Halo,
Mijn vrouw ( Kroatisch ) heeft vorig jaar wat stukjes land van haar vader gekregen. Ons plan is om daarop een vakantiehuisje te latenbouwen, we zijn er al mee begonnen. Het leek ons praktisch om een Eurorekening bij de Jadranska Banka te openen. Ik bedoel dan een en/of rekening. Daarna kunnen we iemand machtigen die dan geld kan opnemen om de rekeningen aan de bouwers te voldoen. Wij zijn aleen Iin Kroatie met vakantie. Het probleem was vorig jaar dat er geen en/of rekening geopend kon worden omdat ik Nederlander ben. Ik zou dan volgens de bank bij de lokale belastingdienst een OIB-verklaring moeten aanvragen ( een soort SoFi-nummer ). Bij de belastingdienst hadden ze daar nog nooit van gehoord. Echter na de toetreding tot de Europese Gemeenschap zou er volgens de bank geen probleem meer zijn om alles te regelen. Dus maar een rekening geopend alleen op de naam van mijn vrouw. Mocht haar iets overkomen hoe dan verder? Vandaag, 26 augustus 2013, naar de bank gegaan om het eindelijk te regelen ( Kroatie is tenslotte toegetreden tot Europa ) en niemand weet van wat. ik kom dus niet verder.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen, tips, wellicht andere banken?
Gr. Ton