reis nederland zadar ver? of leuke camping erboven?

• grobo

Hoi,'

Wij zijn nu 2 keer in Istrie geweest en 1 keer naar Krk.

Afstand rond de 1450 kilomter.

Dit was te doen, nu willen we toch naar de andere kant, en dan richting Zadar.

Maar de afstand vanuit Enschede is bijn 1600 kilometer,'

Wie heeft ervaring met deze reis, is het echt een lange zit?, dus te doen?

Wij overnachten altijd voor de tunnels in Oostenrijk en rijden dan door.

PS Tips voor andere leuke campings boven zadar zijn ook welkom met kinderen van 12-3 jaar.

Dus wel een camping waar ook wel wat nederlanders komen.

gr. Tineke

• Jo

Als jullie overnachten vind ik het toch doenbaar. Wij rijden al een aantal jaar naar camping Strasko in Novalja op het eiland Pag. Een grote camping met ook verhuur mobilhomes, zowel van de camping zelf als van andere organisaties.

Als je de afstand van de brug naar Krk tot Novalja rekent (via de veerboot) is dat 110 km verder. Ga je via de brug naar Novalja dan is het van aan de Krk-brug 245 km verder.

En van de Krk-brug naar Zadar is het 210 km (3 uur langs de kustweg). En daar heb je dan camping Zaton. Ook een grote camping maar we zijn er zelf nog niet geweest.

Op het eiland Pag heb je ook nog camping Simuni. Ook daar verhuur van accommodatie.

Ook verschillende kleinere campings in die omgeving, waarschijnlijk meestal zonder verhuur. Dus enkel voor eigen tent/caravan/mobilhome.

Wij zijn op Strasko nog enkel maar in juni en september geweest en dan zijn er wel wat Nederlanders. Dus ik denk dat dat in juli/augustus ook wel zal zijn. Er is wel geen zwembad op de camping maar met een strand van 2 km aan een kristalheldere zee is dat ook niet nodig, denk ik. Een groot deel van het strand en de eerste 50 m in zee zijn geschikt gemaakt voor kleinere kinderen door de aanvoer van fijne keien (strand) en grof zand (in het water).

Ook genoeg aktiviteiten voor kinderen door de camping georganiseerd.

• renny

Afgelopen zomer (augustus) zijn wij op een zatardagnacht gaan rijden en waren wij zondagmiddag in Sukosan, 15 min onder Zadar.

Wij hebben regelmatig gestopt, maar niet overnacht. Totale reisduur, 15,5 uur. Viel dus wel mee aan tijd. Wij hebben met z'n tweeen gereden en hebben geen kinderen.

De laatste drie uur rijden was wel pittig. Nou scheelt het dat als we aankomen we direct neer kunnen ploffen in ons huis en geen tent op hoeven zetten en dergelijke.

We hebben het ooit in 13,5 uur gedaan, maar dat raad ik niemand aan.

Vrienden van ons rijden het meestal in twee keer dus dat is ook prima te doen. Helemaal als je een overnachting in Oostenrijk doet.

Ik zou wel aanraden zoveel mogelijk op zondag te rijden, dat scheelt echt enorm. Het rijdt veel relaxter en geen files.

Je moet het een beetje uitkienen wanneer je de grans over gaat naar en van Kroatie. eind van de ochtend, begin van de middag kunnen daar lange files staan.

• gompie

hallo,

wij zijn 2x naar Kroatie geweest, 1x Zadar en 1x in Nin (Zaton) Autocamp Peros! (Buurman van Zaton holliday Village, Peros sprak ons het meest aan. Kleine camping (60 plaatsen) met eigen zwembad waar plek genoeg is om kids alleen naar toe te laten gaan. Dit is toch el anders dan Hooiday village met z'n ruim 2500 plaatsen. je struikeld er over de haringdraden van de buren. Voor ons is dit veel te druk. Echter qua fcaliteiten enorm !

Beide keren zijn wij er met de camper naar toe gereden en overnachting is op z'n plaats. Je komt dan uitgerust aan. Echter maak op de 1e reisdag zo veel mogelijk km. Slaap ergens tussen Graz en de grens van Slovenie. (dorpjes met zimmer frei genog. Wij zelf hebben bij Boerderij met de camper gestaan.

Op het gedeelte tussen Maribor en grens Kroatie waar geen snelweg is. Hou rekening met max snelheid!! De geuniformeerden staan in ieder gehucht klaar om hardrijder op de bon te slingeren. Verder zijn de autowegen in Kroatie perfect! Echter laatste stuk is een vrij lange zit, neem op tijd je pauzes.

