Steile en bochtige weg naar grens met Kroatië

• Clair

Beste forum bezoekers,

Al een aantal jaar rijden we met onze caravan via Koper naar Kroatië. Vanaf Koper is de weg E751 (11) naar de grens erg bochtig en heuvelachtig. Het stukje weg vanaf de Sloveense grens is best wel steil en kan tijdens een file erg lastig zijn. Vooral met een kombinatie auto/aanhanger.

Nu zie ik op de kaart dat je vanaf Koper ook naar Izola kan doorrijden over de autoweg 111. De grensovergang Plovanija ligt dan net na het vliegveld van Portoroz.

Heeft er iemand ervaring met de route via grensovergang Plovanija? Maw. is deze weg net zo steil en bochtig als de route via grensovergang Dragonja en Kastel? Hoe groot is de kans op file tussen Izola en de snelweg in Kroatië.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet,

C.

• Jo

Je kan in Google Maps (of Earth) via streetview de weg bekijken. 't Hangt er natuurlijk van af van waar je komt en waar je naar toe wil. Vanuit oostenrijk zijn wij nooit via Koper gereden, uitgezonderd één keer toen we in Oostenrijk via secundaire wegen gereden zijn ipv via de snelweg. We kwamen toen over Udine.

Mij valt op dat via de snelweg door de band de route minder stijl is. Ook geen bochtenwerk natuurlijk. En het “gemak” van rijden.

• jm

Wij hebben jaren langs het vliegveld van Portoroz gereden (grensovergang) en we hebben daar nooit file gehad, er zitten een paar redelijke stijgingen in net na de grens. Onze caravan weegt 1500 kg maar het is heel goed te doen .beter als in de file te rijden bij die andere grensovergang

• Norbert HR

Gewoon via Buzet rijden en dan heb je nergens last van. Geen steile wegen, niet al te bochtig en zeker niet zo druk als bij Portoroz en Kastel. Is ook een flink stuk korter, dus dat is ook wel handig.

• Jor

Via buzet is wel korter (!) maar helemaal niet sneller (!) richting Istrie (daar ga ik vanuit aangezien topicstarter zelf via Koper beredeneert). Het is wel rustiger inderdaad.

• Norbert HR

Volgens mij ging het juist om het steil en bochtig en dat is de route via Buzet dus in het geheel niet, die kun je bijna vlak noemen. De weg via Portoroz is alles behalve niet steil en niet bochtig.

Mocht je naar Umag willen dan is Portoroz wellicht iets sneller, maar sinds dat de nieuwe weg van Motovun naar Novigrad open is snij je tegenwoordig een heel stuk af. Dan is het Buzet - Motovun - Novigrad. Je kunt zelfs daar ook nog weer op de Ypsilon uitkomen. Dus het zou me niets verbazen als het ook nog eens sneller is.