Vraag voor de kenners - Kroatische d.o.o

• FrederiquevW

Goedemorgen,

zoals bij sommige onder jullie al bekend is, is onze emigratie naar Kroatie niet helemaal lekker verlopen en zijn we inmiddels weer in Nederland. Maar!! Om de kansen te vergroten om onze verblijfsvergunning te krijgen aldaar, is me toentertijd aangeraden mijn freelance bedrijfje in te schrijven in Kroatie, als d.o.o want was de gedachte erachter als je hier werkt en je eigen bedrijf hebt dan krijg je bijna 100 procent zeker je verblijfsvergunning. Het geld van de d.o.o is een investering want dat geld stop je verder gewoon in je eigen bedrijf.

Allemaal leuk en wel op zich maar ik heb geen groot bedrijf, ik ben freelancer en nu ik dus niet meer daar ben is het een beetje raar om mijn freelance werkzaamheden in Nederland onder een Kroatische d.o.o te gaan voeren als ik weer in NL woon en werk………….Bovendien heb ik daar geen overzicht en komen er allemaal kosten bij zoals de kosten van een verplichte boekhouder en kosten van een zakelijke bankrekening etc etc.

Heeft iemand enig idee wat de slimme zet nu zou zijn? Hoe kom ik van die d.o.o af en is het verstandig om er vanaf te komen? Jawel toch?

• JaPa :o)

FrederiquevW,

Als Norbert dit zou/zal lezen, dan kan hij je hoogstwaarschijnlijk wel een goed antwoord geven en/of verder helpen!

JaPa.

• Jo

Welke stappen heb je allemaal moeten nemen en welke kosten waren er aan het oprichten van die d.o.o.?

• FrederiquevW

Kosten: “investering” 20 000 Kuna, dit mag ik dus in principe uitgeven aan het bedrijf. Daarnaast ook kosten gehad voor o.a notaris, vertalingen, legalisaties, etc etc maar dat is weg, foetsie. Als ik die 20 000 kuna kan redden daarentegen en van dat bedrijf afkomen zou ik een gelukkig mens zijn :/

Nou, we wachten even op Norbert dan :)

• Norbert HR

Ik zou het niet via de DOO route proberen, gaat je veel geld kosten.

Velen weten het niet, maar ik heb ook jaren in Kroatië gewoond zonder verblijfsvergunning en ook ik had daar een DOO. Men had de regels zo aangepast dat buitenlanders vrijwel geen verblijfsvergunning konden krijgen. Van de bijna 500 aanvragen werd alles afgewezen op 1 na. En dan heb ik het over Istrië, niet eens over heel Kroatië. Het was een periode waarin zeer veel buitenlanders werden gedeporteerd oftewel het land uit werden gegooid. Velen werkten er niet, hadden alleen een huis daar, maar mochten er toch niet blijven wonen.

Hoe hadden ze de regels aangepast ?

Men had er een eis tussen gegooid dat je minimaal 1 Kroaat full time in dienst moest hebben !

Tja, tijdens het zomer seizoen was dat geen probleem, maar tijdens de winter ?????

Ik wist dus dat ik geen verblijfsvergunning kon krijgen en heb die vervolgens ook maar niet meer aangevraagd. Aanvragen betekende dat de politie wist waar je woonde en velen hebben ook een bezoekje van de politie gehad, werden het land uitgegooid.

Degenen die een huis bezaten hadden hetzelfde probleem, konden ook geen jaarsalaris van een Kroaat ophoesten.

Of de regels nu nog zijn kan ik niet bevestigen, maar wat ik wel weet is dat de regering momenteel het leven van de Kroaten ook zuur maakt. Er zijn nieuwe regels verzonnen (bijna op wekelijkse basis) en hierdoor zijn zeer veel bedrijven in de poblemen gekomen. Mijn huidige vriendin komt uit Pazin, woont nu met mij op Curacao en heeft wekelijks contact met haar familie die in Pazin een bedrijf hebben, dus wat dat betreft hoor ik nog steeds wat er gaande is. Haar familie kan door al die nieuwe regels amper nog de zaak draaiende houden, dus of dit nu de juiste tijd is om naar Kroatië te verhuizen betwijfel ik.

