Alle tips zijn welkom.

  • Bonsi

    Wij gaan met de auto begin september voor 3 a 4 weken naar Kroatië, hebben niets geboekt dus zo vrij als een vogel om te gaan waar we willen maar wel met als einddoel Dubrovnik.

    Wie van jullie, die er pas nog zijn geweest, heeft nog goede tips op gebied van leuke plaatsjes die we vooral niet moeten overslaan, overnachtingen in kleinschalige hotels of pensions, restaurantjes en dergelijke eigenlijk is alles van harte welkom.

    Op voorhand al dank voor alle tips,

  • Norbert HR

    Gewoon stoppen waar je stoppen wilt. Als het je leuk lijkt dan ga je eerst het stadje bekijken, pas daarna ergens een kamer vinden. Je kunt dan overal terecht, plek zat, hoeft niet te reserveren en de prijzen zijn normaal.

    Aanraders ?

    Istrië ? Zal uitgestorven zijn, maar ken wel wat adressen vlakbij Motovun, zit je centraal en belangrijker nog, zij weten de echt leuke plekjes. Stuur maar een PM en ik geef je de links. Als ik het hier zou posten zou iedereen over me heen duiken dat ik hun appartement niet heb genoemd.

    Als je tijd hebt zou ik even stoppen bij Plitvice, altijd leuk voor een bezoekje.

    Vanaf Zadar wordt het echter pas weer interessant. Vlakbij Zadar heb je in Sukosan een hotelletje, Hotel Joso, kan ik aanbevelen. Simpel, goede service en je zit overal vlakbij. 15 min van Zadar, 15 min van Biograd, waar je ook de boot kunt nemen naar Tkon en dan ben je 's avonds weer netjes terug in je hotel. Op loopafstand van 1 van de beste visrestaurants van Kroatië.

    Wanneer je per dag niet al teveel kms maakt kun je overal stoppen, je hebt tijd zat. Het eiland Murter is leuk voor een overnachting en je kunt nog altijd een boottrip naar de Kornati maken, is dan lang zo druk niet.

    Verder naar het zuiden zou ik langs Primosten gaan, daar is tot aan het eind van het seizoen nog genoeg entertainment te vinden. Via de turist buro's kun je heel eenvoudig aan een kamer of appartement komen. Naar binnenlopen en je zit waarschijnlijk aan de boulevard in die tijd. Het natuurpark nabij sibenik is ook nog in de buurt, prima te doen op een dag.

    Dan kun je ook langs Rogoznica, is daar vlak in de buurt.

    Trogir is aardig, maar daar loop je in een paar uurtjes ook wel doorheen. Dus doorrijden tot aan Drvenik, kamers kosten daar een habbekrats, niemand wil daar namelijk overnachten, maar de restaurants op het strand zijn werkelijk prima ! In de ochtend pak je dan de boot naar Korcula (rond half 8) en dat is een pracht van een reis. Dan zou ik een paar dagen op Korcula blijven, is echt de moeite waard. Vervolgens met de pont naar Peljesac en dan langzaam naar Dubrovnik.

    Je kunt in Dubrovnik blijven slapen, maar net buiten Dubrovnik is wel zo rustig en veel mooier. Dorpje heet Zaton (niet te verwarren met camping Zaton bij Zadar). Van Zaton naar Dubrovnik is hooguit een minuut of 10, auto parkeren en de binnenstad inlopen. Vrijwel alle kamers in Zaton liggen aan het water, is aangenaam wakker worden.

    Op de terugweg kun je dan nog stoppen in Makarska, maar meer dan een kopje koffie zou ik er niet drinken, is niet zo heel erg speciaal.

    Robert is wel eens zuidelijk van Dubrovnik op vakantie geweest, die kan wel vertellen hoe het daar is. Ik ben er alleen doorgereden, maar nooit overnacht.

  • wijnuitkroatie.nl

    Hallo Bonsi,

    Bezoek in ieder geval Primosten. Het is daar tot eind september druk en gezellig en zeker de moeite waard om dit stadje te bezichtigen. Voor overnachting ga hier naar toe:

    https://www.google.nl/maps/@43.584418,15.921794,3a,75y,288.26h,78.56t/data=!3m5!1e1!3m3!1sAm5cBERPiWi7e4RN-cvwyg!2e0!3e5!6m1!1e1

    Verder wil ik je aanraden om Zadar, Sibenik en de (Nationaal Park) Krka watervallen te bezichtigen. Je kunt bij de watervallen ook zwemmen, een leuke ervaring.

