Emigratie/inschrijving Kastela/auto aanmelden

• posavina

Emigratie Kastela Kroatië-

Eigenlijk heb ik zoveel vragen over dit nieuwe EU land. Om bij het begin te beginnen.

Hoe meldt ik mijn Nederlandse auto aan en waar, ivm nieuwe verzekering en kenteken registratie?

Hoe meldt ik mij aan voor een ziekenfonds verzekering en waar? Ik mag mijn WAO meenemen maar ben wel verplicht verzekerd in Nederland.!!

Waar moet ik op letten bij het huren van een woning, kan ik me gewoon aanmelden bij het plaatselijke gemeentehuis

of politie bureau (ook ivm WAO Nederland)?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Posavina

• Jablan

Hoe meld ik mijn Nederlandse auto aan en waar

Via de douane waarbij je je beter kunt afvragen of het wel wijs is om je auto mee te nemen (Invoerheffing).

ivm nieuwe verzekering en kenteken registratie?

Verzekeraars hebben overal kantoren/winkels. Kenteken is afhankelijk van je nieuwe woonplaats, regel dat via de dichtbijzijnde autodealer. (Scheelt zeker in Dalmatië smeergeld)

Hoe meld ik mij aan voor een ziekenfonds

Overal waar je een arts vindt, kun je je ook aanmelden bij het kroatische ziekenfonds. Kost rond de 800 euro per jaar.

Waar moet ik op letten bij het huren van een woning

Waar wil je gaan wonen?

kan ik me gewoon aanmelden bij het plaatselijke gemeentehuis of politie bureau (ook ivm WAO Nederland)?

Politie verzorgt de bevolkingsadministratie.

Als je Engels kunt lezen, kijk op de site van het ministerie van binnenlandse zaken. EU-lid of niet, je hebt een verblijfsvergunning nodig. (kan nu alleen de link niet vinden)

• posavina

Als ik naar Split verhuis/emigreer betaal ik geen invoerrechten over mijn privé spullen (lees Auto). Deze hoeft toch alleen ingeschreven te worden bij de douane

in Kroatië?

Nieuw woon adres Split Dalmatië.

EU land sinds juli 2013.

• posavina

Als ik naar Split verhuis/emigreer betaal ik geen invoerrechten over mijn privé spullen (lees Auto). Deze hoeft toch alleen ingeschreven te worden bij de douane

in Kroatië?

Nieuw woon adres Split Dalmatië.

EU land sinds juli 2013.

• L

Diegenen die na min. 1 jaar in het buitenland ( EU ) te hebben gewoond terugkeren naar Hr hebben het recht op de vrijstelling van de betaling van PDV en invoer/douane geld. Zgn posebni porez/trosarina moet je wel betalen, hieronder het voorbeeld van de berekening op de site naar carina.hr ( douane ). Hopelijk heb je iemand in je omgeving die Kroatisch machtig is.

Via google kan je ook aan info komen voor overige gevallen, bv een buitenlander die in Hr ga wonen ezv…..

http://www.carina.hr/Glasnogovornik/PIOEntitet.aspx?args=j4Z13iRmI9cRK0b8dwE8sQ==