Waar kun je naar toegaan tuusen Plitvice en Pisak

• mama van 3

Wie heeft er een tip waar je op de route Plitvice - Pisak naar toe kunt gaan om iets te bekijken en/of een hapje te eten?

Tijdens onze vakantie verblijven wij (gezin met 3 kinderen tussen de 8 en 5 jaar oud) eerst 3 dagen in Plitvice.

Hierna gaan we naar Pisak om 2 weken vakantie te vieren.

In Plitvice moeten we ons huisje om uiterlijk 11 uur verlaten hebben.

In Pisak kunnen we arriveren vanaf 16.00 uur.

Volgens de routeplanner duurt de reis Plitvice - Pisak ongeveer 3 uur.

Voor de 2 uur die overblijft zoek ik nog een leuke bestemming, bezienswaardigheid of plek om te lunchen op (of nabij) de route.

Omdat dit deel van Kroatië voor ons nog onbekend is, hoop ik dat iemand van jullie een leuke tip heeft.

Vast bedankt voor het mee denken.

• japaned

Hallo Mama van 3,

Misschien zou de plaats KNIN http://www.vakantiearena.nl/kroatie/knin wat zijn voor jullie.

Dan moet je wel weg 1 blijven volgen.

De totale route zou dan ca. 30 minuten langer duren, maar dan heb je ook wel wat gezien!

Een fijne vakantie in Kroatië toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• rebas

JaPa,

Dat is niet zo een goed idee om mensen de richting Knin uit te sturen.

De omgeving van Knin met haar toegangswegen is nu niet bepaald de plek waar je moet zijn,alleen als ramptoerist ben je daar op je plaats.

Bovendien kan het daar nog gevaarlijk zijn voor de kinderen wegens de nog aanwezigheid van vele mijnenvelden.

Als je veel kapotgeschoten woningen wil zien is dat je bestemming.

• japaned

Rebas,

Dan is dat inderdaad geen goed advies geweest.

Ik was in de veronderstelling dat daar ook al veel was opgeknapt in het kader van de wederopbouw!

Welke plaats adviseer jij dan aan Mama van 3?

JaPa.

• Jo

Ik vind het juist wel een goed idee om mensen eens naar daar te sturen. Men vergeet hier blijkbaar heel snel dat de oorlog nog niet zo heel lang geleden is. Men gaat er heel gemakkelijk van uit dat alles daar is opgelost omdat er weer veel toeristen naar ginder trekken. Een kijkje op de harde werkelijkheid kan nooit kwaad, ook niet voor de kinderen. En voor het besef dat Kroatië niet enkel de kust of de grote steden is!

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van “mama van 3” de kinderen op een tussenstop zomaar in het veld te laten spelen. En voor zover mij is bijgebleven van mijn talrijke bezoeken aan het gebied van Zagreb tot Vukovar waren daar overal de mijnenvelden netjes aangegeven. De omgeving van Knin ken ik niet maar het zou me verbazen dat het daar anders is.

• rebas

IK ben in 2012 nog in Knin geweest en toen was er nog niet veel opgeruimd.

Het kan dus dat je door een dorp rijdt en zien dat de helft van de woningen zijn vernield door brand en gasexplosies.

Op andere plaatsen zijn dorpen totaal verlaten en vernield.

Al die vernielde huizen zijn eigendom van mensen die de streek moesten verlaten.

Deze huizen werden vernield om te voorkomen dat die mensen terug konden naar hun huizen.

Kroatie kan die huizen niet ter beschikking stellen van Kroaten omdat dit niet kan volgens de internationale wetgeving.

Wat ik ook niet kon smaken was de overdreven nationalistische viering die toevallig plaats vond tijdens mijn bezoek.

Ook was van oorlogsmisdaden verdachte generaal Godovin(de naam is misschien niet correct) met foto nogal uitdrukkelijk aanwezig in het straatbeeld.

Natuurlijk moet men de gebeurtenissen van vroeger ook aan de toeristen bekend maken,maar dit zal wel niet de bedoeling zijn de Kroatische regering.

Excursies naar die gebieden zullen door de overheid niet aangemoedigd worden.

• japaned

Heren,

Maar de mama van 3 heeft ondanks de hier vertelde verhalen over de oorlog nog steeds geen antwoord gekregen op haar vraag.

JaPa.

• mama van 3

Dag heren,

Ik lees jullie discussie. De suggestie is voor mij niet passend, zeker gezien de jonge leeftijd van onze kinderen.

Natuurlijk ben ik het eens met de opmerking dat kinderen niet voor alles weggehouden moeten worden wat naar is, maar dit is voor deze leeftijd nog te confronterend.

Ik ben erg benieuwd of er iemand is die een andere suggestie heeft.

Vast bedankt voor de reactie.

• Jo

Nope, daarvoor ken ik de streek te weinig. Ik kan alleen maar googlen maar dat kan je, denk ik toch wel, ook >:D<

Maar ik heb nog wel wat reisgidsen over Kroatië, ik kijk wel nog ff of ik daar wat in vind.

• Jo

3 uur is wel de theoretisch snelste route. In bijna alle gevallen ga je daar over, hoe minder snelweg, hoe meer “tijdsverlies”. Ik heb de route ook eens in GoogleMaps gegooid en ben ze dan gaan “verslepen”.

M'n eerste idee was de snelweg zo veel mogelijk vermijden en zo snel mogelijk naar de kust en dan de magistrale volgen. Je komt door tal van plaatsjes met mooie uitzichten en ook genoeg mogelijkheden om te stoppen en iets te eten of drinken. Maar dat zou de reis wel heel lang maken.

Dan geprobeerd om de snelweg te verlaten naar Sibenik en daan ook weer via de kustweg. Nog veel te lang.

Dan geprobeerd om afrit 23 te nemen naar Trogir. Dat wordt realistischer, 3,5 uur. Tussen Trogir en Split rijd je langs de Kastela's. Volgens de ene mooi, volgens de andere zeer overroepen. Zoek hier maar eens in de oude postings, je komt zeker wat tegen. Als ik er dan van uit ga dat de tijd van Google Maps al snel 4 uur wordt dan houd je nog een uurtje over om ergens aan het water wat te eten of te drinken.

Maar ook als je van Plitvice naar de snelweg rijdt kom je verschillende eetmogelijkheden tegen. Wij hebben ooit tussen Karlovac en Plitvice in zo'n restaurant ligne na zaru besteld, ons lievelingsgerecht. We betaalden 27 kuna/persoon terwijl we 3 dagen later aan de kust tussen 50 en 60 kuna op de menukaarten zagen staan.

Kijk hier eens voor die route: http://bit.ly/1iV0gN8 . Tussen Trogir en Split niet de magistrale volgen, maar nog dichter naar de kust.