daar veel vriendelijker benaderd wordt.

    Je zal er geen zwembad vinden, maar met zo'n mooie zee voor je deur heb je toch niet nodig.

    Je hoeft de campings niet te reserveren. Gewoon naartoe rijden en een mooi plekje uitzoeken. Is het vol, dan rij je naar de volgende campings. Er zitten er zat!

    Deze zomer zijn wij niet naar Slovenie en Kroatie geweest. Voor het eerst met de kinderen naar Frankrijk. En daar de kleinere Charme campings opgezocht. Waar je eigenaar zelf nog de receptie doet en/of dagelijks over het veldje loopt. Ik moet zeggen dat dat toch een véél fijner vakantie-gevoel geeft dan een werknemer die er overduidelijk geen zin in heeft.

  • JaPa :o)

    Ellen,

    Wat lees ik nou!

    Ben je van je geloof gevallen?

    JaPa.

  • ellen van kooij

    Hihi (:D en het is nog goed bevallen ook.