belasting op pensioen in Kroatie

• Miha

Hallo iedereen!

De laatste tijd is nogal wat turbulentie in Kroatië ontstaan over belasting op pensioenen uit buitenland,op zich smerige wet die daar aangenomen is.

Ik ben nu reeds (deels) geëmigreerd,ontvang mijn pensioen van ABP en AOW van SVB uit Nederland en vraag mij af of ik verplicht ben ook Kroatische fiscus te spekken.

Tevens,ik behoor toto kleine groep Kroaten met dubbele nationaliteit

In Rijeka waar ik woning gekocht heb,krijg ik verschillende antwoorden,maar het is een zeer chaotisch verhaal waar ik niet veel wijzer van word.

Gelukkig kan ik altijd terugvallen,mij daar uitschrijven uit GVB,deur dichtgooien en terug verhuizen naar Nederland,ik ben niet uitgeschreven uit GVB in Nederland(dus,heb twee woonadressen) en ben nog steeds hier verzekerd voor ziektekosten.

Kan iemand helpen of verwijzen naar plekje waar ik met deze vraag terecht kan.

Alvast bedankt.

• l

Ben in hetzelfde situatie. Nl & Hr nationaliteit. Met dank aan flo/sbf ( was scheepvaartverkeersleider ) al op mijn 55ste met pensioen ( abp ), denk aan om in '14 terug te keren naar Hr. Genoemde problematiek moet goed uitgezocht worden, het kan niet zo zijn dat je eerst in Nl wordt belast en vervolgens weer in Hr en dan ook nog voor circa 40% ( zie artikel in dulist.hr van gisteren ). Van de zomer heb ik iets vergelijkbaar gelezen over een gepensioneerde uit Duitsland. In dat artikel stond dat er afspraken waren gemaakt tussen Hr en D om de dubbele belasting op pensioenen te vermijden! ???

Verder snap ik het ook niet waarom zou je een al belaste pensioen opnieuw belasten terwijl die in een ander land verdiend is. Maar ja, wie ben ik?

• Miha

“denk aan om in '14 terug te keren naar Hr”

.

Maak niet hetzelfde fout als ik.! Ik heb verdrag tussen NL en HR gedownload en doorgespit.

http://www.minbuza.nl/verdragen/009276

tevens heb ik berg informatie van Kroatische belastingdienst(porezna uprava) onder loep genomen. Kern van het probleem waar Kroatië,ik weet niet of ik, gebruik of misbruik moet zeggen zit in de lek(onvolledige definitie waarmee jij beide kanten op kan) in ART 18 en ART 19 van berucht verdrag. Dat ontgaat helaas Min. van Financiën en BUZA,of niemand zegt wat,of heeft niemand belang bij. Het feit is dat Kroatië plundert eigen staatsburgers als ze terugkomen. Hypocrisie pour sang, aan de ene kant smeken ze je om terug te keren en als jij komt,dan is het kassa!.

Overigens,media in Kroatië schrijven weinig daarover,het wordt door de regering systematisch onder de vloer geveegd,het is een bijna taboe thema.

En dan nog iets,40% is niet helemaal juist.

Volgens hun belastingschalen zit het zo: tot ca 300 €(2200 HRK) 15%,2200 tot 8800(ca 1160€) 25%,daarboven 40%. Belasting die jij in Nederland betaald heb wordt je in mindering op belastbaar inkomen gebracht,maar zij zijn kunstenaars in ‘modelleren’ van bedragen,dus stel je niets voor!

Hoe jij het ook bekijkt jij wordt kaal geplunderd.

Overigens,denk erom,als jij terugkeert ben jij wettelijk verplicht aangifte doen van jouw bruto inkomen(dus pensioen + AOW),dan maar afwachten tot envelopje binnenrolt,met alle consequenties van dien (zweet,hartkloppingen etc.).

Voor mijzelf heb ik besloten om de woning die ik gekocht heb na 20-25 jaar sparen met de gedachte nog paar jaar van verdiende pensioen te genieten, in de koop te zetten,deur hard achter mij dichtgooien,zeggen zoek het maar uit dieven! en naar Kroatië alleen paar weken met vakantie gaan.

