Wie kan mij helpen

• Guido

KIjk eens op de info van de ANWB of beter nog op de site van BZ van Bosnië-Herzegovina.Gaan we soms weer die ellenlange Ja=neen toestanden krijgen van een tijd terug ivb met Kroatië.?Mijn zussen zijn trouwens met een hele groep jarenlang de grens van BH overgestoken en dat met een geldige IDkaart.Ik heb verder geen zin meer om nog op dit onderwerp te reageren.

• japaned

Guido,

Ik wist niet dat je boos zou worden, en oude koeien uit de sloot zou halen, dit is zeker niet mijn bedoeling.

Dus moonpestic98 kan dus volgens jouw zonder problemen met een Nederlandse ID-kaart over de grens met BIH.

Ik blijf een geldig Nederlands paspoort adviseren!

Mochten er aan de grens dan toch nog problemen ontstaan, dan kan hij zich altijd nog melden bij de:

Nederlandse Ambassade in Bosnië-Herzegovina:

Grbavička 4 71000 Sarajevo

Bosnië-Herzegovina

Telefoon Nederlandse Ambassade Bosnië-Herzegovina: + 387 (0)33 562600

Als je nog gaat, een fijne vakantie in het prachtige Kroatië toegewenst door:

JaPa.

• moonpestic98@msn.com

Dankjewel Guido

• moonpestic98@msn.com

Dankewel Japaned

Wij hebben ned paspoort , heb telefoonnummer opgeslagen

• Guido

Om weer niet verwijderd te worden hier dan mijn NETTE reaktie op het bericht van JaPa van 17-07-14 18.55.

Niet volgens mij is een geldige Id-kaart een geldig inreisdokument maar volgens de richtlijnen van het ministerie van BZ van Bosnië-Herzegovina zelf.Het slaat nergens op om te veronderstellen dat een geldige ID-kaart problemen aan de grens zou opleveren.Zo eenvoudig is het JaPa.

• japaned

Guido,

Je hebt volkomen gelijk!!!

Nog één keertje dan!

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart. De politie of een andere toezichthouder kan hierom vragen. Dit is de identificatieplicht. De identificatieplicht in de zorg geldt voor iedereen. Ook kinderen onder de 14 jaar moeten daar een identiteitsbewijs laten zien.

De identiteitskaart kunt u ook als reisdocument gebruiken in bijna heel Europa. De kaart is geldig in de volgende landen: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland inclusief Kanaaleilanden, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (ook Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (ook de Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (met visum), Zweden en Zwitserland.

Ook Bosnië, Servië en Macedonië accepteren de identiteitskaart. Nederland heeft hierover echter geen afspraken met deze landen gemaakt.

Het advies is daarom om voor reizen naar Bosnië, Servië en Macedonië toch een paspoort te gebruiken.

Hartelijke groeten van:

JaPa.

Uit 4daagsestad Nijmegen.

• Guido

Nederland heeft daar niets te maken. Die landen maken zelf wel uit wat voor document ze erkennen als geldig inreisdocument.Laat dat voor de zoveelste keer voor nu en altijd en voor iedereen eens duidelijk zijn.Dat advies heeft geen nut en dat was ook zo toen Kroatië nog geen lid was van de EU.Zie de onnodige discussie daaromtrent zoals ze een hele tijd terug op dit forum gevoerd werden.Als ze nog terug te vinden zijn.Ik ga de moeite er niet voor doen want ik heb en had er mijn buik van vol.Je zou beter eens aanhalen wat BZ van Bosnië=Herzegovina aangeeft voor wat betreft de inreisdocumenten die ze erkennen.Dat zou de enige en juiste info zijn.Succes op de 4daagse.Voor mij is dat jammer genoeg niet meer weggelegd.Eind augustus 6 weekjes kroatië en dat gaat nog prima!

• Guido

Ze doen helemaal niet moeilijk Scanner.Laat je niets wijsmaken.Een geldige ID-kaart die nog 3 maanden geldig moet zijn is voor BH een geldig inreisdocument.

Zie inf BZ van BH of kijk op de site van de ANWB of raadpleeg de VAB .

• lavanda

Wij zijn regelmatig met een id-kaart van Kroatie naar Bosnie en zelfs Montenegro gereisd zonder problemen. Zelfs bij de allerkleinste grensposten was er geen probleem.

Een machtiging van de ouders is geen slecht idee denk ik.

• Jablan

En ondertussen is het belangirjkste antwoord uit beeld geraakt:

Als je tegenwoordig met kinderen op reis gaat, die een andere achternaam dan jijzelf hebben, zorg voor een machtiging van de ouders en/of kopie geboorte-akte. Binnen Schengne heb je dit nodig, als je een vliegende controle tegenkomt en verder wordt aan de Schengen-buitengrenzen hierop gelet. Zonder deze papieren kan het wel eens lang wachten aan de grens worden.