Eet en winkel vraagjes

• mama van 3

Het blijft heerlijk om tijdens de vakantie-voorpret deze pagina te bezoeken!

Ik heb wat vragen, die jullie misschien kunnen en willen beantwoorden.

Wij willen op vakantie een aantal keer zelf barbecue-en. Nu willen we de BBQ niet vanuit Nederland meenemen, omdat de auto (mezelf kennende ;) ) al aardig vol zit met bagage.

Wie weet waar je in (de omgeving van) Rovinje een goedkope houtskool BBQ kunt kopen. Dan bedoel ik geen weg-werp BBQ, maar ook geen BBQ van niveau Weber.

In Nederland koop je een dergelijk exemplaar voor ongeveer 15 euro.

Zijn er in de omgeving van Rovinje winkels, vergelijkbaar met de winkels in Nederland als HEMA, Action, Blokker te vinden?

Een tweede vraag. Op vakantie gaan we een aantal keer uit eten, een aantal keer gebruiken we de BBQ en een aantal keer koken we zelf.

Ik ben benieuwd naar:

- wat bestel jij waneer je gaat eten in een restaurantje het liefst en wat betaal je hier ongeveer voor?

- welke producten uit de locale (super-) markt we volgens jou beslist moeten proberen (en evt. jouw heerlijke recept hierbij).

Alvast bedankt voor je reactie!

• Jo

Winkels in het segment wat jij noemt heb ik nog niet gezien. Maar ik let er eerlijk gezegd ook niet op. In de grotere supermarkten vind je af en toe wel zo'n aanbiedingen. Je moet maar eens googlen op Pevec of Metro.

Wat je tweede vraag betreft: wij eten nogal dikwijls eens inktvisjes (ligne). Gegrild, opgevuld of gefrituurd. Prijs tussen 50 en 70 kuna (zo'n 7 à 10€). Gegrilde worstjes (zonder vel, zo'n 5 à 6 cm lang, cevapcici) zal ook rond de 40 à 45 kuna zijn (5,5 à 6,5€). Een hamburger zal ongeveer gelijk van prijs zijn.

Steak mag je toch rekenen op 80 à 120 kuna, afhankelijk of hij gewoon gegrild is of met champignons, of pepersaus (11 à 16,5€).

Wat kipgerechten of shnitzels (en aanverwante) kosten kan ik niet zeggen omdat wij die nooit eten op restaurant.

Als je een restaurant vind waar ze “ispod peka” serveren: zeker doen. Is een gerecht met vlees, aardappelen en groenten dat in één schotel bereid wordt onder een ijzeren stolp die dan bedekt wordt met gloeiende houtskool. Wel ff kijken eerst of je andere mensen het ziet eten want er is nogal verschil onder.

Pasta's of risoto schat ik ook 45 à 60 kuna (6,5 à 8,5€). Hou er wel rekening mee dat dit in feite een voorgerecht is en dat het dus niet vergelijkbaar is qua hoeveelheid met een pasta die je hier eet.

Ze serveren bij alles brood. Als je dat niet van plan bent op te eten moet je ‘t ook niet bijvragen (als ze zelf vragen of je brood wil) want meestal komt het dan apart op de rekening. Bij gegrilde intvis bijvoorbeeld (ligne na zaru) serveren ze meestal blitva gemengd met gekookte aardappelen. Op sommige plaatsen is dat “inbegrepen”, op andere apart bij te betalen. en die side-dishes of beilagen kosten ook snel ook 15 kuna (zo’n 2€).

Een ander gerecht dat zeer succesvol is zijn scampi. Geen scampi zoals wij ze kennen, het zijn in feite langoustines. Worden per kilo geprijsd in de menukaarten maar meestal kan je wat per kilo geprijsd is ook per portie bestellen. Als wij ze willen eten koop ik ze wel om zelf klaar te maken. Schaaldieren hebben een héél korte bereidingstijd en daar durven ze nog wel eens tegen zondigen zodat je droge kost krijgt, ondanks de lekkere saus.

Als je iets op een menukaart zie met buzara er bij, dan is dat met een heerlijke saus. Zeker proberen. Ik eet nogal eens een gemengde zeevruchtenschotel en waar wij gaan is die met buzara en ik vraag die dan met pasta. Heerlijk!

Ik weet niet meer aan wie op het prikbord hier ik beloofd had begin mei wat prijzen te noteren maar als de familiale omstandigheden het toelaten vertrekken wij rond 5 mei en dan kom ik mijn belofte na.