Mijn raad;hier in Nederland het jij bepaalde zekerheid,het is niet ideaal,maar in vergelijking met datgene wat je daar staat te wachten is het paradijs.

• Miha

Ik heb nog iets vergeten wat evt. van belang kan zijn voor gepensioneerde Nederlanders die overwegen zich te vestigen in Kroatië. Beste mensen,laat U zich goed voorlichten,het verdrag tussen NL en HR laat vrij spel voor interpretatie met name over definitie van ‘inwoner’ wat in Artikel 4 van het verdrag staat,dat kan(hoeft niet) ook voor U denk ik gevolgen hebben!

Ergo,Nederlander zijn,dubbele nationaliteit,het lijkt hetzelfde.

Ik wil U alleen ellende besparen. Boven ca 1150€(bruto) zou U misschien veel geld moeten afstaan aan staat!

Let op artikel 4 in combinatie met Artikel 18 en artikel 19.

Vr.gr. iedereen die het gelezen heeft,het is maar een waarschuwing

• rita

ik denk dat jullie beter je adres in nederland houden.

zelf ben ik belgische, mijn man heeft ook de dubbele nationaliteit.

met wat er allemaal in kroatie gebeurt de laatste tijd, zijn we niet meer van plan om terug te keren, enkel tijdens de vakantiemaanden op verlof gaan.

momenteel werken we nog maar ik hou mijn hart vast tot kroatie op het idee gaat komen om kroaten in het buitenland nog eens te belasten.

moest ik in jullie situatie zijn, dan zou ik gewoon ingeschreven blijven in nederland en zeker geen officieel adres in kroatie nemen, kwestie van geen belastingen te betalen.

afgelopen week stond er een interssant artikel van een Noor in de kroatische kranten. zeker lezen.

• Miha

U heeft volkomen gelijk. Als ik ½ jaar geleden wist wat ik nu weet,was ik er niet aan begonnen.

Ik kan paar dingen doen,een van de opties is mij laten uitschrijven en uitsluitend Nederlandse nationaliteit houden of verkopen en afzien van het leven in Kroatië;ben nog niet uit.Maar zelfs Kroatische nationaliteit overboord te gooien en uitsluitend Nederlander blijven is wankel. Het probleem is dat het verdrag van mei 2000,destijds getekend door minister G. Zalm gebleven is zoals ie was,terwijl Kroatische belastingwet ca. 1 ½ jaar oud is en veegt gedeeltelijk de tafel af met afspraken die destijds getekend zijn. In Nederland ligt er niemand wakker van,helaas,maar ik denk zo;als een staat accepteert verdragen te sluiten en vervolgens niet oplet dat afgesproken nageleefd word, en niet kijk wat voor invloed hebben wetswijzigingen van andere verdragsland op gesloten overeenkomst,dan is iets fundamenteel mis,ik ben maar een sterveling en kan daar niet helpen,hooguit signaleren.

Het raakt,dat denk ik maar hoop van niet,ook ‘echte’ Nederlanders.

Het verdrag is tot stand gekomen om dubbele belastingheffing op o.a. pensioenen te vermijden.

En nu komt het;

Omdat Kroatië geen expliciete recht heeft op belastingheffing,hebben zij wat anders voor bedacht om aan hun geld te komen. Als resident(let op,hiermee wordt bedoelt persoon die daar woont) ben jij in Kroatië verplicht aangifte jaarlijks te doen,dus ook voor pensioenen(fondsen en AOW). Wat ik links en rechts,deels ook uit hun kranten verneem gaat spelletje als volgt: Bij aangifte worden je daar, het reeds in rekening gebrachte heffingen uit bronland(Nederland,Belgie) in mindering gebracht,en over de rest moet jij,het schijnt belasting betalen. Dus,toch een slim bedacht systeem om dubbel te belasten. Als men officiële documenten van hun belastingdienst leest,op het moment dat heffing in Nederland afgetrokken is,verdwijnt ineens OVERAL het begrip PENSIOEN en verder wordt getimmerd met het begrip inkomen,dan weet jij wat er gaat komen! In volkstaal lijkt het zo te gaan: je belastbaar inkomen in Nederland is 15000 euro(pensioenfonds(p.e. ABP)+AOW)),daar gaat,zeg maar,2500 aan heffingen in Nederland af,12500€ is inkomen,daarover betaal jij belasting 12% tot bedrag van ca. 300€,25% tot bedrag van ca 1150€,bedragen daarboven 40%. Bovengenoemde bedrage zijn maandelijkse bedragen,zo zien hun belasting tredes uit. Per persoon heb jij een bepaald bedrag vrijstelling(meen ik 1800 HRK,ca 240€ p.p. per maand voor onderhoud),zo ’n beetje zand in je ogen hehe…

