Oostenrijk en Slovenië hebben tolwegen maar die betaal je middels een vignet voor het ganse land. Wij kopen ze nooit op voorhand (in België of Nederland). Ze kosten sowieso meer als ginder. En de laatste 2 of 3 tankstations (het kunnen er ook meer zijn) voor de Oostenrijkse grens kan je beide vignetten (Oostenrijk én Slovenië) kopen. Hou er wel rekenig mee dat je op die route ook nog 2 keer tunnels moet betalen, één keer voor de Katzberg- en Tauerntunnel en nog eens voor de Karawankentunnel op de Oostenrijks-Sloveense grens.
De tol voor de Taurntunnel kan je ook van thuis uit betalen en met opgave van je nummerplaat kan je dan door een “videopoortje”. Via deze website kan je dat bestellen: https://primaryserver.videomaut.at/webshop/VMKSelection?lang=de. Je nummerplaat wordt dan ingelezen (automatisch door een camera) en aan die poortjes zijn er meestal géén of veel kortere wachttijden. Idem als er aparte tolpoortjes zijn om te betalen met creditcard. Die tunnel(s) kosten trouwens €10, de Karawankentunnel was vorig jaar €6,5 (meen ik).
Voor zover ik begrepen heb is nu ook in Istrië op de Ypsilon tol te betalen maar een echt groot bedrag zal dat niet zijn. 't Is bij ons van 2009 geleden dat we die kant van Istrië bezochten dus veel zal ook voor ons veranderd zijn als we er begin mei naar toe rijden.
Of je op een terrasje of in een horecazaak met euro's kan betalen hangt echt van zaak tot zaak af. Maar waarom zou je ‘t doen? Kroatië heeft een eigen munt en overal kan je geld uit de muur halen. Ik zou persoonlijk zelfs geen geld aan de grens wisselen (of hoogstens 20 euro). In zo’n wisselkantoortjes ben je meestal duurder dan bij de bankautomaat. De weinige tol die je in Kroatië nog moet betalen kan je met Visa of in euro betalen. En dan zodra je de snelweg af bent aan de eerste automaat stoppen en pinnen. Om een idee te hebben: 1000 kuna zal je zo'n €132 kosten.
En reken er maar op als je ginder ter plaatse in euro wil betalen dat je meer betaalt. En dat je je wisselgeld in kuna's krijgt.