route slovenië

• rebas

Als je dezelfde snelheid of iets meer aanhoudt op de snelweg dan op de nationale weg verbruik je een heel deel minder.

Het terug naar je kruissnelheid komen verbruikt veel energie op gewone wegen.

Een motor die constant op hetzelfde vermogen draait verslijt minder,de remmen en ophanging verslijten wel degelijk meer door het constante gebruik bij het rijden op gewone wegen.

• Norbert HR

Het is een topic uit afgelopen maart, maar ik krijg in de gaten dat deze topic ieder jaar terugkomt. Kennelijk is het toch nog steeds van belang en met de steeds stijgende kosten van tolwegen en tunnels ook wel een begrijpelijke topic.

Wanneer je zin hebt kun je de hele route naar Kroatie nog altijd bijna geheel tolvrij rijden. En het is zelfs nog fors korter (scheelt 200 km naar Istria) ook, dus je bespaart ook nog eens op brandstof. Ik heb, in de tijd dat ik in Kroatie woonde, zo'n beetje alle routes naar Nederland wel uitgeprobeerd, maar op het laatst ging ik toch voor de tolvrije route. Met een beetje goede planning kom je op de lastige (dorpjes, 2 baans) stukken zo rond de klok van 2 a 3 uur 's nachts en dan zijn de wegen geheel verlaten, kun je prima doorrijden. Ook geen probleem met de politie, dus je kunt nog behoorlijk doorrijden. Je zoeft over de weg, geen plotseling remmende toeristen voor je. Ideaal.

Alleen misschien niet zo ideaal voor caravans, dat gaat toch een heel stuk langzamer en er zitten wat klimmetjes in.

Gewoon de snelweg naar Munchen, dan Oostenrijk in tot aan 1e afslag Kufstein. Voordeel ? Je hoeft voor dat stuk officieel geen vignet te kopen.

Dan naar Kitzbuhl, vervolgens Thurn pas naar Mittersill, dan naar Lienz en vervolgens Tolmezzo aanhouden. Aangezien je daar reeds rond een uur of 5 a 6 in de ochtend kunt zijn kun je zonder probleem over de SS 13 naar Udine rijden. Dan pak je even een klein stukje Autostrada om Udine heen en naar Trieste. Dat kost een paar euro.

Vervolgens Trieste naar de grens Slovenie en bij de grens de short cut naar Buzet nemen als je naar Istrie moet en anders even doorrijden en de borden Rijeka aanhouden. Die gaat niet over de snelwegen, dus geen vignet voor Slovenie nodig. Moet je naar Zuid-Kroatie dan kun je gewoon de kustweg tot Zadar nemen. Omdat de snelweg bestaat is die weg vanaf Senj zeer rustig. Wel aan de snelheid houden, want in het seizoen staat de politie werkelijk overal.

En op die manier kom je dus bijna zonder tol tot aan midden Kroatie. Heb je navigatie dan wel even goed inplannen, want anders gaat de navigatie een eigen leven leiden en stuurt hij je alle kanten uit, behalve de goede.

Ik heb het een keer uitgerekend en op een heen- en terugreis scheelde het mij bijna 150 euro (oftewel 1000 Kuna) in brandstof en tolgelden. Dat is toch makkelijk verdiend en zeker wanneer het nog sneller is dan de snelweg. En nee, ik reed geen 200 km/u op wegen waar je 80 mag. Ik plande echter wel de route zo dat ik overal buiten de spits zou komen (dus ook in Duitsland) en 's nachts door Oostenrijk. Uiteraard niet op vrijdag of zaterdag doen, gewoon lekker rustig wachten totdat het zondag of maandag is en dan gaan rijden.

Enfin, ik heb even een oude koe uit de sloot gehaald, maar aangezien velen binnenkort gaan rijden leek het me niet zo'n slecht idee.

• liad39@telfort.nl

dank voor deze uitgebreide reactie.

