recept Peka

• Laurens

Ik heb vorige maand op de markt in Zadvarje een “cripnja” gekocht om peka te maken. Aangezien ik thuis een houtoven heb, moet het er nu maar eens van komen om dit heerlijke gerecht te gaan maken. Hoewel het eigenlijk met kalfs of lamsvlees moet volgens mij, wil ik het gaan proberen met kip en varkensribbetjes, uiteraard in combinatie met aardappelen, groenten en rozemarijn.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zelf peka maken, tips zijn welkom!

Laurens

www.villasanmarko.com

• voske

ha laurens

zal moeilijk zijn om van hollanders of belgen het recept van het maken van een peka te krijgen.

als je hier namelijk woont krijg je zovaak een peka voorgeschoteld, dat je het niet in je hoofd haalt om het thuis nog eens zelf te maken.

maar ik zal het hier eens navragen bij de locals

we hebben je huis trouwens nog gezien toen de tegelzetter nog in de badkamer bezig was. Het is echt super geworden!

• Jo

Wij hebben een paar jaar terug ook zo'n “stolp” meegenomen uit Kroatië en 't is echt leren er mee werken.

In Kroatië zelf hebben we op een zestal plaatsen ooit “ispod peka” gegeten en hij was op geen enkele plaats hetzelfde. Van verduiveld lekker tot ongeloofelijk “saai” (om het woord “slecht” niet te gebruiken).

Ook de “techniek” hebben we op verschillende manieren gezien. Op de ene plaats in een oven, op de andere in de open haard, op een derde plaats in de (grote) gemetste bbq. Op die plaats stond de schotel dan ook nog eens op pootjes.

Ik zou zeggen: proberen en blijven proberen.

• wonderwater

Het is als het ware gewoon een pan met deksel waar stoofpotjes in gemaakt worden.

De warmte wordt veelal verdeeld over de hele pan incl. deksel door er kooltjes om en over te scheppen.

Maar kan dus ook gewoon in de oven.

• nedcro

Ha (deeltijd) Pisakbewoner:

misschien moet je voor die peka via Robert (mali mlin) een demonstratie vragen, want die heeft een vriend in Kucice die het kan.

Kern is eigenlijk simpel, maar dat geldt ook voor brood bakken :-).

Stook in je houtoven een flink vuur, zodat de vloer warm wordt.

Daarna gaat een deel van het vuur naar de zijkant, want dat hou je nodig.

Zorg dat je flink veel gloeiende sintels hebt want ook die heb je nodig.

Nu de peka: borstel de vloer vrij waar de peka komt, zet daar de braadschaal met vlees (gezouten/vegeta) naar keuze op én kwarten aardappel, met voldoende olie én een scheutje witte wijn.

Deksel erop, daarop de ring waar de sintels overheen en tegenaan gaan (randen moeten rondom dicht liggen met ruim genoeg sintels er op).

Naar gelang de vleessoort braadtijd rekenen (kip, varken korter, kalfs langer), heel af en toe het deksel vrijmaken, vlees omkeren en een half uurtje tevoren paprika, uit, knoflook en toevoegen.

Tussendoor af en toe en zo nodig vanaf het zijvuur sintels toevoegen, vandaar dat zijvuur.

En tja, verder is het echt ervaring opdoen, op tijd de boel even keren, scheutje wijn erbij en niet vergeten om zelf een glas te nemen (probeer eens Traminac van Ilotski Podrum).

Mislukt het allemaal, regel dan maar via Robert een boot/picknick-tripje naar een óntzettend mooie plek aan de Cetina (onbekend bij de massa), een absolute aanrader.

Zie eventueel op svinisce.blogspot.com, houwdoe i pozdravi, pim.

• Laurens

De eerste poging afgelopen zondag was meteen een succes, echt goed gelukt en het smaakte geweldig. Ik ben begonnen met een flinke scheut olijfolie, dan een laag aardappelen met daar boven op ui, wortel en paprika. Ik heb er ook nog enkele tomaten opgelegd waarin ik een takje rozemarijn gestoken heb. Verder nog wat knoflook, zout en peper. Als laatste een paar stukken kip en varkensribbetjes die ik gemarineerd heb met olie en vegeta. Dan in de heetgestookte houtoven en de kap bedekken met houtskool. Na ongeveer anderhalf uur was de peka klaar, en er is niets van over gebleven!

• Jo

De lekkerste hebben wij gegeten in een apartement waar we verbleven in Fazana (Kroaat die ruim 10 jaar in Nederland gewoond had). Voor gasten waar het mee klikte maakte hij op de laatste avond meestal bbq. Maar wij hadden die stolp zien staan en toen we er uitleg over vroegen besliste hij peka te maken ipv bbq.

De slechtste aten we ooit in de enige konoba in Lubenice op Cres. En een paar jaar later lieten we ons weer “vangen”. Enkel lamsvlees met aardappelen en zo droog als wat.

Vorig jaar en dit jaar hebben we peka gegeten in Bistro Sidro in Gajac (eiland Pag) met inktvis (hobotnica). De ene keer gewoon, de andere keer gevulde inktvis. Het is hun specialiteit maar omdat we ‘r altijd buiten ’t seizoen zijn is het op speciale bestelling (enkele dagen voordien). Is het daarom dat we altijd een portie hebben voor ons 2 waar we gerust met 4 kunnen aan eten? We kregen wel de overschot mee en 's anderendaags smaakte die koud ook nog lekker.

Als we ‘t thuis maken braad ik eerst altijd het vlees aan op het gewone kookfornuis zodat het al een mooi korstje heeft én ook mooi aanbaksel in de schotel. Persoonlijk vind ik dat je meer smaak krijgt dan. Voor groenten gebruiken we dan babura-paprika’s, ui, wortel, groene selder en aardappelen. En 't vlees kruiden we met grill-vegeta, het geheel met de standaard vegeta en/of de krumpir-vegeta.

Zowel bij Sidro als bij Antika (Novalja) zijn er ook sinaasappelpartjes in de peka.

Wie graag foto's ziet van de verschillende peka's die we al aten geef maar een reactie, dan zet ik ze wel eens online.

• geert

Wij hebben een kook boek voor tajine gerechten gekocht , deze kan je perfect maken met een Peka Ik kocht er eentje ( een kleine van 40cm en maak het klaar op de bodem van onze BBQ .De eerste keer aten wij het in een HEEEEEEEEEL bekend restaurant in de Kanovle , het dreef gewoon in het vet echt ranzig , onze kroatische disgenoten hadden meer succes ze namen steak , wisten we veel dat de burgeroorlog nog volop bezig was en ze in gééén maanden rundsvlees ( steak of een deftig stuk vlees ) hadden gegeten .In die periode werdt het vee nog gehouden in de lege zwembaden van de toen leegstaande hotels in regio Dubrovnik Ik heb reeds veel cowboy verhalen gehoord en gelezen maar zelf in de hotel van Plat en Mlini werden zo het vee “bewaard” (gehoet???) Logisch ze zaten in een diepte en waren zo gevrijwaard van beschietingen .; We waren toen met hulpgoederen bij een gast gezin ( de meedeeters ) in Gruz en buitenwijk van Dubrovnik , er waren nog géén touristen in Dubrovnik zelf stond het onkruid (of hoe noemen jullie dat in Nederland ) een knie hoog .gEEN TOFFE TIJD MAAR WEL VEEL VRIENDEN VOOR HET LEVEN OVERGEHOUDEN