naturisme

• Evelien

Norbert schreef:

“En hetgeen ik schreef, dat je op de openbare stranden alles door elkaar tegen komt, is ook geen geintje, men doet er absoluut niet moeilijk over. ”

<–Ben dat soort taferelen gelukkig nog niet tegen gekomen in Dalmatië. No fans, maar diegenen die zich geroepen voelen om in het openbaar naakt rond te gaan lopen, zijn over het algemeen toch niet de mensen die ik graag naakt zie…

Daarom kies ik ook specifiek voor een openbaar strand.

Ik verwacht dan ook van mensen die wel naakt willen rondlopen dat zij naar een FKK strand gaan.

• Peter

Evelien jij bent echt een uitzondering. Meestal is het zo dat niet-naaktlopers maar wat graag een kijkje komen nemen bij een FKK-camping of strand, dit tot grote ergenis van veel FKK-ers. En FKK-ers hebben weinig behoefte om over een textiel strand te lopen. Vreemd he?? Dus als we al over “taferelen”spreken, dan komt dat meestal door het gedrag van de textiellopers die zo nodig even op bezoek willen.Maar ik ben het helemaal met je eens dat ieder zijn eigen stekkie moet hebben.

• John

Hoezo Peter is Evelien een uitzondering?

Wil je hiermee zeggen dat veel textielgangers nieuwsgierig zijn naar de blootlopers?

Er blijven natuurlijk altijd zieke zielen rondlopen maar volgens mij zijn de meeste normale mensen niet gediend van 100% naaktloperij.

Of ze storen zich er gewoonweg niet aan als het toch gebeurt.

Het nieuwtje van FKK stranden en campings is er echt wel af hoor…

Maar inderdaad, laat het alsjeblieft daarbij blijven…

• Peter

John, ik bedoel dat evelien bewust kiest voor een openbaar strand zoals ze zelf aangeeft.En dat waardeer ik in haar. Het is niet slecht bedoeld of zo.Ik zou willen dat er zo meer mensen zijn die duidelijk een scheiding in deze zaken maken, elkaar dus respecteren en ruimte bieden. Zijn we allemaal tevreden.

• John

Oeps Peter… Verkeerd geinterpreteerd… :shame:

Dan zijn we het helemaal eens! Sorry!

• Norbert

Evelien,

Ik weet niet wat voor rare gedachten jij precies hebt, een soort van Sodom en Gomorra misschien, maar de wet in Kroatië is zeer duidelijk. Buiten de bebouwde kom is het legaal oftewel niet strafbaar.

Dat men zich echter aanpast aan de lokale mentaliteit is goed te zien doordat er dus in Dalmatië minder tot nagenoeg geen FKK te vinden is.

Het is ook zeker niet zo dat, op de openbare stranden, sprake is van orgiën of andere sexuele uitspattingen. Men gaat gewoon naar het strand, zoekt een plekje op de rotsen of op de stenen, zet net zoals in Nederland de stoelen neer of rolt een matje uit en gaat in de zon liggen. Enige verschil is dat de één dat zonder kleren doet en de ander met. Men bemoeit zich niet met elkaar, iedereen heeft zo zijn eigen plekje en ‘that is it’.

• John

“En Hij zag dat het goed was.”

Evelien heeft geen rare gedachten…

Jij bent blijkbaar een ras optimist zonder enig greintje foutheid of vreemde bijgedachten. Hulde! Helaas ben je in de minderheid…

Zal ik je wat linkjes sturen met als onderwerp “Sex on the beach” waarin de tolerante kroatische stranden openlijk worden gepromoot om daar op rustige momenten (meestal 's-avonds in de zomer) gezellig samen te zijn?

Probeer het ook eens van de andere kant te zien.

Voor de echte FKK-leden en aanhangers heb ik geen verkeerd woord over.

Dat zijn gezond denkende mensen en ik zou willen dat meer mensen zo waren!

