Op welk eten verheug je je wanneer je naar Kroatië gaat (supermarkt, markt of restaurant)

• mama van 3

Dag ervaren, minder ervaren en misschien nog helemaal niet ervaren Kroatiëgangers,

Met nog een paar weken te gaan voor de vakantie kan ik me nu al verheugen op “lekkers uit Kroatië”.

Ik ben benieuwd wat jullie favorieten zijn tav eten. Wat is je topper in een restaurant, de supermarkt of de markt? Wie weet inspireren we elkaar en eten we dit jaar iets wat we nog niet eerder hebben gegeten.

Ik trap af….

Restaurant:

- Met stip op 1 staan mosselen. In elk restaurantje aan de kust te verkrijgen als voorgerecht, super lekker!!!

- Gemarineerde ansjovisjes. Kunnen wij niet laten staan.

- Voor mijn kinderen volgt hierna: Cevapcici. Vinden ze ook lekker als lunch tussen een broodje met ajvar.

- Voor papa en mama: visschotel voor 2.

- Voor papa en zoon: speenvarken aan spit

Supermarkt:

- Kersensap (in pakken of als siroop om aan te lengen met water)

- Grill kruiden (in de blauwe strooibusjes, ben even de naam kwijt)

Markt:

- Hele grote nectarines; lekker om tijdens een middagje aan zee op te eten. Onmogelijk (in elk geval voor ons) om ze op te eten zonder dat je onder het sap zit. Vandaar dat we ze eten aan zee, zodat we daarna ons af kunnen spoelen in het water.

• japaned

Smakelijk eten.

De naam van de grilkruiden is: “VEGETA”.

JaPa.

• mama van 3

Dag Japa,

Bedankt voor je berichtje; idd, Vegeta!

Hebben jij en je vrouw na al die jaren naar Kroatië ook toppers op het gebied van eten? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

• japaned

Hallo mama,

Eigenlijk hebben wij geen speciaal recept.

Omdat we daar al vele jaren komen, hebben we eigenlijk alles leren eten, ook de héérlijke gefrituurde of gegrilde inktvisringetjes.

Het probleem in het restaurant is vaak dat het allemaal lekker is, dus dat is voor ons nogal makkelijk.

Een probleem is echter dat de porties voor ons te groot zijn, en dat dan vaak de frietjes blijven liggen.

De laatste jaren heb ik gegrilde inktvisjes ( Ligne Zar) leren eten, dat kost bij restaurant “JEZEVAC” in Krk-stad 60 Kuna.

Maar een snitzel is ook lekker, net zoals een pizza of spagetty carbonara!

Met jouw toestemming zal ik je een paar foto's van het heerlijke eten toesturen via je mailadres, dus laat maar horen of je dat wilt, maar wel oppassen dat het water je niet uit de mond loopt!

Smakelijk eten toegewenst door:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Jo

Mosselen buzarra zijn inderdaad lekker, alleen jammer dat de kwaliteit van de mosselen an sich toch veel lager is dan de Zeeuwse.

Gemarineerde ansjovisjes: inderdaad lekker maar niet typisch Kroatisch.

Cevapcici: lekker, zo lang ze ze grillen!!! 'k Heb ook al geweten dat ze ze frituren. En natuurlijk moet er ajvar en ui bij!

Speenvarken: 't hang er maar net van af welk stuk je krijgt.

De vegeta: probeer ook eens de andere soorten vegeta: krumpir (oranje potjes, voor op aardappelen), salata (groene potjes, voor op sla, tomaten, komkommer), riba (licht-blauwe potjes, voor vis), grill, pizza, picante (niet in potjes maar in zakjes).

Mijn voorkeur (en 't eerste wat ik binnen 2 weken zal eten): ligne na zaru, gegrilde (pijl)inktvisjes, natuurlijk met blitva i krumpir (een soort stoemp van snijbiet met gekookte aardappelen). Kost inderdaad tussen 50 en 65 kuna. Ze hebben ook een grotere soort, die kost bijna het dubbele en in mijn ogen niet beter.

Pagski sir: harde kaas van het eiland Pag.

Prsut: gedroogde ham, diverse variaties naargelang van de streek waar hij vandaan komt.

