beren in Gorski kotar - Delnice

• dahesie

beste Kroatie liefhebbers,

in mei zijn mijn vriend en ik van plan om naar Kroatie te gaan voor 8 dgn. We vliegen aan op Pula en willen in ieder geval een paar nachten in Rovinj verblijven. Mijn vriend is een natuurmens en houdt erg van vissen. Om die reden willen we de andere helft van de tijd in het binnenland verblijven. Ik had Gorski Kotar in mijn hoofd en hotel Risnjak. Ik heb daar een paar vragen over:

- hoe groot is de kans dat je beren tegen het lijf loopt als je wandelt of vist in de ongerepte natuur? (ik vind beren doodeng)

- is er iets te doen in Gorski Kotar - Delnice? Of is het een verlaten dorp?

Wat zijn alternatieven voor Gorski Kotar? voorwaarde is ergens verblijven in Istrie waar goed gevist kan worden. en het moet berijdbaar zijn. Naar Plitvice is wel erg ver rijden.

dank voor jullie reacties.

groet Licha

• Jo

Kijk eens op http://www.kroatisch-restaurant-jadran.be/vissen.htm

Of op http://www.gorskikotar.org/gorskikotar.php?h=aktiviteiten&o=jagen%20vissen

Beide gewoon via Google gevonden, alhoewel ik beide sites wel ken.

Nog een ander linkje: http://www.istra.hr/hl/Regios-en-plaatsen/plaats/ltz-sredisnja-istra/wat-kunt-u-doen/sport-en-recreatie/visserij-in-zoet-water

Wat betreft beren zou ik me niet al te ongerust maken.

• lipik

Beste Licha,

Gorski Kotar is zeker een goede keuze voor een natuurliefhebber.

Voor logies kies je beter voor het dorpje Crni Lug, waar ook de ingang is van het Nationaal Park Risnjak. Je hebt daar heel wat keuze in logies (zie www.crnilug.com )

Delnice zelf is de ‘hoofdplaats’ van Gorski Kotar en is officieel een stad. Wel niet zo groot maar wel met alle voorzieningen.

In Gorski Kotar is er echt wel meer te zien/doen dan je denkt. Ik maakte zelf een gidsje over de streek met 30 uitstappen.

Vanuit Crni Lug/Dlnice is het ongeveer anderhalf uur rijden naar Plitvice.

Beren : die loop je zeker niet zomaar tegen het lijf. Je kan via het NP dieren spotten en als je dan heel veel geluk en geduld hebt zie je misschien 's nachts een beer.

Vissen : kan je op de Kupa rivier en in de meren van Lokve en Fuzine

Mail me gerust eens voor meer inlichtingen via hans@maroflin.com

Hans

• Licha

beste Hans,

dank voor je reactie.

Ik had via ID Riva hotel Risnjak gevonden. Je kan daar half pension boeken en er zit een ontbijt bij in. Andere accomodaties zijn privé woningen die je kan huren. Het is prettig als eten geregeld is.

Hoelang is het rijden van Delnice naar de ingang van het park Risnjak?

Hoelang is het rijden van Delnice naar de Kupa rivier/meren van Lokve en Fuzine?

Op internet heb ik gelezen dat het mogelijk is om ‘s avonds/’s nachts beren / wilde zwijnen op een hoogzit te observeren. Klopt dat? en hoe kan ik dat regelen?

Bedankt voor het wegnemen van mijn angst voor beren :-)

groet Licha

• lipik

<

• Joost

Beren spotten kan zeker!

http://risnjak.hr/?page_id=275&lang=en.

Ze hebben 2 hutten.

We werden gewezen op een grote hut (als een container op poten).

Maar bij de andere hut zouden meer beren zitten.

Die wilden we natuurlijk!

Ze vonden het al heel raar dat we daar de hele nacht wilden blijven maar brachten ons er tegen de avond toch naar toe.

Het was zeer mistig en de hut was zo groot als een toilet.

Ze strooiden mais op een open plek om de beren te lokken.

De hele nacht met zijn 4-en met opgetrokken knie-en gezeten en de andere 2 op de grond gelegen.

We hebben alleen wat gehoord maar dat zouden evengoed zwijnen geweest kunnen zijn.

Spannend was het wel want wat doe je als je moet plassen en je hebt net mais gestrooid om beren te lokken?????

• lipik

Voor alle duidelijkheid, vroeger was er zo'n hok op poten niet zo heel ver van de ingang. Dit hier :

Deze wordt enkel nog gebruikt in de winter. 's Zomers gebruiken ze een soort blokhut op een bergweide (Lazac). Deze hier :

Aan de uitleg van Joost te horen moet er blijkbaar nog een derde zijn ?

Hans

• MarkoMarko

Alternatief is Pansion NP Risnjak (aan de rand van Crni Lug, meteen aan de ingang van het Nationaal Park Risnjak, zie: http://risnjak.hr/?page_id=24&lang=en ). Heeft B&B, half pension en vol pension. Je kunt er ook gewoon terecht om te ontbijten/eten/drinken zonder dat je er overnacht.

Ik zou zeker even contact opnemen met Hans (lipik); behalve nuttige (toeristische) tips weet hij waar je in Crni Lug accomodatie kunt huren. Als je zelf geen ontbijt/eten wilt regelen, ga je ontbijten/eten in het bovengenoemde hotel/pension. Eten aldaar is goed. 2 minuten met de auto, 15 minuten lopen.

Voor wat betreft Hotel Risnjak in Delnice. Persoonlijk vind ik dat niet op de mooiste locatie liggen (naast busstation).

• Joost

Beide hutten op de foto's zijn niet de hutten die ik heb gezien maar het was al 6 jaar geleden, dus misschien zijn dit nieuwe hutten.

• licha

Dank voor jullie reacties.

Begrijp ik goed dat je veilig naar je auto wordt gebracht na de observatie. Niet dat je na het verlaten van de hut alsnog gegrepen wordt door en eng beest? hahahaha. Mijn vriend jaagt regelmatig in Duitsland dus die zit regelmatig op een hoogzit als hij aanzit op wilde zwijnen etc. Hij zal het wel helemaal geweldig vinden.

Weet je zo Hans hoe het hotel nabij het natuurpark te boeken is? Ik kan bij ID Riva navragen of zij eventueel een boeking kunnen doen.

@Hans: graag zou ik jouw gids met 30 tips willen kopen/krijgen. is dat mogelijk?

Nog een dilemma: we gaan 8 dgn naar kroatie. we gaan een combinatie natuur (Gorski Kotar) en strand (Rovinj) doen? Dus ergens 3 en ergens 4 nachtjes. Wat denken jullie: 4 nachten Gorski Kotar of 4 nachten Rovinj?

groet en alvast fijn wknd Licha