stroopwafels

  • rebass

    Zucht….

  • Norbert

    Je kunt er om zuchten, maar ik woon hier, kom hooguit een paar dagen per jaar in Nederland en het is niet dat ik niet zonder bepaalde zaken kan, maar net zoals je hier capuccino neemt i.p.v. koffie met melk vind ik het wel eens lekker om een kroket of portie bitterballen te eten.

    En hier verkoopt men wel Nutella, daar doen we niet moeilijk over, maar zodra het dan weer hagelslag wordt staan sommigen van ‘moet dat nu’. Dat begrijp ik dan niet.

    Zijn deze produkten dan ineens zo slecht geworden dat je 1 km buiten de grens deze niet meer mag eten ?

    Maar tegengesteld wil iedereen wel Vegeta in Nederland hebben, cevapcici, ajvar etc en daar doen we niet moeilijk over ?

    In Nederland hebben ze boeren yoghurt met vruchten (in zo'n emmer), maar voordat men hier zo'n kwaliteit neer kan zetten dan zijn ze nog wel even een jaartje of 10 verder.

    En wat te denken van een Trapistje of een stuk echte brokkel kaas ?

    Kortom, omdat iets uit Nederland komt is het niet per definitie slecht.

    Ik ben het wel eens met de stelling dat je, wanneer je hier op vakantie komt, moet genieten wat dit land te bieden heeft.

    Maar helaas hebben kinderen daar vaak een andere mening over en als je hier woont is het toch lekker om af en toe iets Nederlands te eten.

  • Robert

    De hagelslag bestaat hier al lange tijd. Wordt gemaakt door Kras, zit in kleine zakjes (toevalligerwijs oranje verpakking) en wordt door Kroaten vaak gebruikt voor op taarten e.d. Ze hebben puur, maar ook gemengde soorten. Wordt in allerlei supermarkten verkocht.

    Ook hebben ze in de Metro hagelslag in grootverpakking, maar hier heb je een Metrokaart voor nodig.

    De hagelslag van Kras is niet goedkoop, maar wel VEEL beter dan de Nederlandse, aangezien de kwaliteit van de chocola gewoon veel beter is dan die slappe aftreksels die ze in Nederland gebruiken voor hagelslag.

    Ik zou zeggen: probeer het gewoon een keer. Vooral met echte roomboter uit Nederland, die hier ook gewoon te verkrijgen is.

  • john

    norbert,

    slaap jij wel eens?

    posts om half 2 en 3 uur 's nachts!

    wanneer komen de kroketten naar zagreb?

  • gerrit

    Een heerlijke Leffe Trapist te verkrijen bij Interspar in Zadar

    Gerrit

  • Nadalina

    Ik vind het heel erg jammer dat onze krokettencultuur nu ook al naar Kroatië toe wordt gesleept. In Spanje en Turkije vind je ook overal Nederlandse restaurantjes en Nederlandse artikelen in de supermarkt, maar persoonlijk snap ik niet goed wat hier de lol van is.

    De mensen uit het land zelf gaan er vaak toch niet bij eten en het is alleen maar voor de toeristen bedoeld.

    Natuurlijk begrijp ik dat sommige producten wel erg lekker zijn en dat de Kroaten dat ook wel graag willen proberen en ik vind het ook normaal als er een aantal producten naar Kroatië worden gehaald. Maar uit jullie berichten lijkt het net of jullie de halve Nederlandse supermarkt naar Kroatië wil halen.

    Voor de Kroaten, oké. Voor de Nederlandse toeristen vind ik het absoluut niet nodig. In Kroatië kan je veel lekkere dingen krijgen en voor die 2 weken dat je er bent kan je de Hollandse pot best missen.

    Ik hoop dat Kroaten iets verstandiger zijn, dan ze in Spanje en Turkije waren, voordat er ook in Kroatië een Holland hotel komt.

  • john

    aan je provider te zien woon jij in nederland.

    jij eet dus nooit pizza, gaat niet naar de chinees en een broodje shoarma is aan jou niet besteed?

    als jij genoeg hebt aan boerenkool, vind ik dat ok.

    maar besef wel dat er ook nederlanders in kroatie wonen (en dan bedoel ik niet die vakantiegangers) en deze lusten ook wel eens een broodje kroket.

    als de importeurs afhankelijk zijn van vakantiegangers ligt hun produkt er zo uit.

    het blijkt dat kroaten erg graag stroopwafels eten en ik ook!

  • Robert

    Van de ongeveer 10 Nederlanders in Kroatie (waarvan ik er 1 ben) zullen de importeurs echt een vette winst overhouden…. :)

    Als ik die dingen nodig heb neem ik ze gewoon zelf mee of ik laat ze meenemen door bekenden. Houden de importeurs nog 9 klanten over….

    Nee, als je buiten het seizoen echt serieus iets typisch Nederlands wilt importeren moeten de Kroaten het ook lekker vinden (en stroopwafels is inderdaad een van die producten).

  • Nadalina

    Ja, ik woon in Nederland en eet zoals alle Nederlanders hier ook pizza, shoarma enz enz.

    Het punt is dat er in Nederland (onder de Nederlanders dus) behoefte is aan deze producten mensen vinden het lekker en eten graag buitenlandse producten.

    Zoals je ook in mijn bericht kon lezen, zei ik dat als het voor de Kroaten is ik het oké vind. Als ze het echt lekker vinden.

    Ik realiseer me ook dat er een handje vol Nederlanders in Kroatië woont, maar als je weg gaat uit Nederland moet je, je ook beseffen dat je daar dingen niet kan krijgen die je zo graag in Nederland at. Toen mijn vader uit Kroatië weg ging, om hier in Nederland te komen wonen wist hij ook dat hij niet alle soorten vis (waar hij echt ontzettend dol op is) hier in Nederland kon krijgen. En daardoor smaken ze ook extra lekker als hij weer op vakantie terug is in Kroatië.

  • john

    “maar als je weg gaat uit Nederland moet je, je ook beseffen dat je daar dingen niet kan krijgen die je zo graag in Nederland at.”

    en als je ze wel kan krijgen vind jij dat ik ze niet mag kopen???

    wat een geneuzel.

    als je vader die vis in nederland kon kopen had hij het ook gedaan!

    als importeurs besluiten een produkt in kroatie op de markt te brengen gaan ze echt niet over 1 nacht ijs.

    wat is er mis met exporteren van nederlandse waren?

    ondertussen eet jij alleen maar boerenkool maar doe je er wel peper en zout op die niet in nederland worden geproduceerd.

    dit heet globalisering.

    eten wat je wilt en waar je wilt!!!!