Vanuit Nin zijn Zadar en omgeving goed bereikbaar, een tocht met openbaar vervoer is een belevenis op zich. Bussen uit 1975 zijn geen uitzondering, heeft wel iets. Voordeel is dat je Zadar vanuit ander oogpunt bereikt en meer van de stad ziet als dat je met auto naar zo ongeveer tot op bestemmi ng rijdt en maar een km2 Zadar beleeft. Deze stad verdient het om ontdekt te worden en biedt meer dan een dagvullend programma.

Fijne vakantie

groet Gompie

• Bianca

Wij willen misschien ook naar zadar op vakantie.

Nu is mijn vraag, wat ik een leuke camping met een puber en komen er wel genoeg Nederlanders daar?

De meeste blijven namelijk in Istrie hangen.

Alvast bedankt

• Jo

Als je Nederlanders wil zien blijf dan in Nederland. Of ga naar Frankrijk naar een camping van Nederlandse eigenaars.

• Guido

www.zaton.hr kan ik warm aanbevelen, nederlanders,belgen,duitsers enzv. inbegrepen.

• rebas

Hallo,

Ik ben reeds meerdere malen naar Zadar op vakantie geweest.

Vooreerst raad ik iedereen aan om uitgerust te vertrekken op een normaal uur(08h00)

Dan kan je gemakkelijk tot in het zuiden van Oostenrijk rijden,daar overnachten en de volgende dag in de namiddag ben je dan ter plaatse.

Wij zelf zijn vertrokken midden in de week en hebben overnacht even voorbij Ljublijana.

Iedereen doet wat hij wil,maar met een caravan zou ik zo ver niet rijden,de rijkosten en de tijdsduur kunnen aardig oplopen.

Een camping kost al gauw 30 € per nacht,een appartement voorzien met airco,keuken,bad en slaapkamer met een terras en garage rond 50 tot 70 €.

Veel van die appartementen liggen in Borik,op loopafstand van de jachthaven en strand,ook de horeca en winkels zijn vlakbij.

Veel meer comfort en rust mag het iets meer kosten,ook omdat campings in kroatie toch niet zijn wat ze zouden moeten zijn.

Guido,Zaton ligt toch op redelijke afstand van zadar.

Als je de fiets meeneemt kan je zo de stad bezoeken,want de wagen kan je niet kwijt in het centrum van Zadar.

• Guido

Zaton ligt op 23km van Zadar . Voor hen die de auto willen laten staan is er een goede busverbinding.Fietsen kan natuurlijk ook.Het is een vrij rechte weg zonder

hoogteverschillen.Drukke weg maar geen fietspaden.Infrastructuur voor fietsers ontbreekt in Kroatië,hou daar dus rekening mee en zorg voor een goede reisverzekering.Verder stond Kroatië vorig jaar op nummer 1 in Europa op gebied van campings.Rebas,als je nog eens in Zadar bent moet je beslist eens een kijkje nemen op camping Zaton en een bezoekje brengen aan het nabij gelegen stadje Nin.Mocht je er dit jaar toevallig zijn tussen 25 aug. en 27 sept.stuur mij een mailtje want dan ben ik ook weer in de buurt.

• Stoffel07

Hallo,

Wij zijn in de zomer van 2013 naar camping Zaton geweest. Is inderdaad een grote camping, maar wel van alle gemakken en faciliteiten voorzien. De plekken voor tenten en caravans zijn ruim genoeg. En op de meeste plaatsen is voldoende schaduw. Naar het dorpje Nin kun je te voet of met een treintje dat tussen de camping en dorpje heen en weer rijdt.

Met de caravan vanuit het zuiden van Nederland hebben wij drie keer overnacht en dat is ons goed bevallen. Ook de reis is voor ons vakantie en dus doen we het rustig aan. Overigens zijn wij niet via de Tauernroute gereden, maar via de A8 en A9 (onder Linz langs) naar Maribor. En verder via Zagreb naar het zuiden. Is een rustige route en met caravan zeer goed te doen. Ook bij de grens met Kroatie gaat het een stuk sneller dan de grenspost onder Koper.

In de directe omgeving van de camping is (buiten Nin) weinig te doen. Dan zul je toch met de auto op stap moeten. Overigens in Zadar hebben wij steeds een parkeerplaats onder aan de oude stad kunnen vinden.