    Trogir en Split zijn ook zeker de moeite waard te bezoeken.

    Als je naar Dubrovnik gaat ga dan met de boot (auto kan mee) naar het eiland van de wijnen Peljesac . Hier komen namelijk de beste wijnen van Kroatië vandaan. Hou je van wijn ga dan naar plaatselijke wijnboeren. Ze zullen je trakteren op de beste wijnen van Europa. Ga via Ploce (vaste land) naar Trpanj. Bootreis duurt een uur. Een prachtig eiland, zeker de moeite waard om via dit eiland naar Dubrovnik te gaan. Overweldigende natuur, Idyllische vissersdorpjes, geweldige baaien etc. Voor overnachtingen bezoek www.tripadvisor.nl. Als je via dit eiland gaat voorkom je eventuele poeha aan de grens met Bosnië.

    Korcula is ook een geweldig eiland. Maar mocht je echt iets bijzonders willen zien en je hebt nog dagen over ga dan naar het eiland Vis. Een van de meest ongerepte eiland van Kroatië. Verder dan Dubrovnik gaan is geen aanrader. Saai, onvriendelijke mensen en er valt verder niet zoveel te zien.

    Succes en een fijne vakantie.

    Henk

    Wijnuitkroatie.nl

  • Bonsi

    Beste Henk,

    super, dank u wel, mooie tips waar we zeker wel wat mee gaan doen. we hebben ontzettend veel zin om te gaan.

    We gaan ook uw overnachtingstips even nakijken op internet,

    groetjes Luna

  • wijnuitkroatie.nl

    Hallo Bonsi,

    Geen dank, graag gedaan. En mocht je nou een vergelijking zoeken met Ibiza ga dan naar het eiland Hvar

    Zoek je aan vaste land vertier dan is Brela of Makarska een optie. Het is daar wel erg druk, vol met Russen, Roemenen, Sloven en Hongaren.

    Maar wat ik je vooral wil adviseren: als je weer richting Nederland gaat, stouw je auto dan helemaal vol met wijn. Betere wijnen voor zo'n lage prijs krijg je bijna niet.

    Groet,

    Henk

    Wijnuitkroatie.nl

  • lavanda

    Net terug uit Kroatie wil ik je nog even de tip meegeven, om als het even niet hoeft,niet te parkeren in Dubrovnik. De prijzen zijn voor Kroatische begrippen absurd hoog.

    Hoogstwaarschijnlijk gaat er wel een bus vanuit Zaton richting Dubrovnik.

    Wij vinden vooral het kustgebied tussen Makarska en Neum erg mooi…..

    En in navolging van wijnuitkroatie.nl …. bezoek wat wijnboeren uit de buurt. Ook de likeuren zijn er heerlijk!!!!

    Heel veel plezier in elk geval.

  • Bonsi

    Bete Lavanda,

    dank je wel voor je bericht, we gaan er zeker rekening mee houden en parkeren onze auto ergens anders.

    Via de kustweg gaan we zeker rijden dat leek ons ook mooi, en een lekker likeurtje ter afwisseling is nooit weg.

    Dank en groet Luna

  • Jo

    Wat noem je duur naar Kroatische begrippen? Ik vond het trouwens in Novalja (eiland Pag) naar Vlaamse begrippen ook behoorlijk duur, 10 kuna/uur.

  • mama van 3

    Wij hebben deze zomer ook Kroatie bezocht.

    Wij hebben op zowel de heen- als terugweg overnacht in hotel Wagrainerhof in Wagrain.

    Een heel fijn en schoon hotel met lekker eten.

    Wij hebben in Koratie eerst 3 dagen verbleven bij de Plitvice meren. Een leuk en goedkoop overnachtingsadres is http://www.plitvice.nl/online/Home.html

    De eigenaresse is een zeer vriendelijke Nederlandse, die heel veel verhalen weet te vertellen over de meren, de streek en het land. Echt een fijn adresje en een bezoek aan de meren is eigenlijk een must om te bezoeken tijdens een rondreis, volgens ons.

