Bankrekening openen als Nederlander

• Ton

Halo,

Mijn vrouw ( Kroatisch ) heeft vorig jaar wat stukjes land van haar vader gekregen. Ons plan is om daarop een vakantiehuisje te latenbouwen, we zijn er al mee begonnen. Het leek ons praktisch om een Eurorekening bij de Jadranska Banka te openen. Ik bedoel dan een en/of rekening. Daarna kunnen we iemand machtigen die dan geld kan opnemen om de rekeningen aan de bouwers te voldoen. Wij zijn aleen Iin Kroatie met vakantie. Het probleem was vorig jaar dat er geen en/of rekening geopend kon worden omdat ik Nederlander ben. Ik zou dan volgens de bank bij de lokale belastingdienst een OIB-verklaring moeten aanvragen ( een soort SoFi-nummer ). Bij de belastingdienst hadden ze daar nog nooit van gehoord. Echter na de toetreding tot de Europese Gemeenschap zou er volgens de bank geen probleem meer zijn om alles te regelen. Dus maar een rekening geopend alleen op de naam van mijn vrouw. Mocht haar iets overkomen hoe dan verder? Vandaag, 26 augustus 2013, naar de bank gegaan om het eindelijk te regelen ( Kroatie is tenslotte toegetreden tot Europa ) en niemand weet van wat. ik kom dus niet verder.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen, tips, wellicht andere banken?

Gr. Ton

• rita

zelf ben ik belgische en mijn man kroaat.

hij heeft ook een rekening gehad bij zagrebacka banka doch we hebben die nu afgesloten.

in belgie moet een buitenlandse rekening namelijk aangegeven worden aan de belastingsdienst. ik weet niet of dat in nederland ook zo is maar alle banken van de eu dienen hun ministerie van financien te verwittigen als een buitenlander er een rekening heeft. Dit ministerie dient dan het land van oorsprong te verwittigen.

bij ons was het probleem dat ik als belgische een volmacht had op de rekening.

zelf kon ik enkele jaren geleden in kroatie geen rekening openen tenzijn het geld meer dan een jaar geblokkeerd bleef.

het beste zou zijn dat je vrouw (als kroatische) de rekening opent op haar naam, zonder volmacht aan jou als buitenlander. als je vrouw nog in kroatie ingeschreven is, dan is dat geen enkel probleem. Dan is zij gewoon een kroatische met een rekening in kroatie.

wees voorzichtig met volmachten. zelfs al wil je bouwen of verbouwen, zodra ze weten dat je in het buitenland woont en werkt zullen ze je veel meer aanrekenen voor hun werk.

Hou het dus zoveel mogelijk zelf in de gaten en volg het goed op

• ivan

Het openen van een bankrekening is geen enkel probleem.

De OIB kun je op ieder belastingkantoor halen. Duurt ca. 15 minuten.

Wat je nodig hebt is je paspoort en een kopie van je paspoort.

De tip om voorzichtig te zijn met volmachten zou ik ter harte nemen!

Waarom het uitgevoerde werk laten controleren en je rekeningen middels internet-bankieren (van je HR rekening) betalen?

• ivan

Als bank kan ik je Hypo-Alpe adviseren (en/of is mogelijk).

• ivan

Hier nog even een link naar het formulier, je kunt het van te voren invullen en afgeven.

http://www.porezna-uprava.hr/HR_OIB/Documents/zahtjev-OIB.pdf

• rita

ik zou hypo alpe net niet aanraden.

dit is een oostenrijkse bank die enkele jaren geleden in de problemen gekomen is. de oostenrijkse staat is ter hulp gekomen.

de grootste problemen zijn er gekomen door corruptie in kroatie (oa dankzij sanader)

ze zijn ook volop aan het re-organiseren.

mijn man was er vroeger bij maar is dan naar zagrebacka overgestapt

• Ton

Alles is dankzij de bovenstaande tips nu voor elkaar. De OIB-verklaring en de bankrekening. Badankt voor jullie reakties!