Ook ik ben een route aan het voorbereiden naar Kroatie en vind €35 best veel voor een vignet om korte tijd door Slovenie te rijden. als je alle tol en vignetten op zo'n route bij elkaar optelt dan kom je toch aan een behoorlijk bedrag. natuurlijk kun je dan besluiten om ergens anders heen te gaan of niet te gaan. maar als er een andere route mogelijk is waardoor je veel extra kosten kunt vermijden en niet al teveel hoeft om te rijden zal ik dit zeker doen. dan doet het er niet eens toe of je dit kunt betalen of niet. maar of je het er voor over hebt. je kunt met dit geld ook hele leuke andere dingen doen op vakantie. bovendien vind ik het heel leuk om een route te zoeken waardoor ik kosten kan besparen en die goed te doen is. gr liad

• japaned

Liad,

Als je die route hebt gevonden wil ik deze ook wel van je ontvangen, maar ik denk dat je dan van een koude kermis thuis komt.

Waar praat je over???????

Als je van Nederland naar Slovenië of Kroatië wilt, zul je vignetten of tolkosten moeten betalen, of je bent dit geld kwijt aan brandstof om via 5 andere landen naar je bestemming te komen, maar dit zal wel een grapje van je zijn om deze vraag te stellen.

Denk er aan dat een bekeuring vele malen meer zal kosten.

Van Nederland naar Kroatië heb je minimaal nodig:

1 Oostenrijkvignet voor 10 dagen kost € 8.50.

Afhankelijk van hoe je gaat rijden in Oostenrijk moet je bijvoorbeeld voor het gebruik van de A10 per keer € 11.00 betalen.

Wil je door de Karawankentunnel, dan kost dat per keer € 7.00.

Dan kom je in Slovenië en dan kost een 7 dagen vignet € 15,00.

Vaak moet je dit dus 2x doen, en dan zijn de totale kosten € 83,00. per vakantie.

Kom je dan in Kroatië, dan moet je voor veel snelwegen ook nog eens tol betalen.

Dus liad, als je een alternatief kunt vinden, laat het iedereen weten!

En kom je er voor jezelf niet uit, dan zul je jammer genoeg thuis moeten blijven!

En Duitsland denkt er ook over om in 2015/2016 een vignet in te gaan voeren voor “niet” Duitsers, dus dan wordt een ritje naar Kroatië wel héél er duur!

Veel succes:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Norbert HR

Japa,

Lees even de route welke ik heb beschreven. Alleen het stukje Noord-Udine naar Trieste is autostrada (iets van 3 euro), meer niet. Dus geen vignetten in Oostenrijk of Slovenië of tunnels. Ik heb die route met name de laatste jaren gereden, omdat het 200 km scheelde en stukken goedkoper was. Je moet die route alleen niet overdag doen, dat zou niet zo slim zijn. Gewoon plannen om 's nachts rond 2 uur bij Kitzbuhl te zijn en dan kun je overal doorrijden.

Zoals aangegeven sla je de tolwegen in Slovenië gewoon over, daar heb je niets mee te maken. Bij de grens eraf en je rijdt daarna gewoon een paar kilometer parallel aan de tolweg en neemt vervolgens de oude weg naar Rijeka of naar Buzet.

In Kroatië heb je dan, om bv naar Krk te komen, het stuk vanaf de grens naar Krk en de brug, maar zelfs dat kun je omzeilen door gewoon de oude route te nemen en dus niet de nieuwe snelweg op te draaien. Je zou zelfs dwars door Rijeka kunnen gaan, maar dat zou ik alleen 's avonds of in het weekend doen. En zo hou je dan alleen de brug naar Krk over als betaalplek.

Voor wie niet 200 km/u wil rijden en van mening is dat je inderdaad dat geld aan andere zaken kunt uitgeven lijkt me dit een heel goed alternatief.

• Baeyens Frieda

Vanaf december 2013 moet men in Oostenrijk altijd een vignet hebben ook als men in Kufstein op de autosnelweg rijd en niet vanaf Kufstein noord zoals het altijd geweest is. Wij rijden al 25 jaar zo en dit jaar koste ons dat 120 euro boete wegens geen vignet