vakantie aan de kust

• Petra

Hoi, Ik wil heel graag een keer op vakantie naar Kroatie echter ik heb geen idee wat de beste plaats is voor mij. Heeft iemand goede suggesties?

Ik hou van:

zwemmen in zee

geen mega bestemming met allemaal dronken toeristen

(oude) stadjes, dorpjes en haventjes om te bekijken

mooie natuur en lekker eten

Het gaat dus om nog een beetje leuke, idyllische bestemming. Ik wil ook graag een auto huren. Is dat een goed plan in Kroatie?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen… nu kan ik nog boeken.

Ben op zoek naar een 4/5 persoons appartement.

alvast bedankt,

Petra

• Jo

Ik kan je wel een adresje bezorgen in Fazana (zuidelijke punt van Istrië, tegen Pula). Gans Istrië is gemakkelijk te bereiken van daar uit. In juli/augustus zal het drukker zijn dan in mei/juni of september maar doenbaar.

't Adresje is bij een Kroaat die ruim 10 jaar in Nederland gewoond heeft na de oorlog en toen terug is gegaan. De meeste van z'n kinderen wonen trouwens nog in Nederland.

Fazana is een relatief klein stadje waar denk ik hoofdzakelijk oudere mensen en/of families komen. Er is een megacamping die ook huisjes verhuurt, wij hebben er ooit in mei en september gekampeerd en dat was toen best rustig. Een jaar later hebben we op het eerder genoemde adresje verbleven de tweede helft van juli, zijn toen nog eens op de camping gaan kijken maar op het tentgedeelte hadden we toen niet willen staan.

Voor het adresje kan je me een privé-berichtje sturen, vermeld dan wel ff je email voor antwoord. Of maak hier een accountje aan, dan kan je ook privéberichtjes ontvangen zonder dat je email bekend wordt (ivm spam eventueel).

Edit: wij zijn in 10 jaar 15 keer geweest, waarvan 8 keer op diverse plaatsen in Istrië. Nu gaan we al een paar jaar zuidelijker, naar het eiland Pag. Er is iets minder te zien, 't eiland is ook niet zo groot maar na al die jaren hebben we voorlopig genoeg oude stadjes, haventjes, etc… gezien. Nu gaan we vooral voor de rust en de natuur.

• petra

Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben verrast dat er al een reactie is. Ik zit nu op mijn werk maar zal er thuis even werk van maken. Moet nog even uitvinden hoe dat moet een accountje aanmaken! :-)

Is het adresje een prive adres of ook gewoon te boeken vanuit een reisgids?

nogmaals heel erg bedankt en je hoort natuurlijk nog van mij.

groetjes,

Petra

• Mieke

mischien bij ons: www.tribunj.com

• Jo

Privé. Misschien staat het wel in een reisgids ook, hoor. 't Is bij ons van 2006 geleden dat we er gelogeerd hebben. Maar in 2008 zijn we er nog op bezoek geweest en waren we even welkom. Zoals het nu gepland is gaan we er in mei terug een paar dagen naartoe.

• renny

Hoi Petra,

Wij hebben een huis in de buurt van Sukosan. Voor ons de perfecte plaats. Bibinje is ook erg leuk. dat ligt, vanaf Zadar, net voor Sukosan.

Je zit niet in de stad, niet te toeristisch. Met 10 minuten ben je in Zadar.

Zadar is een hele leuke, oude stad met veel beziendwaardigheden. In de zomermaanden wel druk, maar als je vroeg in de ochtend gaat valt het nog mee.

Met 20 minuten ben je in Biograd na Moru ook een leuke plaats met diverse terassen.

Binnen 50 minuten ben je in Vodice en Sibenik. Sibenik is ook een prachtige stad met een hele bijzondere kerk. Moet je echt gezien hebben.

Met anderhalf uur ben je in Trogir en Split.

Ook kun je nog diverse uitstapjes maken naar de eilanden met eventueel een overnachting.

Je kan ook nog richting het Velebit gebergte een dagtrip maken om te gaan raften of kanoen. Met 1.5 uur rijden ben je daar eigenlijk ook zo.

Ik zeg dus, niet het super toeristische en vaak dure Istrie, maar het relaxte, autentieke, veelzijdige en minder dure Dalmatie.

Maar ja, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Zou wel heel erg druk worden anders.:D

• petra

Hoi Renny,

Ik ga eens kijken in de gidsen naar Sukosan of verhuur je zelf ook???

klinkt goed en je hebt veel info toegevoegd. Ik ga even speuren.

Naar bovenstaande moet ik ook nog kijken.

Ik ben niet gewend in het hoogseizoen alleen een huis te huren en een los ticket te kopen… moet me dus even inlezen en kijken of het nog mogelijk is allemaal.

Heel erg bedankt!

groet,

Petra

• renny

Hi Petra,

Nee wij verhuren ons huis niet.

In de wintermaanden vliegen wij van Keulen naar Split met Germanwings. In de Zomer maanden met Ryanair (ondanks de negatieve berichtgeving laatst op tv) van Weeze naar Zadar.

Voor ons is dat de beste en vaak ook de goedkoopste aansluiting. Ze vliegen tenminste altijd op tijd.

Auto huren doen wij meestal vi Uniline ( Is EUropcar) a http://www.uniline.hr/croatia

Zij verhuren ook appartementen op hun site.

• Gerrit Peels

www.malimlin.com

Hier kun je in het Nederlands veel informatie vinden.