beren in Gorski kotar - Delnice

• licha

Oh ja: hoeveel kost een (beren)observatie in een hut per persoon?

• Joost

Geen idee wat het kostte.

Mail even naar NP Risjnak.

En nee, je wordt niet naar je auto gebracht.

Zoals ik al zei: ook het plassen was heel spannend!

• Jo

Op de link die Marko gaf zie je de prijzen van het hotel en er staat ook een telefoonnr bij. En via de administration-pagina heb je nog andere telefoonnrs en email-adressen. De site is naast het Kroatisch ook grotendeels in het Engels beschikbaar. En desnoods kan je de link nog altijd in http://translate.google.com gooien.

• lipik

<

• licha

beste allen,

vandaag optie genomen op hotel in Delnice. mijn vriend heeft een versleten rug en het hotel is pas gerenoveerd dus hopelijk zijn de bedden goed. via facebook heb ik op de pagina van Gorski Kotar Adventure gekeken. Oh mijn god een en al berenfoto's. ik durf niet meer en zit er aan te denken om een andere bestemming te kiezen. de foto's zijn overdag genomen en de beren zien er doodeng uit! Help

• Wiel

Mijn vrouw en ik zijn in 2010 op hotel geweest in Brod na Kupi om te vliegvissen in de Kupa. Van daaruit hebben we verschillende uitstapjes gemaakt en eens stonden we in een piepklein dorpje (vlakbij Delnice) te praten met een Croaat die de Duitse taal beheerste. Hij vertelde ons dat bij valavond de beren tot in het dorp kwamen om in de vuilcontainers (afvalbakken) te snollen en dat de dorpsbewoners dan tot ‘s anderendaags ’s morgens niet meer buiten dierven komen…………………………

• Jablan

Ah, eindelijk een onderwerp over Gorski Kotar. :)

>> hoe groot is de kans dat je beren tegen het lijf loopt als je wandelt of vist in de ongerepte natuur? (ik vind beren doodeng)

Beren zijn niet eng, maar gewoon schuw en op zoek naar voedsel. Ze lopen ook rond ons huis en zijn meestal al weg voordat je ze ziet, zowel 's nachts als overdag.

>> Is er iets te doen in Gorski Kotar - Delnice? Of is het een verlaten dorp?

Dat is helemaal afhankelijk van je verwachtingen en plannen. Gorski Kotar is niet voor niets groen, dus heel veel natuur en weinig restaurants, terrassen enz.

Als je nog nooit in NP Risnjak bent geweest, dan ben je in Crni Lug een paar dagen op de goede plek. Direct bij de ingang van het park zit een klein hotel. Als je meer van de regio wilt zien, dan kun je beter in Delnice onderdak zoeken.

De benzinepomp in Crni Lug is dicht, de eerstvolgende pomp is in Cabar of Delnice.

>> Delnice zelf is de ‘hoofdplaats’ van Gorski Kotar en is officieel een stad. Wel niet zo groot maar wel met alle voorzieningen.

Ten gevolge van de crisis en de bevolkingskrimp worden de officiële voorzieningen in hoog tempo teruggeschroefd, wel is vorig jaar een grote supermarkt open gegaan (Konzum, tegenover de INA-Benzinepomp).

>> Ik had via ID Riva hotel Risnjak gevonden. Je kan daar half pension boeken en er zit een ontbijt bij in. Andere accomodaties zijn privé woningen die je kan huren. Het is prettig als eten geregeld is.

Lovacki Dom in Delnice, Lipe in Kupjak en Breza in Ravna Gora zijn al drie kleinere hotels/pensions in de omgeving. Als je een appartement huurt, dan kun je meestal eten via de verhuurder regelen - ze doen graag iets extra's voor de gasten, gewoon vragen.

<> vandaag optie genomen op hotel in Delnice. mijn vriend heeft een versleten rug en het hotel is pas gerenoveerd dus hopelijk zijn de bedden goed.

En werkt de lift? Ik zou zelf een ander hotel nemen vanwege de prijs-kwaliteit-service-verhouding en de vele trappen in het gebouw / op het terras.

• Miha

De kans dat jij kennis maakt met beer in Gorski Kotar(overigens een bijzonder mooi stuk ongerepte natuur groen-blaauw kleur bergen),is erg klein,dus dat zit goed.

Kleine dorpjes in Lika,daar moet jij zijn voor beren,wolven,vossen en slangen(poskok en ridjovka).

Overigens,als jij erg,erg veel geluk heb,zie jij na uren wachten en stil zijn een lynx,indrukwekkend beestje. De naam Risnjak komt van ris(vertaald:lynx).

Proef bosbessen als jij ze vindt,groeien overal,als kind hebben wij regelmatig berg bij Delnice

doorgekamt

• dahesie

bedankt Jablan en Miha voor jullie berichtjes. ik zag ze vandaag pas. de vakantie komt snel dichterbij. ik heb er zin in en laat als we terug zijn een berichtje achter hoe we het hebben gehad.

groetjes Simone

• Jablan

ik zag ze vandaag pas. de vakantie komt snel dichterbij. ik heb er zin in en laat als we terug zijn een berichtje achter hoe we het hebben gehad.

Ben beniewd. Ik zag vorige week nog dat naast jullie hotel verder gebouwd wordt, op de plek van het voormalige busstation in Delnice komt wat nieuws, hopelijk hebben jullie niet al te veel overlast daarvan.