    Hierna hebben wij 2 weken overnacht in Pisak. Een klein en zeer rustig dorpje tussen Omis en Makarska. Voor ons een hele fijne plek om te overnachten, omdat het een heel mooi strandje heeft en in vergelijking met de dorpjes en stadjes in de omgeving erg rustig is.

    Wij vonden deze vakantie leuk om te doen:

    - Bezoeken van de Burcht in Knin. Helemaal niet toeristisch en heeft een fantastisch restaurant! Wij waren (in het hoogseizoen) in het restaurant de enige toeristen tussen veel Kroaten. Wanneer wij een volgend keer weer deze streek bezoeken zullen we hier zeker weer naar toe gaan.

    - Een bezoek aan Split. Tip: Parkeer bij winkelcentrum Joker. Hier parkeer je gratis. Vervolgens kun je OF lopend OF met de plaatselijke bus (kost bijna niets, rijd vaak en stopt aan de rand van het oude centrum) naar de oud stad. Wanneer je in het oude Paleis de toren beklimt heb je een mooi uitzicht over de stad en de Adriatische zee.

    - Bootje met motor huren (geen vaarbewijs nodig) en vaar vanuit de kust naar de eilandjes. Wij huurden in Omis bij Mali Mlin http://www.malimlin.com/index.php/nl en voeren van Omis naar het dorpje Pučišća op Brac. Vandaar via de kust weer terug naar Omis. Heel erg leuk om het land eens vanaf het water te zien. In Omis hebben we heel lekker gegeten bij Bastion (aan de hoofdweg van Omis in het toeristen gedeelte. Gefrituurde inktvis en mosselen zijn een aanrader).

    - Een leuke autoroute in het binnenland is: Rijdt vanuit Omis naar Blato, hierna de bordjes Kostanje en Podgradje volgen. Vervolgens een weg met haarspeldbochten volgen en Vlak voor de Cetina rivier een zandpad omhoog nemen (smal en hobbelig) tot aan een bord met daarop Kanjon Cetina. Hier de auto parkeren en tussen de struiken door een smal bospad nemen tot je bij een prachtige rivier met watervalletje komt. Hier je weg nog een stukje vervolgen tot je bij een prachtig blauw zoetwatermeer met mooie waterval komt. Hier kun je zwemmen. Een waarschuwing, het water is wel kouder dan in de zee, maar het is prachtig en rustig, wij waren er alleen. Wanneer je klaar bent met zwemmen en terug bent bij je auto het zandpad terug naar de verharde weg nemen. Hier de weg richting de brug over de Cetina rivier nemen, richting het dorpje Kucice. In de laatste haarspeldbocht voor Kucice zie je in een tuin een betonnen tafel staan met wijn, likeur, olie en wijnazijn. Hier beslist even stoppen en aan de eigenaresse haar beste wijn vragen. Ze nam ons mee naar haar wijnkelder om de wijn uit het vat te proeven. We hebben hier heerlijke flessen wijn gekocht en lekkere wijnazijn.

    - Bezoek aan het Biokovogebergte, ingang bij de plaats Makarska (in Makarska de bordjes volgen). Wanneer je het een uitdaging vindt om op smalle wegen te rijden, MOET je hier zijn geweest. Bereik je de top (1762 meter hoog), dan heb je een fantastisch uitzicht. Onderweg kom je wilde paarden en koeien tegen.

    Op de route staat een oud mannetje met een busje van waaruit hij honing uit het gebergte verkoopt (je ziet de bijenkasten staan). Deze meneer verkoopt HEERLIJKE kersen likeur. Hij verstaat nauwelijks Engels, maar noem je “schnaps” in kombinatie met “Visnja” (kers), dan kun je het proeven. Je krijgt een erg mooi flesje en kostte weinig. Wij hebben het als cadeautje voor het thuisfront meegenomen (en ook daar is het flesje al een aardig eindje leeg ;) )

    Ik wens jullie een hele fijne reis toe!

  • Bonsi

    Beste mama van 3,

    wat een leuke tips, dank voor uw bericht.

    We maken een pint out en nemen alles mee, wij krijgen steeds meer zin om dit fantastische land te bezoeken.

    Hopelijk hebben we genoeg tijd om alles buiten de highlights om ook nog te kunnen doen,

    Super fijn dat iedereen daaraan mee wil werken,

    dank en groetjes Bonsi