Camping Biograd/ Camping Dalmacija

• Carla

Hallo, ik ben nieuw hier op het prikbord… Dit jaar voor het eerst naar Kroatie. Wij willen vanaf 1 camping zoveel mogelijk zien. Met name de NP's Krka Watervallen en Plitvice meren. Nemen onze hond mee, zo hoeven we niet continue te verkassen. We gaan in het voorjaar midden mei. Nu twijfel ik over 2 campings: 1 Camping Biograd in Biograd na Moru en 2 Camping Dalmacija in Privlaka.

Wie heeft ervaring met de plaatsjes? Wij vinden het fijn om op loopafstand ook vertier te hebben

Wie heeft er ervaring met de campings en het strand? Vorig jaar zijn wij naar Italie geweest met alleen maar grotere kiezels en onze hond had best last van haar poten.

Alvast super veel dank voor de reacties!

• Jo

Naar mijn mening kun je Plitvice beter niet doen vanaf de kust. Toch niet als je uitgebreid wil rondkijken. Vanaf midden mei beginnen de orchideeën te bloeien in meerdere soorten en als je daar echt wil van genieten….

Van Privlaka is het ruim 160 km met een reistijd (volgens Google maps) van 2.15 uur. Tel daar naar onze ervaring minstens een kwartier tot een half uur bij. Niet specifiek voor die route, de berekeningen van Google in het algemeen in die streek/omstandigheden. Ik heb altijd (ook hier in Vlaanderen) meer tijd nodig dan Google of die Hollandse madam in de auto bij het begin van de reis zeggen.

Als je kan doe Plitvice dan in de heen- of terugreis en boek daar één, of nog liever 2 overnachtingen. Dan heb je ruim de tijd.

Vanuit Biograd na moru is de afstand zelfs nog iets verder maar heb je meer snelweg zodat je er iets sneller zou zijn.

Voor Krka zit je sowieso beter in Biograd na Moru. Ruim 40 km. Vanuit Privlaka toch 100km en anderhalf uur.

Een ander alternatief waar ik wel wat over kan vertellen indien gewenst is camping Strasko in Novalja op het eiland Pag. Van daaruit heb ik toch al een paar keer een dagtocht gedaan in het Noordelijk Velebit natuurgebied. Als je in bloemen en planten belangstelling hebt is daar een botanische tuin en half mei bloeit daar al heel wat. Anderzijds, orchideeën die in lager gelegen delen bloeien vanaf half mei bloeien daar pas half juni.

Ik weet niet welk vertier je juist bedoelt maar op de rand van Novalja ligt Zrce beach, zowat het Ibiza van Kroatië. Maar half mei zal het daar nog relatief rustig zijn. Maar daar in de buurt liggen toch wat stranden waar ik mensen met honden zag. Ik heb wel de indruk dat de stranden op Strasko aangevoerde keien/kiezel is. In het water voor het restaurant is het zelfs eerder zanderig dan keien of rotsen en ongeveer egaal van diepte over een grote opervlakte. Half mei is het water nog wel relatief koud. Zo'n 15 à 17° wat tegen eind mei/begin juni oploopt naar 19 à 20°. Maar dat kan, afhankelijk van het weer, snel veranderen, zowel in positieve als negatieve zin.

En ook op Pag, maar dichter tegen de brug (en verder van de veerboot) ligt nog camping Simuni. Maar beide worden tot de grotere campings gerekend. En eventueel (als je daar belangstelling voor hebt) heeft Strasko een deel voor naturisten. Netjes afgescheiden van de rest van de camping door een scherm maar wel deel uitmakend van de camping.

En als je naar Strasko of Simuni gaat en je neemt de veerboot toch iets korter dan beide andere campings. Als je via de brug rijd wel verder maar in tijd ongeveer gelijk.

Ik weet het, 't zijn moeilijke keuzes soms.

• Gerrit Peels

Dit is ook een leuke camping in Seline vlak bij Starigrad Paklenica vanwaar je diverse uitstapjes kan maken

www.autokamp-pisak.com.

• Carla

Hallo Jo, veel dank voor je uitgebreide info!

Ben in ieder geval even aan het kijken naar alle info die je hebt gestuurd.. wij zijn niet zo heel erg into de bloemen hoewel we natuurlijk wel de kleurigheid op prijs stellen.

Ik neem in ieder geval al je info mee, en wil je hier nogmaals enorm voor bedanken.

• Bo

Hallo Carla,

Biograd ken ik niet, maar Dalmacija wel.

Wij komen zelf altijd op Zaton, en met mijn rubberboot vaar ik vaak langs

Dalmacija.

Ook ken ik mensen die daar hebben gekampeerd.

De camping werd vroeger door Duitsers geexploiteerd, maar sinds

2011 dacht ik is de camping “genationaliseerd”.

Was ook toen een vijandig sfeertje omdat zowel de oude als de nieuwe

exploitant boekingen hadden verricht voor dezelfde plaatsen.

Het was een kleinschalig (vergeleken met Zaton) complex met natuurlijk

heel veel Duitsers en wat Nederlanders.

Als ik het me goed herinner heeft het een klein en overbevolkt zandstrandje

en de plekken zijn er niet groot.

Veel plekken ook zonder schaduw volgens een kennis van me.

Je kunt er met rubberboot leuk rond dobberen maar voor vertier moet je

hier en in de omgeving niet zijn, of je moet dat op camping Zaton gaan zoeken

maar daar wordt tegenwoordig erg op gelet (tenzij je betaalt).

Privlaka is een aardig gehucht maar niets te doen.

Daarvoor moet je verder weg naar b.v. Zadar of naar het eiland Pag.

Zadar oude stad is leuk om een keer te bezoeken, en in de buitenwijken

zijn massale winkels verrezen (H&M, C&A, Zara,) en hele grote supers als

de Lidl, Spar, Kaufland noem maar op. Zo groot zie je ze in Nederland maar weinig.

Nin is ook vlakbij en alleen om er wat te eten leuk in de avond.

Ik zou dus persoonlijk op zoek gaan naar wat anders, maar smaken verschillen

natuurlijk.

Veel succes met zoeken en heel veel voorpret.

Bo