Het is een topic uit afgelopen maart, maar ik krijg in de gaten dat deze topic ieder jaar terugkomt. Kennelijk is het toch nog steeds van belang en met de steeds stijgende kosten van tolwegen en tunnels ook wel een begrijpelijke topic.
Wanneer je zin hebt kun je de hele route naar Kroatie nog altijd bijna geheel tolvrij rijden. En het is zelfs nog fors korter (scheelt 200 km naar Istria) ook, dus je bespaart ook nog eens op brandstof. Ik heb, in de tijd dat ik in Kroatie woonde, zo'n beetje alle routes naar Nederland wel uitgeprobeerd, maar op het laatst ging ik toch voor de tolvrije route. Met een beetje goede planning kom je op de lastige (dorpjes, 2 baans) stukken zo rond de klok van 2 a 3 uur 's nachts en dan zijn de wegen geheel verlaten, kun je prima doorrijden. Ook geen probleem met de politie, dus je kunt nog behoorlijk doorrijden. Je zoeft over de weg, geen plotseling remmende toeristen voor je. Ideaal.
Alleen misschien niet zo ideaal voor caravans, dat gaat toch een heel stuk langzamer en er zitten wat klimmetjes in.
Gewoon de snelweg naar Munchen, dan Oostenrijk in tot aan 1e afslag Kufstein. Voordeel ? Je hoeft voor dat stuk officieel geen vignet te kopen.
Dan naar Kitzbuhl, vervolgens Thurn pas naar Mittersill, dan naar Lienz en vervolgens Tolmezzo aanhouden. Aangezien je daar reeds rond een uur of 5 a 6 in de ochtend kunt zijn kun je zonder probleem over de SS 13 naar Udine rijden. Dan pak je even een klein stukje Autostrada om Udine heen en naar Trieste. Dat kost een paar euro.
Vervolgens Trieste naar de grens Slovenie en bij de grens de short cut naar Buzet nemen als je naar Istrie moet en anders even doorrijden en de borden Rijeka aanhouden. Die gaat niet over de snelwegen, dus geen vignet voor Slovenie nodig. Moet je naar Zuid-Kroatie dan kun je gewoon de kustweg tot Zadar nemen. Omdat de snelweg bestaat is die weg vanaf Senj zeer rustig. Wel aan de snelheid houden, want in het seizoen staat de politie werkelijk overal.
En op die manier kom je dus bijna zonder tol tot aan midden Kroatie. Heb je navigatie dan wel even goed inplannen, want anders gaat de navigatie een eigen leven leiden en stuurt hij je alle kanten uit, behalve de goede.
Ik heb het een keer uitgerekend en op een heen- en terugreis scheelde het mij bijna 150 euro (oftewel 1000 Kuna) in brandstof en tolgelden. Dat is toch makkelijk verdiend en zeker wanneer het nog sneller is dan de snelweg. En nee, ik reed geen 200 km/u op wegen waar je 80 mag. Ik plande echter wel de route zo dat ik overal buiten de spits zou komen (dus ook in Duitsland) en 's nachts door Oostenrijk. Uiteraard niet op vrijdag of zaterdag doen, gewoon lekker rustig wachten totdat het zondag of maandag is en dan gaan rijden.
Enfin, ik heb even een oude koe uit de sloot gehaald, maar aangezien velen binnenkort gaan rijden leek het me niet zo'n slecht idee.