laatste stukje voor Maribor..

• nicole V

Wij willen de eerste dag tot aan Maribor rijden, eigenlijk is dat voor ons 150 km dan wat we anders aan limiet stellen.

Kan iemand mij vertellen hoe het laatste stuk is. Nog veel tunnels, filegevoelig e.d. We rijden dat op zondag 6 juli a.s.

• rebas

Waar wil je eigenlijk naartoe?

Achter Maribor is er nog een stuk drukke weg met 2 rijbanen met file's tot aan de grens met Kroatie toen ik er in 2012 passeerde..

Hoe het nu is weet ik niet.

• nicole V

We willen de volgende dag naar Zadar.

• Jablan

Kan iemand mij vertellen hoe het laatste stuk is. Nog veel tunnels, filegevoelig e.d. We rijden dat op zondag 6 juli a.s.

Wat bedoel je met de laatste 150 kilometer? Het deel in Oostenrijk?

Files zijn er alleen bij werkzaamheden, voor tolpoorten en op zwarte zaterdagen Graz-Zagreb. De extra tol op de A9 is dit jaar in totaal 13 euro (Bosruck- en Gleinalmtunnel)

Tunnels zijn er in overvloed, waarvan tenminste drie met een werkende trajectcontrole.

• nicole V

Ja, eigenlijk wel… het laatste stuk Oostenrijk. Op weg naar Italie overnachten we meestal begin Oostenrijkse grens. Om de 2e reisdag te verkorten , hadden we tot Maribor bedacht.

Gezien we op een zondag rijden, moet het goed komen.

Bedankt voor de tips ( traject controle);)

• Ted

De laatste echte tunnel is de Plabutschtunnel (10km) bij Graz (ook traject controle). Hierna nog een km of 60 tot Maribor.

Wij gaan een paar weken eerder die kant op maar dan op zaterdag. Tot nu toe hebben wij hier geen drukte ervaren.

• Maria-Monique

Ik ga dit jaar voor het eerst met de auto naar Trogir. Ik rijd alleen met de kids en ben van plan om 04.00 in de ochtend te vertrekken op vrijdag 11 juli. Omdat ik alleen rijd ( en het wat spannend vind) ben ik hier wat rond aan het neuzen hoe de ervaringen zijn met rijden, dwz waar overnachten.

In eerste instantie was ik van plan om in Passau te overnachten en dan de volgende dag door te rijden tot aan de eindbestemming. Nu heb ik kunnen regelen dat mijn jongste niet meer naar school hoeft vrijdag ochtend waardoor ik dus heel vroeg in de ochtend kan vertrekken en daardoor ook wat meer km kan maken de eerste dag. Ik las verderop dat voor bij Graz het rijden vermoeiend begint te worden. Ook las ik dat vooral het stuk Slovenie-Kroatie erg druk is. Hierdoor weet ik niet goed wat te beslissen. Graz is een dikke 1000 km rijden voor mij. Als er mensen zijn die ervaringen hebben met het alleen rijden, graag. Daarnaast wil ik eigenlijk rond 19.00 uur wel stoppen en de volgende ochtend weer vroeg weg, hopelijk voor de files :-)

• Jo

Ik heb ook altijd alleen gereden maar mijn echtgenote zat wel naast me zodat ik wat aanspraak had of zij me een duw kon geven als ik in slaap dreigde te vallen. En dat was het moment om ff een parking op te zoeken en een paar uurtjes te slapen.

Luister naar je lichaam en stop zodra je voelt dat je moe begint te worden. En stop om de 2 uur, al is het maar om 10 minuutjes de benen te strekken.

• Jablan

Als er mensen zijn die ervaringen hebben met het alleen rijden, graag.

Wat Jo al schrijft: gewoon regelmatig stoppen, tenminste elke twee uur.

Als ik alleen rij, stop ik elke anderhalf uur kort en na vijf uur rijden wat langer.

Tanken, eten en drinken doe ik niet langs de snelweg, maar in dorpen/steden onderweg.

Vanwege de verwachte drukte op zaterdag 12 juli kun je beter op vrijdag zo ver mogelijk doorrijden of Slovenië te halen. Prognose voor 12 juli is grote drukte Graz-Maribor en filerijden Maribor-Zagreb. Kijk eens naar een alternatieve route Maribor-Novo Mesto-Bosiljevo, zodat je desnoods kunt uitwijken.