Een boekhouder kost je per maand minmaal 700 Kuna en voor dat geld doen ze nog niets. Meestal kost de jaarrekening opmaken rond de 2000 Kuna oftewel je betaalt je helemaal blauw aan boekhouders, maar helaas heb je die nodig, de aangifte zelf doen gaat je niet lukken.

De 20,000 Kuna krijg je inderdaad terug, moet immers op je bedrijfsrekening worden gestort en kan daarna worden gebruikt voor uitgaves van het bedrijf.

De overige kosten ben je inderdaad kwijt en zie je ook nooit meer terug. Notariskosten kunnen behoorlijk oplopen en zullen later ook door blijven gaan. Kroaten gaan voor ieder wissewasje naar de notaris en dat kost je iedere keer weer geld. Ik zei altijd dat Kroaten net zo vaak naar een notaris gaan als wij naar de WC, is werkelijk niet normaal en die kosten moet je als bedrijf wel incalculeren.

Vertalingen moeten worden gedaan door een officiële tolk en die rekent doorgaans 120 Kuna per pagina, maar soms nog veel meer. Dan gaan ze rekenen per woord en zo kostte een brief mij ineens 900 Kuna !!! Daar komt dan de pdv overheen.

Als je een DOO op wilt richten zorg dan ook dat je je zo snel mogelijk registreert voor pdv (als je veel spullen te importeren hebt). Pas wanneer je geregistreerd bent kun je de PDV terugkrijgen. Hoewel ik ook weer moet opmerken dat een aantal jaren terug de pdv op import niet langer wordt teruggegeven, maar wordt omgezet in een tegoed. Die kun je dan verrekenen met de pdv die je af zou moeten dragen.

Andere optie is niet registreren en dan hoef je de ontvangen PDV ook niet af te dragen. Dat geldt dan weer tot een omzet van 70,000 Kuna (als ik me niet vergis) en zodra je daar boven komt krijg je te maken met een automatische registratie.

Ander puntje om in de gaten te houden zijn de vele boetes die je zult gaan krijgen van de belastingdienst. Een formulier verkeerd invullen ? Huppakee, boete !

Momenteel worden er zeer veel boetes uitgedeeld en dat heeft maar 1 reden: het land heeft geld nodig, dus dit zijn gewoon extra belastingen.

Heb je genoeg geld en verdien je genoeg dan kun je wellicht nog lachen om dit soort regels, maar voor iedereen waar het geld niet met kruiwagens tegelijk binnenkomt is het werkelijk sabbelen op dit moment. Veel werk is er niet en wat er is wordt slecht betaald. De financiële huishouding van de overheid is nog immer zeer slecht en daar betaalt de burger de rekening voor. (net zoals op Curacao overigens, maar dat hebben jullie allemaal in de kranten kunnen volgen).

Het klinkt nog altijd niet positief, maar zoals ik in het verleden al eens heb aangegeven: wie in Kroatië wil gaan wonen moet de waarheid kennen en niet het sprookje.

Frederique is al een keer van een ijskoude kermis thuis gekomen. Eerst verhuizen en daarna vastlopen in de bekende bureaucratie van het land. Die bureaucratie is er niet minder om geworden en iedereen die in dat land wil gaan wonen zal er mee te maken krijgen. Ik denk dat Frederique voordat ze naar Kroatië verhuisde graag de ins en outs had geweten, zodat ze het wellicht anders aan had kunnen pakken.

Zal het minder worden zodra Kroatië bij de EU komt ?

Zou wel moeten, maar dikke kans dat men zich in allerlei bochten gaat wringen om de regels niet te hoeven veranderen.

• renny

Hi Frederique,

Jammer dat het zo gelopen is voor jullie. Had je een slapende doo of is er gewerkt in de doo?

Als je een slapende doo had, is je beste kans om je KN 20000 terug te krijgen, je doo verkopen voor 1 euro en dan van de nieuwe eigenaar de KN 20.000 terug te ontvangen.

