reis nederland zadar ver? of leuke camping erboven?

• rebas

Ik heb reeds verscheidene malen in Zadar vakantie genomen.

Steeds verbleef ik in Borik,een 2 tal km van het centrum van Zadar,meestal in Villa Benelux,recht tegenover de jachthaven en het strand,in de nabijheid van allerlei horeca en winkels.

Als je op camping Zaton verblijft heb je natuurlijk alle voorzieningen ter beschikking,maar wel op 23 km van Zadar.

Met de fiets uit deze plaats naar Zadar is niet aan te raden,en het is wel degelijk steil op bepaalde punten.

Voor een modale fietser en kinderen is dit niet te doen.

Het plaatsje Nin heb op een half uur gezien.

Wie tevreden is met een plaats op een camping met een beperkt comfort kan ook terecht op de campings in Borik.

Met de wagen naar het centrum van Zadar is bijna onmogelijk,best is je wagen achter te laten in Borik en daar de bus te nemen naar het centrum.

Een goede uitstap is de excursie naar de Kornati eilanden,je vertrekt rond 9 uur in Borik,dadelijk krijg je een ontbijt met wijn of frisdrank.

Na een paar uur varen tussen de mooie eilanden gaat de boot voor anker op een eiland.

Er is een zoetwater meer waar je kan zwemmen,en daarna kan je rond 13h aanschuiven aan de BBQ ,deze is in de prijs inbegrepen.

Rond 15h vertrekt de terug naar Borik,als je geluk hebt kan je dolfijnen zien die speels met boot meezwemmen.

Ik ben niet via Ljubliana gereden,maar via Graz,overnacht even na Maribor in een hotel vlak aan de autoweg.

• Guido

Als je van Zaton de Put Nina via Kozino tot Zadar volgt heb je geen noemenswaardige hoogteverschillen.Mocht je van Zaton naar Pag gaan dan heh heb je een aardige klim voorbij Ljubac.Tot het stadje Pag dan verder geen probleem maar verder naar Novalja wel en een flinke klim heb je al zodra je Pag verlaat.

Een uitstap naar de Kornati met de soms overvolle boten,knoerharde muziek en dronken toeristen valt ook dikwijls tegen.Daar is al meer over bericht op dit forum.

Tenzij je met eigen boot of andere kleine boot gaat zou ik een boottochtje op de Zrmanja,een dagje de eilanden Ugljan-Pasman,een bezoek aan de watervallen van de Krka of de canyon van Paklenica eerder aanbevelen.Een dagje Plitvice kan ook makkelijk vanaf Zaton maar dan wel vroeg in de morgen vertrekken.Beter is het plitvice op de heen- of terugreis aan de doen met een overnachtig daar.

• rebas

Als je uit Zadar(Borik) richting Zaton fietst is het een heel stuk klimmen en zonder fietspad.

De boottochten naar Kornati zijn als je een goede reder hebt gewoon prachtig.

Ik heb nog nooit enig wangedrag gezien of meegemaakt op de 3 keren dat ik deze trip heb gemaakt.

Alles hangt af met welke reder te neemt,ik heb steeds mijn huisbaas de boeking voor deze trip laten maken.

Boek dus niet bij mensen die op straat hun boottochten aanprijzen,zij proberen zoveel mogelijk klanten te versieren aan een hogere prijs.

• Guido

Van Borik tot de Put Nina heb je wel een klim maar als je die weg Zaton-Kozina-Zadar centrum volgt geen noemenswaardige hoogteverschillen.Heb ik minstens 100x gereden in de loop der tijden maar dan wel met de auto.Wat de Kornati betreft mag jij blijkbaar niet klagen maar kijk hier eens op de zoekfunktie: zoeken-Kornati-alle berichten-61.Is niet mijn persoonlijke ervaring.Wil ik dus niet bevestigen noch ontkennen.

• Jo

Jij hebt de laatste jaren blijkbaar toch niet gekampeerd in Kroatië! Waarom zijn de campings niet wat ze moeten zijn?

Wij kamperen al sinds 2004 één à twee keer per jaar in Kroatië en hebben nog nooit op een mindere camping gestaan. Op de camping waar we het meeste zijn geweest zijn 13 totaal vernieuwde toiletgebouwen, met in 11 daarvan één of 2 volledig uitgeruste sanitairruimtes voor rolstoelgebruikers. We hebben ook 3 keer een “zogezegd” toegankelijk appartement gehuurd. Toegankelijk tot je binnen was. Dan bleek de deur van de badkamer te smal om er met een rolstoel binnen te kunnen.

Verder op die ene camping: 2 supermarkten, diverse broodwinkeltjes, een viswinkel, 2 restaurants, een pizzeria, een groot terras met bar en podium, verschillende strandbarretjes, een kapper, gratis WIFI (op de ganse camping), enz… Op een andere camping kwam een arts 2 keer per dag “zitting” houden. Op alle campings minstens één geldautomaat. Ik weet niet wat je nog meer wil!

Voor alles hebben we nooit meer dan €15 betaald per nacht, standplaats, ruimte voor auto bij de vouwwagen en verblijf voor ons tweeën inbegrepen. Akkoord, we waren er altijd buiten seizoen (juni en/of september. Wel betaalt met Campingcheques, Acsi-kaart of CardKey. Met ingang van dit jaar slaat de prijs wel op naar €16 (met campincheque). Voor Acsi was dat al een paar jaar €16 voor de camping waar wij kwamen.

• rebas

Beste Jo,

Ik ga er geen welles niets spelletje van maken.

Grotere campings zoals in Zaton en nog anderen in kroatie zijn inderdaad zoals wij dat van een camping verwachten.

Ga je evenwel naar de kleinere dan heb je veel geluk nodig om een aangenaam verblijf te hebben.

Heb reeds in Icici,Medjeva,Mosenika Draga en nog een paar andere campings verbleven.

Bij de kleinere campings zijn de voorzieningen maar pover,in Icici waren er praktisch geen warme douches,bij anderen waren de sanitaire instellingen van jaren geleden en niet onderhouden.

Zaton is wel een goede camping maar het blijft een massa camping met overdrukte tijdens het hoogseizoen.

• anitatheo

Wij kamperen al een paar jaar in kroatie, super schone campings, nu zijn het wel grote campings, maar niet altijd te merken, afgelopen jaar op solaris geweest, dit jaar weer