Het probleem?
Welk probleem?
Dat van de halsstarrige meningen van buitenstaanders die alles wat “riekt naar fascisme” met de grond gelijk maken en daar nog mee weg komen ook?
Deze discussie is inderdaad al veel eerder en vaker gevoerd en wordt nooit unaniem positief besloten. Daar reken ik ook maar niet meer op.
Als ik zeg dat ik Thompson een GEWELDIGE zanger vind, word ik ook meteen voor fascist uitgemaakt… Dus ik houd m'n mond maar.
Maar ik weet:
Marko Perkovic is als persoon een zeer vriendelijke en verstandige man.
Hij heeft de oorlog van dichtbij meegemaakt, had zijn gitaar en stem blijkbaar mee en heeft er een vak van kunnen maken.
Hij begrijpt en interpreteert de gevoelens van heel veel kroaten blijkbaar wanneer hij zijn liedjes maakt en uitbrengt want hij wordt door heel veel kroaten op handen gedragen.
Wat is er mis met gevoelens?
Zijn die HAATdragend en opruiend? Nee, veruit de meeste fans die ik ken hebben geen haatgevoelens, vinden zijn liedjes en teksten gewoon geweldig…
Moet je die gevoelens onderdrukken?
Ik geef soms als zeer ander en misschien niet correct tegenvoorbeeld de ‘zanger/performer’ Marilyn Manson. Die duivelse gedachten tentoonstelt en bizarre teksten en optredens geeft.
Als ik hem zie of hoor krijg ik koude rillingen…
Maar hij wordt niet verboden in Amsterdam. Heeft niks met fascisme van doen en men zegt “het is slechts een act”.
Is de “act” van Thompson dat niet dan?
Wil Marko met zijn teksten mensen aansporen het ‘zwaard’ op te pakken en het kroatische gedachtengoed met hand en tand te verdedigen?
Nee, ten tijde van de oorlog gaf het de WAANZIN van de oorlog weer.
Vergelijkingen met jodenkampen werden gemaakt… Gek he met servische concentratiekampen die wereldwijd inmiddels bekend zijn…
Ten tijde van nu geldt dat niet meer dus zingt hij het liedje liever niet meer, hoewel er wel om wordt gevraagd.
Zijn laatste CD bulkt van de vaderlandsliefde en liefde voor God.
In Godsnaam, wat is daar mis mee???
Als ik Thompson luister voel ik ontroering.
Begrip voor een klein landje in moeilijke omstandigheden door de recente oorlog nog vers in het geheugen. Dat MAG je niet ontkennen en weggooien.
Ook Miroslav Skoro heeft teksten relaterend aan de oorlog.
Miro en Marko zijn goede vrienden.
Enige vergelijking met Oliver Dragojevic gaat niet op; die maakte zijn liedjes al ver voor de oorlog en zijn roots zijn heel anders.
Als ambassadeur is Thompson niet geschikt, daar gaat het hier ook niet om.
Het probleem is de voortgaande stroom vooroordelen en veroordelingen die hij om z'n oren krijgt.
Wie zijn muziek niet kan “voelen” en dus begrijpen laat zich er beter buiten.
Luister liever naar de duizenden andere ook goede zangers en groepen die Kroatie kent!
Oeps… Heb ik toch m'n mond weer eens niet gehouden……………..