De absolute topper voor mij: Ispod peka. Diverse soorten vlees die gebraden worden onder een ijzeren stolp die met gloeiende houtskool bedekt wordt. Je moet echt wel zoeken om een restaurant te vinden waar je 't kan eten en de kwaliteit kan heel erg verschillen. Er horen aardappelen en diverse soorten groenten bij (die mee in de schotel gaan). We hebben ook al de variant gegeten met hobotnica (gewone inktvis). Bestaat in een al dan niet gevulde versie. Ook van de ligne is een gevulde versie, net als een gefrituurde versie. Geef mij maar de gegrilde, al dan niet gevuld.

Kroatische volle grond tomaten en komkommers. Jammer genoeg hebben ze tegenwoordig hoe langer hoe meer import serretomaten (uit Nederland).

Blijf om goed te eten weg uit de restaurants direct aan de kust en zoek iets 10 km landinwaarts. Kijk waar de Kroaten zelf gaan eten. Dan kan je nog wel eens een verrassing tegen komen.

• Jo

Jan, een schnitzel is Oostenrijks, niet Kroatisch, een pizza is Italiaans, net als alle pastaschotels die ze er serveren. En een spaghetti carbonara kan heerlijk zijn, als ze hem maken zoals het hoort tenminste. En de porties die ze serveren zijn voor een doorsnee Vlaming aan de kleine kant. 't Is daar dan ook geen hoofd- maar een voorgerecht.

Wat dan wel weer lekker is is een zeevruchtenschotel. Eten met brood maar ik vraag er me altijd deegwaren bij. Ze bekijken me dikwijls heel raar maar ze maken het dan wel en ‘t is zo veel lekkerder dan met frietjes. Ik kijk ook ff of ik ergens foto’s heb.

• japaned

Jo,

Uit welk land het ook moge komen maakt me niet uit, het is bijna allemaal heerlijk. Uiteindelijk eet je wat je op dat moment heerlijk vind, en of dat niet Kroatisch is, maakt toch niet uit!

Met de laatste vakantie hebben we met 6 personen bij een nieuw restaurant “ZuZic” in de plaats Vrh een fleisplatte besteld met wel 8 verschillende soorten Kroatisch vlees waar je je vingers bij af moest likken, zo lekker. Daar hingen in speciale ruimtes wel honderden hammen te drogen die geleverd werden aan de betere restaurants in Kroatië.

In de vloer van het restaurant hadden ze een sleuf gemaakt van 50 cm breed die was afgedicht met veiligheidsglas. Door die sleuf kon je dan de hammen en andere vlees produkten zien hangen, en dat was best slim bedacht.

Ik kijk weer uit naar onze volgende vakantie, en misschien is dat wel weer in oktober, je weet nooit, want Krk-stad is voor ons toch het mooiste stadje op het eiland Krk.

Als je nog op vakantie gaat, wensen wij jou een hele fijne vakantie toe.

En de mama van 3 en haar kinderen komen echt niet om van de honger.

Ook in de supermarkt is net als in Holland van alles te koop, maar wel duurder dan bij bijvoorbeeld de AH in Nederland.

En aan hen die het nog niet weten: KOOP NOOIT de Kuna's in Nederland bij de bank, want dan betaal je de hoofdprijs.

Liever contant geld meenemen en daar wisselen bij een wisselkantoortje, of zoals hier “uit de muur halen” (dus niet bij een “handelaar/persoon” op straat).

Hartelijke groeten van;

JaPa.

• Caravanner

Ajvar!!!!! Neem elk jaar een paar potten mee. Zelfs zonder vlees overheerlijk.

• Guido

De lekkere Ajvar van Podravka is hier ook in de meeste turkse winkels te koop,zowel de zachte als de pikante.Voor een pot van 690 gr betaalde ik onlangs

€2.99.Vegeta koop ik hier ook bij de turk.Pak van 500gr : €3.75.

• Robert

Ik vind zelf mosselen veruit de minste van alle schelpdieren in Kroatie. Probeer de andere schelpen ook eens zou ik zeggen.

Bedoel je misschien de Vegeta met de grill kruiden?