Primosten

• Jeroen

Beste Kroatië liefhebbers,

Vorig jaar zijn we met ons gezin met 2 kleine kinderen voor het eerst naar Kroatië geweest. We hadden een huisje in het leuke plaatsje Pisak in Dalmatie tussen Omis en Makarska. De mooie kust, het lekkere eten en de mediterrane sfeer is ons uitstekend bevallen! Tijdens ons verblijf hebben we grofweg het stuk vanaf Split t/m Makarska bekeken.

Dit jaar willen we weer naar Dalmatie, alleen iets noordelijker. We willen graag de Krka watervallen, Trogir, Sibenik en wellicht ook Zadar bekijken maar, omdat er erg veel kustplaatsjes te vinden zijn, vinden we het erg moeilijk om iets uit te kiezen. Het plaatsje Primosten ziet er bijvoorbeeld erg leuk uit maar zo zijn er volgens mij veel meer opties.

Hebben jullie wellicht tips voor een leuke verblijfsmogelijkheid in deze regio? De charme van een leuk klein plaatsje aan de kust spreekt ons meer aan dan een echt toeristische badplaats.

We horen graag jullie ideeen en suggesties (dit hebben we vorig jaar ook op deze manier gedaan en zo zijn we in het erg leuke Pisak terecht gekomen).

Alvast bedankt!

Groeten,

Jeroen Ruijter

• mama van 3

Dag Jeroen,

Helaas kan ik je niet helpen, maar jij mij misschien wel ;).

Wij gaan deze zomer naar Pisak, met 3 kinderen in de leeftijd van 8, 6 en 5 jaar.

Ik ben erg nieuwsgierig welke dingen jullie hebben ondernomen tijdens jullie verblijf in Pisak.

Zou je met me willen delen wat we echt niet mogen missen in de omgeving of welke uitstapjes leuk zijn om met kinderen te doen.

Wanneer je me zou willen antwoorden, dan vind ik dat erg fijn!

Vast bedankt.

• Jeroen

Hallo,

Allereerst hebben we natuurlijk genoten van de verschillende strandjes bij Pisak! Niet alleen het strandje bij het centrum maar ook de kleine baaitjes wanneer je een paar minuten van Pisak af loopt (noordelijke richting). Daarnaast is het de moeite waard om een boottochtje (vanuit Omis) over de Cetina te maken. Je stopt dan bij een soort watermolen waar je lekker kunt eten en drinken. Iets stroomopwaarts heb je een mooi plekje om aan de rivier te zitten.

De plaatsen Makarska, Omis, Baska Voda zijn leuke en toeristische badplaatsen. Split is echt een hele mooie stad waar je heerlijk kunt rondlopen, heel veel te zien is en lekker kunt eten (maar dit geldt voor overal waar we geweest zijn :-) )

Iets verder rijden schijnen de Krka watervallen ook erg mooi te zijn maar daar gaan wij dit jaar pas naartoe.

Dat was het wel zo'n beetje wat we in de twee weken hebben gedaan.

Groeten,

Jeroen

• mama van 3

Dag Jeroen,

Dank je voor je antwoord. Altijd fijn om tips te lezen.

Het boottochtje klinkt leuk. Hadden jullie een georganiseerd tochtje gemaakt (en waar geboekt?) of zelf een bootje gehuurd?

Krk is idd wat verder rijden. Wij gaan voor onze 2 weken Pisak eerst 3 dagen naar Plitvice. Daar zijn we jaren terug, voor we kinderen hadden al eens geweest. Heel erg indrukwekkend vonden we het.

Dit jaar gaan we ze daarom eens aan onze kinderen laten zien.

Een bijkomend voordeel is dat we daardoor niet op zaterdag naar Kroatië hoeven te rijden, met alle vakantie-files. Zaterdag was voor ons de enige aankomst en vertrekmogelijkheid in Pisak.

Nu kunnen we lekker op dinsdagochtend vertrekken. We overnachten 's avonds in een leuk en kindvriendelijk hotel in Wagrain Oostenrijk (Wagrainerhof), waarna we op woensdag in Plitvice aankomen. Hier slapen we 3 nachtjes en rijden vervolgens op zaterdag ochtend van Plitvice naar Pisak.

Zo hopen we de vakantiefiles wat te ontlopen.

• Jeroen

Misschien gaan we dit jaar ook wel naar Plitvice. We hebben al van veel mensen gehoord dat het erg mooi is.

Het bootje kun je in Omis huren. Er gaat vanuit Omis maar 1 weg langs de rivier en aan het begin kun je bij een aantal verhuurders boten huren. Dat wijst zichzelf.

Veel plezier gewenst deze zomer!

• Henk

Plitvice is erg mooi, maar in een hele dag heb je het wel gezien.