Doorreis Kroatie

• Astrid E

Elk jaar ga ik vanuit Griekenland met de auto naar Nederland om daar de feestdagen met de familie door te brengen. Normaal neem ik de boot naar Italie, maar de ferries zijn zo ontzettend duur geworden, dat ik dit jaar via de oostbloklanden wil gaan. Hoe zijn de wegen in Kroatie? Worden de wegen sneeuwvrij gemaakt? (ik ga half december en ja, we hebben winterbanden). Wat moet ik zeker bekijken?

Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik niet meer weet wat te geloven. Wie kan mij duidelijkheid verschaffen. We reizen met een Griekse auto.

Alvast bedankt!

• JaPa :o)

Hallo Astrid E,

Wat fijn dat je de feestdagen met familie in Nederland wilt doorbrengen. Jullie willen met de auto deze rit afleggen, dat is best een aardig eind!

Ik weet niet of je al Google Maps heb geprobeerd om een route via het land te bekijken.

Je hebt winterbanden, maar ik zou ook sneeuwkettingen meenemen, want er kan in de balkanlanden, Oostenrijk en Duitsland waar je dan doorheen moet aardig wat sneeuw liggen.

Ze zullen de wegen best proberen sneeuwvrij te maken, maar reken erop dat het ook weleens erg glad kan zijn.

Vorig jaar wilden wij vanuit Nederland met de Kerst/Nieuwjaarsdagen naar het eiland Krk in Kroatië gaan, maar dat is niet doorgegaan omdat de mensen op de autobahn moesten overnachten omdat er zoveel sneeuw was gevallen. Dit jaar willen wij het weer proberen om met de feestdagen daar te zijn, maar we willen geen risico nemen om de auto in elkaar te (laten) rijden, dus als de weersomstandigheden zo rond 19 december net zo zijn als vorig jaar, gaan we niet, en dat zou wel jammer zijn.

Dus wij hopen net zoals jullie een goede maar vooral veilige reis te hebben, en dat we de feestdagen bij de familie of vrienden in een mooie sfeer kunnen doorbrengen.

Ik hoop het voor jullie, en natuurlijk ook voor ons.

Laat nog eens horen hoe het jullie is vergaan?

Fijne feestdagen toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• L

Vliegtuig = sneller en goedkoper!?

Nog 1 kleine opmerking: Als je via oostBLOKlanden naar Nl wil reizen dan reis je niet door Kroatie. Kroatie ( ex-Joegoslavie ) is nooit een oostBLOKland geweest!

Succes met keuze maken,

L.

• FrederiquevW

De wegen in Kroatie zijn over het algemeen goed, zolang je de snelwegen aanhoudt. Nu is het in de winter in Europa rijden meestal geen pretje, in welk land dan ook. Wij zijn weleens vast komen te zitten in zowel Frankrijk als Italie i.v.m het weer in de koude maanden, sneeuw en gladheid etc etc, en dat zijn landen met prima snelwegen maar de winter is de winter. Houd daar dus rekening mee. Bovendien, als je pech hebt en vast komt te zitten en een paar dagen vertraging oploopt tikt het aan qua geld en dan is je ferry toch stukken goedkoper!

Het is een behoorlijk end en in de winter zul je stukken trager zijn dan in de warmere maanden. Wat ik me ook afvraag is hoe je van plan bent om van Griekenland Kroatie te bereiken? Inlands? Daar zullen de temperaturen namelijk stukken lager zijn dan aan de kust? Wij hebben het traject NL - GR een tijd terug afgelegd en zijn via Albanie en Montenegro gereden maar daar zijn de wegen dus wel heel slecht.

• Jablan

Onze ervaringen:

In Bosnië probeert men de wegen binnen 24 uur berijdbaar te maken, in Kroatïe binnen 12 uur.

Sneeuwkettingen en winterbanden verplicht, ook lampen overdag aan.

Wat je moet bekijken? Hangt van je route af. Op de site van de HAK vind je een interactieve kaart met vele opties.

• Jo

Ik weet natuurlijhk niet van waar in Griekenland je komt maar als je over Beograd (Belgrado) in Servië komt zijn de snelwegen goed. Veel zal natuurlijk afhangen van de weersomstandigheden op het moment dat jullie reizen. En dan niet enkel in Kroatië maar misschien nog meer in Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Zoals al eerder hier gezegd kan je op de site van de Kroatische Automobielclub (http://www.hak.hr/en) webcambeelden zien van alle grensovergangen en van alle op- en afritten van de snelwegen.

• geert

Je zal zo-wie-zo door Servie en BIH moeten , mijn ervaring met de “ autosnelwegen ” zijn niet “dat” . Ik zo alfhangkelijk van waar jullie in Griekenland komen vanuit Pireuis naar Dubrovnik gaan, via de ferry en dan de goeie snelwegen in Kroatie nemen ( de snelwegen in Kroatie zijn supper maar ik zou er niet graag op rijden met sneeuw en ijzel ) Dus voor jullie veiligheid ( en dat moet toch primeren op de centjes ) Is de ferry volgens mij toch nog altijd de beste keuze , jullie moeten natuurlijk nog altijd de Alpen over , misschien een low-budget vlucht overwegen , natuurlijk afhankelijk vanwaar jullie in Griekenland komen . Stuur efkes door van waar naar waar jullie willlen gaan dan kijk ik hoe ik jullie kan helpen ( ook gezins samensteling AUB)

groetjes

Geert

• mirjana

De beste en de snelste route is via Duitsland-Ostenrijk-Slovenie-Kroatie maar dan Maribor-Zagreb-Beograd -Nis(allemaal snelweg) dan krijg je een stuk gewoone weg wel ok tot Skopje en dan bij Kumanovo begint weer snelweg bijna tot aan de grens en daarvandaan heb je allemaal nieuwe snelwegen aangelegd door de EU paat jaar geleden.Je kan ook kiezen via Budapest dat is Wenen- Budapest- Beograd allemaal snelweg.