Meest gangbare "termen" langs en boven de snelweg?

• familievanvier

Goedendag, nog een paar weken en dan vertrekken we voor de 1e x naar kroatie! We gaan naar Zadar en rijden waarschijnlijk via Graz. Kan iemand mij de vertalingen geven van de meest voorkomende termen langs en boven de snelweg zoals:

File

Ongeluk

Omleiding

Tolpoort

Grens

Enz enz

Ook wil ik graag weten op welke radiozender je de filemeldingen het best kunt volgen, zowel in Oostenrijk als Slovenië.

Alvast bedankt! Fijne vakantie allemaal :-)

• Jo

Een paar om te beginnen:

tol - cestarina

douane - carina

afritten

noord - sjever

zuid - jug

oost - istok

west - zapad

Google is een goed hulpmiddel en ook de site van Natali. Voor vertalen in de andere richting: deze link

Zowel in Oostenrijk als in Slovenië staat duidelijk aangegeven op de snelwegen wat de frequenties zijn voor verkeersinfo, in Duitsland heb ik ze nog niet gezien (de bordjes). In Kroatië is het HRT2, filemeldingen en (korte) nieuwsuitzendingen in het Duits en Engels.

HRT heeft voor de rest ook aangename muziek, soms wel wat (héééééél) veel gepraat tussendoor.

• Jablan

We gaan naar Zadar en rijden waarschijnlijk via Graz.

Jo heeft de belangrijkste al gegeven. HRT2 heeft in de zomer een aangepast programma: overdag elk uur verkeersinformatie in 4 talen, rond 5 minuten over het halve uur, meestal met commercials tussendoor. Belangrijkste voor jullie: ‘Vjetar’ = Wind en ‘Obilazak’ = Omleiding.

• japaned

Beste familie van vier,

Hier heb je er nog een paar:

Desno:rechts

Lijevo: links

Maksimalna brzina:: maximumsnelheid

Opasna okuka/zavoj:: gevaarlijke bocht

Paznja:: opgelet

Polagano/vozi lagano:: langzaam rijden

Pjesaci:: voetgangers

Stajaliste:: halte

Zabranjeno parkiranje:: parkeerverbod

Zabranjeno za sva vozila:: verboden voor alle voertuigen

Veilige vakantie toegewenst door:

JaPa

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• familievanvier

O wat fijn! Hier heb ik wat aan. Alleen waarom de term wind? Gaan we daar last van krijgen? Ook fijn dat er in verschillende talen gesproken wordt, goede service :-) bedankt allemaal!

• MarkoMarko

Afhankelijk van waar je in Kroatië heengaat kun je, met name langs de kust, last hebben van (zware) wind(bura; aflandige valwind uit NO). Vanwege deze wind(stoten) worden regelmatig bruggen gesloten en geldt op de autowegen een snelheidsbeperking. Op autowegen wordt dit aangegeven middels electronische signalering.

• Jo

En de kustweg wordt dan ook regelmatig afgesloten. 2 Jaar terug hebben we een dag of 2 bora gehad en ‘s morgens konden we onze naam schrijven in ’t stof dat de (gesloten) tent was binnen gewaaid. Ook verscheidene spanrubbers gebroken. De voortent van de vouwwagen ging bij momenten 20 cm van de grond, gelukkig hebben de stormbanden het gehouden.

Geen prettige ervaring maar het hoort bij Kroatië.

• familievanvier

Dat wist ik helemaal niet! Wij zitten aan de kust, bij Zadar (zaton) en hebben een moilehome gehuurd dus zal niet veel last geven denk ik. Misschien dat we dan gezandstraald worden op het strand ;-) we gaan het zien (of voelen…) bedankt! Weten jullie trouwens of het in de avond flink afkoelt?

• Jablan

Afkoeling in de avond in Zaton? Nauwelijks, het ligt praktisch op zeeniveau.

Zie ook: Weersverwachting voor Privlaka, vlakbij Camping Zaton.

Maak je geen zorgen over de wind. Als er Bura voorspeld wordt, dan komt jullie verhuurder wel extra kijken of alles goed vaststaat.

Bij milde Bura mogen personenauto's nog wel rijden (eigen risico), bij krachtige Bura gaan de wegen dicht voor alle verkeer.

Ik heb het erbij gezet omdat het ook op jullie route kan optreden. Afgelopen weekend was er een milde Bura en waren de bekende beperkingen van kracht op de A6 Rijeka-Tuhobic, A1 Maslenica-Sveti Rok en de kustweg, deze keer rond Karlobag.

• Jo

Als er bora is kom je de mobilhome niet uit, hoor ;-) . Nee, alle gekheid op een stokje, het zal wel meevallen. Ik weet niet hoe het strand van Zaton is maar over ‘t algemeen heb je weinig of geen zandstranden in Kroatië, wel rotsstranden, al dan niet geëgalliseerd met kleinere of iets grotere keien en/of betonnen plateau’s. Voordeel is wel dat je je tenen ziet in 't water, zelfs als je tot aan je nek er in staat.

Nadeel kan zijn dat je op sommige plaatsen echt waterschoentjes nodig hebt. Omwille van zeeëgels zijn die trouwens ook aan te raden, zeker voor de kinderen. Op de camping waar wij zijn zijn een aantal betonnen steigertjes in ‘t water waar je met een laddertje ’t water in kan wat ik dan ook altijd doe. En dan gelijk zwemmen, zonder op de bodem te gaan “lopen”.

Voor het weer kan je kijken op de link die Jablan gaf maar ik vind de daar getoonde temperatuur nogal gelijkmatig. Vergelijk maar eens met de temperatuur in Novalja of Zadar. Daar zitten grotere verschillen tussen dag en nacht, zo'n 6 à 8°. Maar dan nog blijft de minimumnachttemperatuur ruim 22°.