Wat je in de supermarkt zeker moet kopen zijn Vegeta-kruiden. Je hebt “universele” maar ook speciale voor aardappelen, grill, kip, varkenvlees, pizza, salade. Wij nemen die in grote hoeveelheden mee naar huis als (goedkope) geschenkjes. Ik probeer één dezer een aantal potjes bij mekaar te zetten en er een fotootje van te maken.

Verder zeker de produkten van Zigante. Dat zijn een soort “pesto's” op basis van witte of zwarte truffel, eventueel gecombineerd met (wilde) champignons of olijven. Een klein potje over een spaghetti (voor 2) en je hebt een heerlijk gerecht (als je de smaak van truffel weet te aprecieren tenminste). Van hetzelfde merk ook truffelolie, zowel van witte als zwarte truffel.

Nog: kaas met truffel. Jammer genoeg zullen jullie te laat zijn voor de echte wilde asperges.

Schapenkaas van het eiland Pag (Paski sir) of gedroogde ham (Dalmatinski prsut). Die kan je in het restaurant trouwens ook als voorafje bestellen. Elk apart of een gemengd bordje. Neem één bordje voor 2, als voorgerecht meer dan genoeg.

Ook blitva moet je eens proberen (snijbiet). Lijkt op spinazie. Gewoon aanstoven met een teentje look. Wordt in de restaurants nogal dikwijls als bijgerecht gegeven bij vis.

Ik denk vanavond nog wat verder, ‘k ga nu nog wat de tuin in. Ik kijk dan ook eens wat ik aan foto’s heb van restauranteten.

• T

Tegenover de Plodine supermarkt en de Lidl, heb je een klein winkelcentrum. Hier zit ook de Jysk. Een soort van Blokker, de winkels hebben we hier in Nederland ook. Misschien dat ze daar BBQ´s verkopen. Zeker weten doe ik het niet. Ik zag er afgelopen jaar wel tenten staan. Misschien even op de website kijken voor de zekerheid

• Guido

Mocht je langs Rijeka komen en een Makrokaartje hebben, dan kan je voor een BBQ(rostilji) bij de Metro terecht. www.metro-cc.hr Hier mijn kosten van 2 etentjes vorig jaar :een orade 1/2kg(goudbaars) op de grill-blitva-salade-1/2liter wijn = €29 Biefstuk met chamignons-frietjes-salde-1/2 liter vranacwijn=€21.40

Brood krijg je er gewoonlijk gratis bij.Mijn lievelingsgerecht is skampi(langoustines) buzara en gevulde paprika met puree en tomatensaus is ook lekker en goedkoop maar zie het weinig op de menukaart staan.

• Jo

In de Metro van Pula kan je zonder Makro-kaartje terecht, hoor.

• Guido

Als ik op de site van de metro kijk is er geen vestiging in Pula te vinden.Voor de metro Zadar heb je in ieder geval een pasje nodig,of wel een makropasje of een

metropasje van een kennis.Je moet dus wel in het systeem zitten om aan de kassa te kunnen afrekenen.

• rebas

In de macro van Zadar kan je met je pasje van Nederland of Belgie een dagpasje krijgen.

Ho er wel rekening mee dat je alleen met kuna of binnenlandse betaalkaart kan betalen.

Maestro of Visa en andere kaarten worden niet aanvaard om te betalen

Een paar jaar geleden kon ik mijn beladen karretje laten staan bij de kassa.

• Jo

Oeps, sorry, ik ben mis. In Pula is er een Getro, en daarvoor heb je geen pasje nodig. Maar wel van dezelfde groep. Net Zoals in België Makro en Metro ook van dezelfde groep zijn.

• Guido

Ik kom regelmatig in de Metro Zadar met een pasje van mijn vrienden.Die hebben een geregistreerde schaapskudde en zijn dus een bedrijf.Voor mij dus geen gedoe met dagpasjes.De kontrole bij de in- en uitgang is niet zo streng als hier bij ons.Hier worden de boodschappen bij de uitgang geteld en vergeleken met het totaal op de rekening.In Zadar is een blik daarop blijkbaar voldoende.Verder betaal ik in Kroatie alles in kuna behalve het apartement.Rebas,ben je daar ook in de buurt half augustus tot half september?

• Jo

Waar ga jij hier naar de Makro/Metro? In Eke (Gent) is dat tellen nà de kassa al een aantal jaren afgeschaft!