Als je de doo wil sluiten kom je in een lang traject met allerlei kosten en is je N 20000 snel verdampt.

Wij hadden een slapende doo en hebben het zo gedaan. De nieuwe eigenaar heeft de notariskosten betaald en ons de Euro + KN 20.000.

• L

In ( b.v. ) Down Under moet je ook iemand in dienst nemen, veel investeren, anders kom je niet binnen. Gewoon = regels!!!

• Robert

Nog wat aanvullingen van mijn kant.

Zelf heb ik sinds 2004 een d.o.o. in Kroatie (en sinds vorig jaar twee). Ik heb toendertijd met opzet een zeer eenvoudige vorm gekozen (lees: geen vreemde activiteiten, locatie e.d.) en daar ben ik nog steeds erg blij mee, aangezien de meeste veranderingen mij niet treffen. Ik heb ook nog nooit een boete gekregen of zo (even afkloppen ;) )

Startkapitaal is 20.000 kuna. Dit gaat misschien veranderd worden in 50.000 of 100.000 kuna vanaf 1/1, waarbij mij nog niet duidelijk is of dit alleen voor nieuwe bedrijven geldt. Op zich logisch, want je kan met 20.000 kuna net een paar maanden je d.o.o. draaiende houden, dus als je niet meteen inkomsten hebt ben je zo klaar. Overigens is er sinds kort ook een goedkope variant waarbij je met 10 kuna een bedrijf kan oprichten. Het is mij volledig onduidelijk hoe deze bedrijven kunnen functioneren. Je oprichtingskosten (notaris, stempels etc) kan je overigens gewoon declareren als kostenpost en die kan je als bedrijf weer aan jezelf terugbetalen.

Mijn boekhoudster rekent 500 kuna per maand en is echt geweldig. Voor de jaarrekening worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Voor een andere d.o.o. die ik vorig jaar heb opgericht betalen we 400 kuna bij een andere boekhoudster, maar die d.o.o. heeft geen werknemers en dat scheelt werk. Het hangt er vanaf tegen wie je aanloopt denk ik.

Nog wat andere kostenposten met een paar erbij die niet door Norbert zijn genoemd: lokale belasting van 1.200 kuna per jaar (dit is voor Rijeka, elke stad heeft een ander, of geen, tarief), verplicht lidmaatschap voor de KvK (50 kuna per maand plus een percentage van je inkomsten), jaarlijks 230 kuna voor Fina voor het verwerken van fin.gegevens die je verplicht aan hen moet aanleveren (dit is nieuw dit jaar en absoluut waanzinnig!), bankkosten, een percentage van je inkomsten voor de bosbeheerders !!! (Hrvatska šuma).

Er komt per 1/1 ook nog eens een soort van fiscale kassa bij voor bedrijven die met contact geld werken. Software/installatie kosten (paar duizend kuna) voor rekening van bedrijf…..

Als je echt gaat werken komen er natuurlijk nog veel andere kostenposten bij.

Het beste zou zijn je d.o.o. te verkopen, aangezien sluiten niet zo een twee drie gaat en geld kost. Maar ik vrees dat de markt voor het overkopen van d.o.o. momenteel niet gunstig is.

Wat betreft verblijfsvergunningen kan ik niet veel toevoegen. Zelf had ik binnen 2 maanden een vaste verblijfsvergunning, maar ik ben getrouwd met een Kroatische dus heb ik die maar op basis van het huwelijk aangevraagd.

Het lijkt me dat het eenvoudiger zou moeten worden voor buitenlanders uit de EU om in Kroatie te werken vanaf juli volgend jaar, maar ik heb nog niets over voorwaarden/overgangsregelingen gelezen. Vooralsnog werken ze nog met quota's.

• FrederiquevW

Hoi Renny, veel info in deze thread maar is de enige tip met betrekking tot mijn doo. Dank!

• FrederiquevW

Hoi Norbert, veel info maar voor mijn geval te laat. Heb je geen tip hoe ik juist van die doo afkom?