vissen in dalmatie

  • Peter

    Dat is de situatie uit 2003. Maar er zijn berichten op het duitse forum dat in 2005 er een nieuwe wet is gekomen die invloed heeft op het kustvissen.de Duitsers melden van bekeuringen bij het vissen in de haven van Porec met als gevolg niet alleen een bekeuring maar zelfs een rechtszaak…Ik zou graag willen weten wat de actuele regeling is.

  • Guy

    Nooit van gehoord maar mogelijks heeft Porec een eigen regeling voor de haven.

  • Taita

    Inderdaad was de informatie voor sportvissers op mijn eigen website http://www.seesing.com niet meer up-to-date. Dat heb ik zojuist aangepast, excuses. Als je de link volgde naar het ministerie van visserij dan was de informatie wel correct. De wet is inderdaad gewijzigd. ‘Vroeger’ was vissen vanaf de kust vergunningvrij. Inmiddels heeft Kroatie ontdekt dat ze ook daar geld kunnen verdienen….

  • cleppie

    Klopt helemaal, al vind ik het best wel begrijpelijk een vergunning, je heb (als je b.v kijkt naar Nederland) wel een poot om op te staan. Visuitzet/het beheer van het water/de visstand/water en natuurbeheer enz.

    Een visvergunning is dus voor elke hengelaar verplicht. De kosten hiervan hangen af van de duur van de gewenste vergunning.

    Zorg a.u.b voor de juiste vergunningen. Het is sowieso handig je eigen vergunning ook maar mee te nemen, het kan best wat schelen! Bij o.a havenkantoren kan je gemakkelijk aan een vergunning komen.

    cleppie

  • Peter

    Kijk dat is duidelijk.Overigens is het zeevissen in Nederland met de hengel wel vergunningvrij.In zee is ook weinig visuitzet, sterker nog de zee is bijna leeg in Nederland.Wat ik wel jammer vind is de prijs voor de vergunning in Kroatie: 9 Euro voor 1 dag, 20 euro voor 3 dagen en 68 euro voor 30 dagen.Veel mensen zullen redeneren dat je daar heel wat kilos vis voor kan kopen op de plaatselijke vismarkt.

    ik weet wel dat een hobby geld kost, maar dit is toch een beetje teveel van het goede…

  • Guy

    Taita,hoe lang is dat al verplicht?Tot en met vorig jaar viste ik gewoon voor de neus van de politie zowel op Cres als in Dalmatië en dat al 39 jaar lang.

  • Guy

    Wat Cleppie zegt ivb met visuitzet,beheer van het water enzv. geldt alleen voor de binnenwateren.Ik vindt inderdaad ook dat Hr. zeer hebberig wordt.Voor een maandvergunning ben je ongeveer €70 kwijt zonder dat Hr. er iets hoeft voor te doen.Slechte zaak !!!

  • Guy

    Even vergelijken:in Nederland betaalt een volwassene voor een HEEL jaar €42 voor vissen op de binnenwateren.Zeevissen is vrij(ONI-Terneuzen)…En dan maar klagen dat alles hier zo duur is.

  • cleppie

    Een hele goed morgen allen

    Wat een bar (vis) weer is het he!! Graag wil ik toch nog even terug komen op de visvergunning. natuurlijk wat Guy schrijft is wel zo, en dat de politie het soms niet zo nou neemt geloof ik ook nog wel. Maar… voor de gehele Adria en Dalmatia kust heeft men een visvergunning nodig. Zorg ervoor en lees de regels goed op de plaats waar je je vergunning aanschaft! Want als je gepakt wordt is dit toch heel zonde van de centjes. Natuurlijk is het soms zuur om ook hiervoor te betalen… maar ja zo zijn nu eenmaal de spelregels. En voor het binnenwater… beekjes rivieren kan men gemakkelijk aan een “dagvergunning” komen, lokaal te verkrijgen bij postagentschappen. Simpele laatste vraag… wat doe je met de vis die je gevangen heb? neem je hem? ga je hem 's avonds heerlijk klaar stomen op de babeque?

    Hehe groetjes cleppie

  • Peter

    Ik gok het er maar op dat de politie niet op onze nudistencamping komt , tenminste niet aangekleed want dat hoort niet… Een politie-agent zonder uniform maar in adamskostuum is als politie-agent niet herkenbaar.Dus dan gooi ik mijn hengeltje uit vanaf het strand van de camping.En die uitgespaarde Euros steek ik toch wel weer in de kroatische economie , alleen op een andere manier.