Ook belangrijk,behalve belasting,betaalt iedereen zgn ‘prirez’,dat is soort gemeentelijke belasting,verschilt per gemeente of stad.

Ik heb contact met mensen uit Zwitserland,op hrvati.ch(hun web side) staat een berekening wat van pensioen overblijft…kijk liever niet!

Vr.gr.

• rita

en wat gebeurt er dan met kroaten (ook met dubbele nationaliteit) die in nederland of belgie wonen en nog een adres hebben in kroatie? Gaan die ook belastingen op hun loon moeten betalen in kroatie?

Tot nu toe nog nooit iets van gehoord, enkel ivm de pensioenen.

ik weet wel dat vanaf 01/07/2013 bilaterale akkoorden niet meer van toepassing zijn, enkel de europese verordeningen.

het probleem is inderdaad dat je heel weinig informatie krijgt in kroatie

• Miha

Rita,

Over Kroaten in loondienst in buitenland weet ik weinig,ik beperk mij tot pensioenen.

Dubbele nationaliteit kan jij vergeten,in Kroatië ben jij Kroat,jij valt onder Kroatische wetgeving en dat is dat. Overigens,leidend is of jij ‘rezident; ben of niet.

Als jij rezident in Kroatie ben(183 dagen verblijf in lopend jaar) dan ben jij belastingplichtige en die dans ontloop jij niet.

Europese verordeningen,ach,dat is min of meer raamwerk.

Daar waar Europese verordeningen tekort schieten zijn bilaterale verdragen van kracht,dus ook jullie(Belgische) verdrag met Kroatië over het vermijden van dubbele belastingen,1.1.2005,NN-medjunarodni ugovori 6/3.

Nederlandse verdrag is lek als een mandje,jullie hebben dat net als Duitsers beter geregeld want Kroatië mag Belgen en Duitsers NIET belasten als het gaat om inkomsten uit sociale fonds(hier is dat SVB(ouderdompensioen). Duitsland is nog verder gegaan met dichttimmeren van gaten,Kroatische fiscus blijft van hun af want weet wat er gebeurt als freulein Merkel kwaad wordt.

Maar,AOW in context tot belastingheffing in Kroatië is iets voor zware kaliber experts,ik ben maar een ex software architect en geen jurist. Wat mij intrigeert is de vraag of SVB pot een bepaalde vorm van staatskapitaal is. Als dat zo is,dan vraag ik mij af,hoe is het mogelijk dat staat A belast staatskapitaal van staat B.

Ik heb mijn pensioenfonds,SVB en belastingdienst afd. buitenland geconfronteerd met het feit dat Nederlandse staat door Kroatië tot een clown gedegradeerd is,maar waar ik ook aanklop,antwoord is ‘schrijft U maar naar regering,wij zijn maar uitvoerende instantie’…nou,dan weet jij wat er daarmee gebeurd,blijft in de la rotten. Heb gedaan wat ik kon,niet alleen voor mij maar ook voor anderen, die in de toekomst dreigen uitgemolken te worden.

Handdoek in de ring,woning verkopen,Kroatische nationaliteit over bord gooien en naar Spanje. Ik heb recht om van mijn ouderdom nog een beetje normaal leven en niet na 40 jaar zwoegen botten kluiven.

Adieu

• rita

heb net een interessante website gevonden van de eu

europa.eu/youreurope/citizens/work/retire/taxes.

heb gewoon gegoogeled en ben er dan tercht gekomen, is ook in het nederlands

• rita

ik zie net dat de website er gans anders uit ziet dan toen ik gegoogled heb, dus best eerst googelen met “belasting in het buitenland op pensioen” en je hebt de juiste info