Ik zou het niet via de DOO route proberen, gaat je veel geld kosten.
Velen weten het niet, maar ik heb ook jaren in Kroatië gewoond zonder verblijfsvergunning en ook ik had daar een DOO. Men had de regels zo aangepast dat buitenlanders vrijwel geen verblijfsvergunning konden krijgen. Van de bijna 500 aanvragen werd alles afgewezen op 1 na. En dan heb ik het over Istrië, niet eens over heel Kroatië. Het was een periode waarin zeer veel buitenlanders werden gedeporteerd oftewel het land uit werden gegooid. Velen werkten er niet, hadden alleen een huis daar, maar mochten er toch niet blijven wonen.
Hoe hadden ze de regels aangepast ?
Men had er een eis tussen gegooid dat je minimaal 1 Kroaat full time in dienst moest hebben !
Tja, tijdens het zomer seizoen was dat geen probleem, maar tijdens de winter ?????
Ik wist dus dat ik geen verblijfsvergunning kon krijgen en heb die vervolgens ook maar niet meer aangevraagd. Aanvragen betekende dat de politie wist waar je woonde en velen hebben ook een bezoekje van de politie gehad, werden het land uitgegooid.
Degenen die een huis bezaten hadden hetzelfde probleem, konden ook geen jaarsalaris van een Kroaat ophoesten.
Of de regels nu nog zijn kan ik niet bevestigen, maar wat ik wel weet is dat de regering momenteel het leven van de Kroaten ook zuur maakt. Er zijn nieuwe regels verzonnen (bijna op wekelijkse basis) en hierdoor zijn zeer veel bedrijven in de poblemen gekomen. Mijn huidige vriendin komt uit Pazin, woont nu met mij op Curacao en heeft wekelijks contact met haar familie die in Pazin een bedrijf hebben, dus wat dat betreft hoor ik nog steeds wat er gaande is. Haar familie kan door al die nieuwe regels amper nog de zaak draaiende houden, dus of dit nu de juiste tijd is om naar Kroatië te verhuizen betwijfel ik.
Een boekhouder kost je per maand minmaal 700 Kuna en voor dat geld doen ze nog niets. Meestal kost de jaarrekening opmaken rond de 2000 Kuna oftewel je betaalt je helemaal blauw aan boekhouders, maar helaas heb je die nodig, de aangifte zelf doen gaat je niet lukken.
De 20,000 Kuna krijg je inderdaad terug, moet immers op je bedrijfsrekening worden gestort en kan daarna worden gebruikt voor uitgaves van het bedrijf.
De overige kosten ben je inderdaad kwijt en zie je ook nooit meer terug. Notariskosten kunnen behoorlijk oplopen en zullen later ook door blijven gaan. Kroaten gaan voor ieder wissewasje naar de notaris en dat kost je iedere keer weer geld. Ik zei altijd dat Kroaten net zo vaak naar een notaris gaan als wij naar de WC, is werkelijk niet normaal en die kosten moet je als bedrijf wel incalculeren.
Vertalingen moeten worden gedaan door een officiële tolk en die rekent doorgaans 120 Kuna per pagina, maar soms nog veel meer. Dan gaan ze rekenen per woord en zo kostte een brief mij ineens 900 Kuna !!! Daar komt dan de pdv overheen.
Als je een DOO op wilt richten zorg dan ook dat je je zo snel mogelijk registreert voor pdv (als je veel spullen te importeren hebt). Pas wanneer je geregistreerd bent kun je de PDV terugkrijgen. Hoewel ik ook weer moet opmerken dat een aantal jaren terug de pdv op import niet langer wordt teruggegeven, maar wordt omgezet in een tegoed. Die kun je dan verrekenen met de pdv die je af zou moeten dragen.
Andere optie is niet registreren en dan hoef je de ontvangen PDV ook niet af te dragen. Dat geldt dan weer tot een omzet van 70,000 Kuna (als ik me niet vergis) en zodra je daar boven komt krijg je te maken met een automatische registratie.
Ander puntje om in de gaten te houden zijn de vele boetes die je zult gaan krijgen van de belastingdienst. Een formulier verkeerd invullen ? Huppakee, boete !
Momenteel worden er zeer veel boetes uitgedeeld en dat heeft maar 1 reden: het land heeft geld nodig, dus dit zijn gewoon extra belastingen.
Heb je genoeg geld en verdien je genoeg dan kun je wellicht nog lachen om dit soort regels, maar voor iedereen waar het geld niet met kruiwagens tegelijk binnenkomt is het werkelijk sabbelen op dit moment. Veel werk is er niet en wat er is wordt slecht betaald. De financiële huishouding van de overheid is nog immer zeer slecht en daar betaalt de burger de rekening voor. (net zoals op Curacao overigens, maar dat hebben jullie allemaal in de kranten kunnen volgen).
Het klinkt nog altijd niet positief, maar zoals ik in het verleden al eens heb aangegeven: wie in Kroatië wil gaan wonen moet de waarheid kennen en niet het sprookje.
Frederique is al een keer van een ijskoude kermis thuis gekomen. Eerst verhuizen en daarna vastlopen in de bekende bureaucratie van het land. Die bureaucratie is er niet minder om geworden en iedereen die in dat land wil gaan wonen zal er mee te maken krijgen. Ik denk dat Frederique voordat ze naar Kroatië verhuisde graag de ins en outs had geweten, zodat ze het wellicht anders aan had kunnen pakken.
Zal het minder worden zodra Kroatië bij de EU komt ?
Zou wel moeten, maar dikke kans dat men zich in allerlei bochten gaat wringen om de regels niet te hoeven veranderen.