U heeft volkomen gelijk. Als ik ½ jaar geleden wist wat ik nu weet,was ik er niet aan begonnen.
Ik kan paar dingen doen,een van de opties is mij laten uitschrijven en uitsluitend Nederlandse nationaliteit houden of verkopen en afzien van het leven in Kroatië;ben nog niet uit.Maar zelfs Kroatische nationaliteit overboord te gooien en uitsluitend Nederlander blijven is wankel. Het probleem is dat het verdrag van mei 2000,destijds getekend door minister G. Zalm gebleven is zoals ie was,terwijl Kroatische belastingwet ca. 1 ½ jaar oud is en veegt gedeeltelijk de tafel af met afspraken die destijds getekend zijn. In Nederland ligt er niemand wakker van,helaas,maar ik denk zo;als een staat accepteert verdragen te sluiten en vervolgens niet oplet dat afgesproken nageleefd word, en niet kijk wat voor invloed hebben wetswijzigingen van andere verdragsland op gesloten overeenkomst,dan is iets fundamenteel mis,ik ben maar een sterveling en kan daar niet helpen,hooguit signaleren.
Het raakt,dat denk ik maar hoop van niet,ook ‘echte’ Nederlanders.
Het verdrag is tot stand gekomen om dubbele belastingheffing op o.a. pensioenen te vermijden.
En nu komt het;
Omdat Kroatië geen expliciete recht heeft op belastingheffing,hebben zij wat anders voor bedacht om aan hun geld te komen. Als resident(let op,hiermee wordt bedoelt persoon die daar woont) ben jij in Kroatië verplicht aangifte jaarlijks te doen,dus ook voor pensioenen(fondsen en AOW). Wat ik links en rechts,deels ook uit hun kranten verneem gaat spelletje als volgt: Bij aangifte worden je daar, het reeds in rekening gebrachte heffingen uit bronland(Nederland,Belgie) in mindering gebracht,en over de rest moet jij,het schijnt belasting betalen. Dus,toch een slim bedacht systeem om dubbel te belasten. Als men officiële documenten van hun belastingdienst leest,op het moment dat heffing in Nederland afgetrokken is,verdwijnt ineens OVERAL het begrip PENSIOEN en verder wordt getimmerd met het begrip inkomen,dan weet jij wat er gaat komen! In volkstaal lijkt het zo te gaan: je belastbaar inkomen in Nederland is 15000 euro(pensioenfonds(p.e. ABP)+AOW)),daar gaat,zeg maar,2500 aan heffingen in Nederland af,12500€ is inkomen,daarover betaal jij belasting 12% tot bedrag van ca. 300€,25% tot bedrag van ca 1150€,bedragen daarboven 40%. Bovengenoemde bedrage zijn maandelijkse bedragen,zo zien hun belasting tredes uit. Per persoon heb jij een bepaald bedrag vrijstelling(meen ik 1800 HRK,ca 240€ p.p. per maand voor onderhoud),zo ’n beetje zand in je ogen hehe…
Ook belangrijk,behalve belasting,betaalt iedereen zgn ‘prirez’,dat is soort gemeentelijke belasting,verschilt per gemeente of stad.
Ik heb contact met mensen uit Zwitserland,op hrvati.ch(hun web side) staat een berekening wat van pensioen overblijft…kijk liever niet!
Vr.gr.