registratie bij ambassade

• rita

vraagje voor de kroaten in belgie en nederland.

mijn man kreeg enkele dagen geleden via een vriendin te horen dat hij zich voor 29/12/2013 diende te registreren bij de kroatische ambassade in belgie. blijkbaar gaat het om een nieuwe wet.

hij heeft contact gehad met de ambassade en dient een “bewijs van woonst” binnen te brengen. hij dient zijn kroatische putovnica en legitimatiebewijs in te leveren en wordt in kroatie uit de bevolkingsregisters geschrapt.

we hebben navraag gedaan bij onze advokate maar wachten op antwoord.

de dubbele nationaliteit blijft hij behouden maar hij moet zijn documenten inleveren.

hebben jullie daar al ervaring mee of gehoord van de nieuwe wet.

• Miha

o-pa! Naast belastingen op pensioen,nog een nieuw spook in Kroatische wetgeving.

Rita,

Ik weet niet precies hoe-het-zit met pas,maar conform nieuwe wet,moet je man zijn osobna iskaznica(ID-kaart) inleveren bij MUP in Kroatie of bij diplomatieke vertegenwoordiging in buitenland als hij permanent in buitenland verblijft of geen adres in Kroatie heeft.Dat staat los van dubbele nationaliteit,hij is immers voor RH Kroatische burger.

Let op…nu komt het;ondanks het feit dat veel mensen(ik weet enkele gevallen in Duitsland en Zwitserland) tijdelijk verblijven(met eigen huizen in RH nota bene..ra-ra),is hun volkomen onterecht ID kaart afgenomen. Dat kwam door verschillende en onjuiste interpretatie van verse wet door Kroatische ambtenaren.

Dat zou nu over zijn…maar…

Wat moet hij doen als hij een adres heeft in Kroatië? Invullen en inleveren formulier met af/aanmelding van verblijf in Kroatië. Daar moet hij expliciet aangeven dat hij tijdelijk verblijft in België;volgens mij is de ritueel dan 5 jaar gelding. Formulier is ergens op www.mup.hr aanwezig en kan men downloaden.

Success!

• rita

ik heb gisteren nog de wetgeving door gekregen via een kroatische vriendin die bij de hgk in brussel werkt.

morgen gaat hij alles regelen bij de ambassade.

als je wil dan stuur ik je alles door, mail me maar op rjossart@partena.be

• Miha

Rita,

23.12.2013 is dead line voor registratie bij ambassade/consulaat als men langer dan 2 jaar wil in buitenland verblijven(staat op www.mup.hr).

Wet is destijds met goede voornemens aangenomen om gerommel met fictieve adressen tegen te gaan,echter de implementatie bevalt mij minder.

Op web side van MUP staat nog iets over gedwongen afmelding van verblijf in HR bij het niet nakomen van de verplichting. Persoonlijk,hou ik niet van dat soort dictatoriale gedoe,aan de andere kant laat me dit alles,na alles, volkomen onaangeroerd.. Als men emotionele aspecten van ‘Kroaat zijn’ ter zijde schuift en heel diep nadenkt en alles optelt,als men weet wat men in de toekomst wil,dan zijn andere opties ook levensvatbaar.

Overigens,dubbele nationaliteit is in de praktijk soms heel vervelend.

Success.

• rita

als ik alles goed bekijk, is het misschien toch beter dat hij in kroatie geschrapt wordt.

dan kunnen ze hem later namelijk ook niet belasten op zijn belgisch pensioen en is dat toch al een probleem dat opgelost is.

bedankt voor de info

• Miha

Ik kan/wil niet invulling geven voor iemand anders. Een mens zit anders in elkaar dan andere(gelukkig,anders was het erg saai op deze aardbol). Zo’n besluit is mijlpaal in het leven van een mens. Men moet 101% achter staan. Laat jullie niet door emoties,kwaadheid,teleurstelling o.i.d beïnvloeden,het moet een stap zijn die op rationele beweegredenen rust.

Als jouw man dat toch besluit kan ik jullie per mail informatie opsturen,het komt e.e.a. aan papierwerk om de hoek.

Overigens,’schrappen’,wat bedoel jij precies,’otpust’(vrijlating,uitschrijving) of ‘odricanje’(ontheffing).

vr.gr.

• rita

hij is vanmorgen geweest.

legitiamtiebewijs is ingeleverd en hij krijgt een nieuwe reispas maar dan met het belgisch adres.

wat er met “uitschrijving” bedoeld wordt, weet ik niet echt. in belgie gebruiken we de uitdrukking “schrapping uit het bevolkingsregister”.

ik denk niet dat er nu nog problemen zijn, we hebben de wetgeving via een vriendin maar je mag steeds doorsturen naar jossart@partena.be

• Miha

Bravo!,dan is jullie probleem opgelost. ID-kaart(nieuw model) is wel handig voor reizen binnen EU en bijvoorbeeld bankzaken o.i.d. in Kroatië want op nieuwe model staat ook OIB nummer.

.

Er is een nuance verschil

‘otpust’(vrijlating,uitschrijving):

Kroatische staatsburgerschap vervalt op de dag van levering van een positieve beslissing over de intrekking.

odricanje(ontheffing,afstand van):

Kroatische staatsburgerschap vervalt op de datum wanneer men een verklaring van afstand van de Kroatische nationaliteit ingediend heeft.

• Jo

Rita, maak eens een account aan, dan hoef je je email-adres niet open en bloot in het forum te gooien. De kans dat je spam krijgt wordt dan ook minder groot.

• rita

dag jo,

ik wil wel maar weet niet hoe het moet. ben niet zo technisch aangelegd