thompson concert cancelled

• Cleppie

Geert

Ik kan wel weer met je in discussie gaan, maar daar heb ik weinig trek in , maar m'n kop in het zand steken??? laat ik het anders zeggen, ik genoot van het publiek en de sfeer.

Jij weet donders goed wat ik bedoel met “Uit hun dak gaan” en daar is niets engs aan.

BIj Severina, Oliver, Baruni enz. gaan de mensen op dezelfde manier uit hun dak, dat wil ik er mee bedoelen.

• John

Het probleem?

Welk probleem?

Dat van de halsstarrige meningen van buitenstaanders die alles wat “riekt naar fascisme” met de grond gelijk maken en daar nog mee weg komen ook?

Deze discussie is inderdaad al veel eerder en vaker gevoerd en wordt nooit unaniem positief besloten. Daar reken ik ook maar niet meer op.

Als ik zeg dat ik Thompson een GEWELDIGE zanger vind, word ik ook meteen voor fascist uitgemaakt… Dus ik houd m'n mond maar.

Maar ik weet:

Marko Perkovic is als persoon een zeer vriendelijke en verstandige man.

Hij heeft de oorlog van dichtbij meegemaakt, had zijn gitaar en stem blijkbaar mee en heeft er een vak van kunnen maken.

Hij begrijpt en interpreteert de gevoelens van heel veel kroaten blijkbaar wanneer hij zijn liedjes maakt en uitbrengt want hij wordt door heel veel kroaten op handen gedragen.

Wat is er mis met gevoelens?

Zijn die HAATdragend en opruiend? Nee, veruit de meeste fans die ik ken hebben geen haatgevoelens, vinden zijn liedjes en teksten gewoon geweldig…

Moet je die gevoelens onderdrukken?

Ik geef soms als zeer ander en misschien niet correct tegenvoorbeeld de ‘zanger/performer’ Marilyn Manson. Die duivelse gedachten tentoonstelt en bizarre teksten en optredens geeft.

Als ik hem zie of hoor krijg ik koude rillingen…

Maar hij wordt niet verboden in Amsterdam. Heeft niks met fascisme van doen en men zegt “het is slechts een act”.

Is de “act” van Thompson dat niet dan?

Wil Marko met zijn teksten mensen aansporen het ‘zwaard’ op te pakken en het kroatische gedachtengoed met hand en tand te verdedigen?

Nee, ten tijde van de oorlog gaf het de WAANZIN van de oorlog weer.

Vergelijkingen met jodenkampen werden gemaakt… Gek he met servische concentratiekampen die wereldwijd inmiddels bekend zijn…

Ten tijde van nu geldt dat niet meer dus zingt hij het liedje liever niet meer, hoewel er wel om wordt gevraagd.

Zijn laatste CD bulkt van de vaderlandsliefde en liefde voor God.

In Godsnaam, wat is daar mis mee???

Als ik Thompson luister voel ik ontroering.

Begrip voor een klein landje in moeilijke omstandigheden door de recente oorlog nog vers in het geheugen. Dat MAG je niet ontkennen en weggooien.

Ook Miroslav Skoro heeft teksten relaterend aan de oorlog.

Miro en Marko zijn goede vrienden.

Enige vergelijking met Oliver Dragojevic gaat niet op; die maakte zijn liedjes al ver voor de oorlog en zijn roots zijn heel anders.

Als ambassadeur is Thompson niet geschikt, daar gaat het hier ook niet om.

Het probleem is de voortgaande stroom vooroordelen en veroordelingen die hij om z'n oren krijgt.

Wie zijn muziek niet kan “voelen” en dus begrijpen laat zich er beter buiten.

Luister liever naar de duizenden andere ook goede zangers en groepen die Kroatie kent!

Oeps… Heb ik toch m'n mond weer eens niet gehouden…………….. ;)

• Gita

Heel jammer dat Thompson weer niet mag optreden buiten Kroatie. Ik heb toevallig afgelopen weekend de dvd van het concert in het Maksimir stadion gezien en het was echt fantastisch. Super sfeertje! 50.000 man waren er. Tuurlijk zullen er wel een paar gekken bij zitten maar je gaat me toch niet vertellen dat daar 50.000 fascisten rondlopen. Thompson heeft dat tijdens zijn concert zelfs nog aangehaald. En de liedjes die hij zingt daar is echt niets mis mee hoor.

Helaas zal hij niet meer in Nederland optreden en moeten we voor die fanatstische concerten naar Duitsland.

Maar goed iedereen moet maar denken wat hij wil.