Maar de echte FKK-ers gaan echt niet op openbare stranden tussen de textieldragers liggen! Dat zijn de nudisten. Die zoeken wat anders behalve zon en zee…

• Norbert

John,

Nu ga je wel heel kort door de bocht.

De stranden in Kroatië zijn onderverdeeld in openbare stranden en de stranden behorend aan hotels/campings.

De laatste groep stranden zijn alleen toegankelijk voor de gasten van de hotels/campings en iedere niet-gast, die van het strand gebruik wil maken moet toegang betalen. Dat betalen kan tegenwoordig al oplopen tot 10 euro per persoon per dag, voorwaar geen misselijk bedrag, zeker niet als je dat gedurende 2 of 3 weken zou moeten opbrengen.

De toeristen die in de apartementen bij de lokale bevolking zitten moeten dus betalen om toegang tot deze stranden te krijgen en velen weigeren dat ook, er is immers geen enkele reden om te betalen voor een strand als er nog meer dan genoeg andere stranden voorhanden zijn.

Jij doet het een beetje voorkomen alsof de openbare stranden gereserveerd zouden moeten worden voor textiel dragende badgasten, de FKK gemeenschap dient maar naar de daarvoor bestemde stranden op campings en bij hotels te gaan. Zo zit de wereld echter niet in elkaar.

FKK is volledig legaal en dat jij daar dan privé een probleem mee hebt is niet het probleem van de staat of van de andere badgasten. Dat probleem zou pas beginnen wanneer er sprake zou zijn van ongewenste situaties, zijnde handtastelijkheden etc.

En dat de stranden overdag, ‘s avonds of ’s nachts ook voor andere aktiviteiten worden gebruikt is bekend, dat gebeurt ook in Nederland, Frankrijk of waar dan ook. Dat is ook niet voorbehouden aan louter FKK badgasten, die aktiviteiten worden door iedereen bedreven. En wanneer dat overdag, in het zicht van anderen zou gebeuren dan is het je goed recht om er wat van te zeggen of om de autoriteiten in te lichten.

Maar ik weet ook wel dat er op de stranden altijd gluurders rondlopen en hoe vreemd het ook mag klinken, het zijn meestal textiel dragende badgasten die graag willen zien hoe de FKK badgasten erbij liggen.

Sommigen krijgen het voor elkaar om hun hond 20 keer per dag uit te laten langs toevallig precies hetzelfde stukje strand, waar dan ook heel toevallig een zeer mooie meid naakt ligt te zonnen.

Ik heb dan altijd meedelijden met die hond, je zult in die hitte maar continu moeten wandelen !

• Evelien

@ Norbert,

Ik weet dat je dit bericht aan John stuurt, maar het is ook een reactie op mijn “post”. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe de stranden in Kroatië “verdeeld” zijn. Mijn naam doet wellicht anders vermoeden, maar ik ben behoorlijk thuis in Kroatië, haar cultuur, taal en wetten.

Ik weet dat FKK volledig legaal is in Kroatië. Aangezien ik graag de luxe van een douche, een terrasje en een lekkere strandstoel heb, heb ik regelmatig een hotelstrand bezocht. Overigens altijd zonder dat ik hiervoor moest betalen (met uitzondering van Zaton, maar dat was ook eens en nóóit meer…), maar goed dat is een andere discussie.

Mijn mening is, ondanks de wetten, dat ik niet graag naakte mensen tegenkom op een openbaar strand. Men moet zelf weten wat hij op een afgelegen rots, een boot, een eiland, een FKK strand of dergelijke doet, maar ik vind het behoorlijk exhibitonistisch om op een druk openbaar strand, waar iedereen gekleed is in badkleding, naakt rond te gaan lopen.

• ywtje

Wees niet bevreesd Evelien, een echte naturist kom je zomaar niet tegen op een openbaar strand en anders…. kijk je toch lekker niet.

ywtje