Ik heb reeds verscheidene malen in Zadar vakantie genomen.
Steeds verbleef ik in Borik,een 2 tal km van het centrum van Zadar,meestal in Villa Benelux,recht tegenover de jachthaven en het strand,in de nabijheid van allerlei horeca en winkels.
Als je op camping Zaton verblijft heb je natuurlijk alle voorzieningen ter beschikking,maar wel op 23 km van Zadar.
Met de fiets uit deze plaats naar Zadar is niet aan te raden,en het is wel degelijk steil op bepaalde punten.
Voor een modale fietser en kinderen is dit niet te doen.
Het plaatsje Nin heb op een half uur gezien.
Wie tevreden is met een plaats op een camping met een beperkt comfort kan ook terecht op de campings in Borik.
Met de wagen naar het centrum van Zadar is bijna onmogelijk,best is je wagen achter te laten in Borik en daar de bus te nemen naar het centrum.
Een goede uitstap is de excursie naar de Kornati eilanden,je vertrekt rond 9 uur in Borik,dadelijk krijg je een ontbijt met wijn of frisdrank.
Na een paar uur varen tussen de mooie eilanden gaat de boot voor anker op een eiland.
Er is een zoetwater meer waar je kan zwemmen,en daarna kan je rond 13h aanschuiven aan de BBQ ,deze is in de prijs inbegrepen.
Rond 15h vertrekt de terug naar Borik,als je geluk hebt kan je dolfijnen zien die speels met boot meezwemmen.
Ik ben niet via Ljubliana gereden,maar via Graz,overnacht even na Maribor in een hotel vlak aan de autoweg.