Ik zal in ieder geval een Thompson-fan blijven!

• sandra

Wie de liedjes van Thompson in een tijdslinie plaatst, merkt dat deze ten tijde van de oorlog inderdaad strijdlustig waren; logisch ook als je je bedenkt in wat voor een situatie deze man en nog duizenden mensen zich bevonden!

Zijn huidige liedjes, gaan zoals eerder al gezegd, over liefde voor je land, voor God en voor je familie. Daar ben ik het roerend mee eens! Zijn liedjes gaven toen en geven NU ook de boodschap van hoop en eerlijkheid.

In een tijd dat de wereld lijkt te ontkennen wat de domovinski rat was, in een tijd dat de 3 van Vukovar op vrije voeten zijn, geven zijn liedjes troost en hoop dat op een dag de waarheid erkent zal worden, dat op een dag God over iedereen zal oordelen en dat de mensen zich niet moeten schamen om wat er gebeurt is! Dat ze trots kunnen zijn op hun land, de schoonheid, hun familie, het leven zelf en op de toekomst die beter zal zijn dan vroeger.

Jammer dat mensen die zich zo sterk maken om deze man te bannen, zich er niet meer in verdiepen. Dat zij ustasa symbolen willen verbieden snap ik, dit kunnen ze ook op een andere manier doen! Op deze manier raken zij ook vele mensen die in Thompson niets meer dan een zanger zien!

Jammer, dat Ceca (vrouw van..) wel overal kan optreden.. Daar erger ik me persoonlijk aan!

Maar okey, feit blijft dat mensen deze zanger boycotte om iets wat niet van toepassing is. Zijn concerten zijn enerverend, ontroerend en vooral harmonieus! Er wordt geen haat verspreid…In tegenstelling tot bepaalde instellingen, die deze man afschilderen als The World's Next Hitler.

• Robert

Ik denk dat Thompson niet zo vaak meer in het buitenland te zien zal zijn. Vandaag staat in de krant dat optredens in Amerika en Canada op losse schroeven staan.

Overigens staat wel in de planning dat hij met de kerst in Rijeka zal optreden en wel op 5 minuten loopafstand bij mij vandaan (Dvorana mladosti).

Heb hem een paar keer op TV gezien en was niet zo onder de indruk van z'n muziek, maar misschien moet ik toch eens een kijkje gaan nemen om de sfeer te proeven :)

• geert

euh robert,

een kaartje kopen is het gedachtengoed ondersteunen.

wegblijven is een statement.

• Cleppie

Hi Robert

Ik moet hiebij denken aan het kamp afgelopen zomer, er staat in de recreatiezaal een computer en daar kunnen de kids simpel hun favoriete song intoetsten. Er waren best wel veel kids die songs van Thompson uitkozen.

Toch viel het ons op dat bepaalde songs door de (kroatische leerkrachten) die met de groep meereisde als extra begeleiding, vrolijk weer werden verwijderd. Schijnbaar konden deze "teksten dan toch niet door de beugel? Al moet hierbij worden vermeld dat het wel een mix was van Kroaatjes en Servische kids. Of dat er iets mee te maken heeft gehad?

Een song die ik zelfs nog wel eens beluisterd is het nummer met Ivana Pavle, “sve nabolje” ik vind dit echt een mooi nummer.

cleppie

• Evelien

Jammer, dat Ceca (vrouw van..) wel overal kan optreden.. Daar erger ik me persoonlijk aan!

———————————–

@ Sandra:

Dit is niet waar: Zowel, USA, Canada en Australië hebben geweigerd om Ceca een visa te verstrekken in verband met haar connecties met de Servische onderwereld.

• John

Wat zielig Geert dat je muziek zo zwaar neemt.

Statement?

Ik zal nooit en te nimmer naar een concert gaan van de Rolling Stones.

Wat zet ik daarbij voor statement neer?

Laat toch alsjeblieft iedereen in z'n waarde. Dat is al een goed begin van verdraagzaamheid!

• eddy

Evelien schreef:

>

> Jammer, dat Ceca (vrouw van..) wel overal kan optreden.. Daar

> erger ik me persoonlijk aan!

>

> ———————————–

> @ Sandra:

> Dit is niet waar: Zowel, USA, Canada en Australië hebben

> geweigerd om Ceca een visa te verstrekken in verband met haar

> connecties met de Servische onderwereld.

Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn om Ceca te weigeren. Politieke redenen zie ik niet anders dan dat zij met een oorlogsmisdadiger/crimineel getrouwd is geweest.

Haar muziek is in ieder geval a-politiek.