Vakantie in Kroatië

• Jeroen

Beste Kroatiëliefhebbers,

Wij zijn in juni van plan om 2 1/2 week met ons gezin, 2 volwassen + 2 kinderen van 1 en 3 jaar, naar Kroatië te gaan. We zijn er nog nooit geweest maar we krijgen er erg veel zin om het mooie land te bezoeken, nadat we veel op internet hebben gelezen. Echter, door het vele lezen zien we ook niet meer helemaal de bomen door het bos heen.

We zijn van plan om 2 huisjes te huren, 1 voor 1 1/2 week en 1 voor 1 week. We willen graag het volgende zien en/of doen:

- in het huisje voor 1 1/2 week dicht bij een strand te zitten met zand of zeer fijne kiezels en leuke stadjes bezoeken. We denken hierbij bijvoorbeeld aan een eiland, wellicht Rab.

- in het huisje voor 1 week om wat meer de natuur te ontdekken zoals wandelen etc.

- Het bezoeken van de Plitvice meren.

We vinden het moeilijk qua tijd en afstand om deze combinatie te kunnen maken. Ook vinden we het moeilijk om een geschikt strand te vinden voor de kinderen en een combinatie te kunnen maken met bovenstaande wensen.

We zouden zeer blij zijn met elk idee!

Met vriendelijke groet,

Jeroen Ruijter

• Miha

Dobrodošli(welkom)!

Ons land is bepaald geen zandstranden land,maar er is wel wat te vinden.

Lopar(Rab) is een aardige optie. Voor zover ik weet waren daar ok vakantie huisjes te huur.

Komen jullie met auto dan is misschien Baška op eiland Krk nog beter. Eiland is met brug verbonden met vaste land,amper 30 km van Rijeka,niet zo ver naar zuiden,geen gedoe met ferry etc.

Wat binnenland betreft, Plitvice meren is een must!. Er zijn genoeg appartementen in de buurt. Hier onder link naar adriagate;succes!

http://www.adriagate.com/nl/accommodation_croatia/results.aspx?OD=2013-07-03&DO=2013-07-10&AREA=-1&RIVIERA=51&OTOKID=-1&DESTINATIONID=-1&PERSON=4&MLIST=&POST=D

• lavanda

Een aantal jaren geleden hebben wij met (toen nog) kleine kinderen vakanties doorgebracht op Rab. Zelfs nu de oudste 19 is,praat hij er nog over, en zou graag nog eens terug gaan.

Mocht je er een appartement zoeken….laat maar horen. Wij zaten bij iemand die 3 appartementen verhuurde,in Kampor. Een klein dorpje…met klei/zandstrand.Ideaal voor kleine kinderen. Zij verhuurd inmiddels ook een apartement in Lopar

• rita

persoonlijk vind ik je kinderen nogal klein om veel dingen te bezoeken.

ik denk niet dat je in plitvice kan rondwandelen met een kinderwagen.

persoonlijk zou ik gewoon een huisje aan het strand nemen en dan enkele uitstappen maken maar weet dat 3 en 1 jaar toch klein is om grote uitstappen te maken

• Guido

Een apartementje op www.zaton.hr is misschien iets voor jullie.Ideaal voor kleine kinderen:aangelegd zandstrand dat langzaam afloopt in zee,zwembad,veel animatie en nog veel meer.

• Jo

Als jullie voor Zaton zouden opteren kan je m.i. het net eens afschuimen om te kijken wat de voordeligste aanbieder is. Ik vermoed dat de camping zelf accommodatie verhuurt maar ook via organisaties als Vacansoleil kan je wat huren (geen appartementje maar wel stacaravan).

Zelf zijn we heel tevreden op camping Strasko op het eiland Pag. Ook daar kan je verschillende zaken huren. Het strand daar is gedeeltelijk fijne keien/heel grof zand en is aangevoerd op zodanige wijze dat het niet bruusk afloopt in zee.

En met kleine kinderen is camping Kazela in Medulin misschien ook wel een optie. Daar zijn wel appartementen, geen kindvriendelijk strand maar wel een aantal kinderzwembadjes. Niet voor grotere kinderen maar voor een 1- en 3-jarige lijkt het me ideaal.

Ook op camping BiVillage (Fazana nabij Pula, Istrië) is accommodatie te huur, zowel appartementen via de camping zelf als mobilhomes via camping of andere aanbieders. Verschillende zwembaden, strand met grove kiezel (4 à 5 cm, géén keien). Onze ervaringen daar dateren wel van 2004/2005.

Websites van de vernoemde campings wil ik op eenvoudige vraag wel posten.

Wat betreft Plitvice ben je best dat te plannen bij het begin of het einde van de reis. Maar zoals anderen al zeiden is het niet aangeraden met kleine kindjes (denk ik dus ook).

• lipik

Voor jullie week natuur kan je eventueel opteren voor Gorski Kotar.

www.crnilug.com

Hans

• Jeroen

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties. We zijn alweer een stuk wijzer geworden!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

• Laurens

De combinatie kust met Plitvice kan inderdaad lastig te combineren zijn omdat het vrij ver rijden is vanaf de kust. Je zou kunnen overwegen om naar Dalmatië te gaan en de kust te combineren met het Biokovo gebergte vlakbij Makarska. Deze bergketen ligt direct aan de kust en je kunt er prachtig wandelen in de natuur. Ook zijn er mooie strandjes voor kinderen in dit gedeelte van Kroatië. Kijk maar eens voor meer info over deze streek op www.villasanmarko.com. Een bezoek aan de Krka watervallen zou je ook als alternatief voor Plitvice kunnen doen, hoewel niet helemaal met elkaar te vergelijken natuurlijk.

Succes met keuzes maken!