leegstand

• bdrf

Wij waren vorige week in plitvice, Dubrovnik, split enz..

Wat mij verbaasde was de leegstand langs de kust in de direkte omgeving van Dubrovnik

we vaarden met een bootje vanuit Mlini naar Dubrovnik en ik zag daar op misschien 1km van het oude centrum een mooie vrij moderne woning vlak aan het water die volgeklad was met graffiti (zoals wel veel ginder) en gewoon leeg stond zoals vele sommige deels vernielde woningen en hotels

weet iemand daar de reden van ?? ook blijkbaar vele woningen die nooit zijn afgewerkt en nu staan te verkrotten.

Zijn de woningen zo duur ginder ? of zijn dit woningen van mensen die niet terug keerden na de oorlog of zo . dit vraag ik mij echt af

Wijzelf wonen in Hongarije waar de woningen nog vrij goedkoop zijn en er eigenlijk weinig leegstand is daarom verbaasd het mij ook dat woningen die zo goed gelegen zijn vlak aan het water en dus een grote verhuurmogelijk moeten hebben zo staan te verkrotten

• Jo

Een deel van de woningen zullen inderdaad wel van gevluchtte ex-yougoslaven zijn. Een deel ook van mensen die beginnen bouwen zijn en nu wachten om voort te bouwen tot ze weer wat geld verdiend hebben. Ik denk dus dat het diverse redenen heeft.

Anderzijds, mij komt het niet bekend voor. Hier en daar een huis wel, maar toch niet zoals jij het voorstelt. Maar wij zijn ook nog niet zo zuidelijk geweest.

En ander verhaal is het in het binnenland. Daar zijn echt veel huizen van gevluchtte mensen. Zowel van Kroaten die voor het geweld gevlucht zijn als Serven die zich ook niet meer veilig voelden in het in hun ogen vijandige Kroatië.

• rebas

Jo,

Het is zo dat de woningen in het binnenland doelbewust zijn vernield en leeggemaakt door Kroaten.

Dit heeft als doel de (wettelijke) terugkeer zo veel mogelijk te verhinderen.

Een leeg en uitgebrand huis is nu eenmaal niet bewoonbaar.

• Jo

En in het grensgebied in Bosnië hebben we gezien van hele gehuchten (toch 20 huizen) die één voor één met een jerrycan benzine waren overgoten en in brand gestoken. We hebben in de buurt van Okucani (Oost-Slavonië) genoeg dorpen gezien waar het ene huis wel en het andere niet beschadigd was door iets zwaarder geschut dan geweerkogels. 'k Moet wel zeggen dat dat de huidige grens Kroatië-Bosnië is en dat het front daar gelegen heeft.

Zeggen dat alle vernielingen die je nog ziet als doel hadden de terugkeer te verhinderen vind ik héél kort door de bocht. Maar ik geef wel toe dat alle partijen boter op hun hoofd hadden (om niet te zeggen bloed aan hun handen).

• rebas

Jo,

Dat is dus wel het geval geweest.

Rij van Zadar naar het binnenland,dankan je de gevolgen van die taktiek zien.

De mensen waar ik al een paar keren gelogeerd heb hebben dit bevestigd op mijn vraag waarom sommige huizen uitgebrand en ontploft zijn.

Ze zijn inderdaad ook ontploft,men liet het gas uit een reservoir stromen,en daarna heeft men het gas laten ontploffen met het gekende gevolg.

• Laurens

Het zou ook best kunnen dat die huizen illegaal gebouwd zijn. Nu Kroatië lid wordt van de EU zijn ze daar erg streng op aan het controleren. Vroeger werd er nog wel eens een oogje dichtgeknepen volgens mij, maar nu moeten echt alle papieren in orde zijn. Er is ook een wet dat nieuwe huizen niet direkt aan de zee gebouwd mogen worden, maar een minimale afstand daar van af. Als deze huizen dus direkt aan zee stonden en er modern uitzagen, zou het mij dus niet verbazen dat ze hier illegaal mee begonnen zijn, en ze er nu verder geen geld meer insteken omdat het waarschijnlijk is dat zo'n huis toch afgebroken zal moeten worden.

• Jablan

ik zag daar op misschien 1km van het oude centrum een mooie vrij moderne woning vlak aan het water die volgeklad was met graffiti (zoals wel veel ginder) en gewoon leeg stond zoals vele sommige deels vernielde woningen en hotels weet iemand daar de reden van ??

Afgaande op je beschrijving, ga ik ervan uit dat de eigenaar is overleden en de erfgenamen geen geld of tijd hebben het gebouw te onderhouden. Door de bank genomen staat buiten de grote steden elk tweede huis leeg.

ook blijkbaar vele woningen die nooit zijn afgewerkt en nu staan te verkrotten. Zijn de woningen zo duur ginder?

Dit is de groep met grote ideeën en te weinig geld. Ruwbouw is vreselijk goedkoop, een huis afwerken kost veel meer.

Bovendien is de wetgeving gewijzigd. als een gebouw klaar is, dan moet je de bouwvergunning inruilen voor een gebruiksvergunning. Als je teveel bent afgeweken van de oorspronkelijke bouwvergunning, dan krijg je geen gebruiksvergunning maar moet je eerst een nieuwe bouwvergunning aanvragen.

Een relatief nieuwe belasting op het bezit van een tweede woning, zorgt er ook voor dat men geen haast heeft om een huis compleet af te bouwen.

Overigens zijn huizen aan de kust duur, qua vierkante meter prijs goed vergelijkbaar met Zagreb-Centrum. Zelfs de crisis heeft de huizenprijzen niet echt omlaag gekregen.

of zijn dit woningen van mensen die niet terug keerden na de oorlog of zo . dit vraag ik mij echt af

Dit soort woningen vind je vooral in het gebied van de voormalige Republika Srpksa, maar die zijn na 17 jaar meestal ingestort of overwoekerd en nauwelijks meer herkenbaar als huis.