Zo rijden ze in voormalig Yugoslavie

• job

http://www.etsc.be/documents/copy_of_copy_of_PR%20Motorways%20safety-02.18-final.pdf

• Carla

Hoi Geert,

Ik heb ‘t bestudeerd, hoor! Jammer dat alleen Slovenië meegenomen is in dit verhaal. Had eigenlijk wel de statistiekjes van Kroatië willen zien. Moet zeggen dat ik persoonlijk Slovenen geciviliseerder vind rijden dan Kroaten :-)! Wanneer je bijv. naar het MUP-verslag in ZG kijkt op d.d. 31 oktober 2007, zie je dat alleen al die dag, alleen al in ZG zelf, 67 geregistreerde aanrijdingen hebben plaatsgevonden. Moet meteen ergens aan denken. We hebben een keer meegemaakt dat een Fico werd gesleept door een andere personenwagen op de Magistrale. En dat ging in volle vaart!!! De kleine ukkepuk ’jumpte' non-stop heen en weer, van links naar rechts en weer terug over beide rijbanen. 't Leek wel een stuiterbal! Je zult de gek(ken) maar tegenkomen!

• Robert

De statistieken in Kroatie zijn erg slecht en er zit niet echt verbetering in de laatste paar jaar, ondanks eerdere maatregelen.

Vandaar dat er een nieuw wetsvoorstel ligt dat als het goed is voor de zomer nog van kracht wordt.

Gevolg: torenhoge boetes bij alcohol gebruik boven de 0,5% (de 0 procent regeling wordt afgeschaft, behalve voor jongeren en beroepsrijders).

Boven de 50km te hard in bebouwde kom: rijbewijs kwijt voor 1 jaar en een enorme boete (voor Kroatische begrippen).

Bij de meeste maatregelen kan ik me wel iets voorstellen, behalve bij het voorstel om de dimlicht verplichting af te schaffen in de zomer, terwijl iedereen er nu aan gewend is.

Bovendien wordt een belangrijke onderliggende factor over het hoofd gezien: de kwaliteit van de rijopleiding. Als ik zie op welke manier men het autorijbewijs verkrijgt lijkt het me dat een forse daling van het aantal ongelukken er niet inzit, ondanks hogere straffen.

• job

het probleem is de handhaving van al die regels.

als ik rondrijd in zagreb zie ik het volgende:

overal wordt er geparkeerd op de stoep en op “rustige” plekjes waar dat eigenlijk niet mag.

telefoneren in de auto, geen gordels om, motoren zonder helm etc. etc.

op weg naar mijn werk zit 30% van de tegenliggers te telefoneren!! echt waar.

politieauto's zien dit ook maar er gebeurt niets.

dus regels genoeg maar niemand trekt er zich iets van aan omdat er geen (of veel te weinig) controle is.

alleen als ze de pik op je hebben, hebben ze een stok om mee te slaan.

misschien moet er eens een tv-programma komen als “blik op de weg” of “wegmisbruikers” zodat mensen kunnen zien dat er een (geringe) pakkans is.

en die pakkans moet gewoon worden vergroot.

als er 25 auto's fout staan geparkeerd wordt er 1 weggesleept.

geef die anderen dan een bekeuring!

en als je te weinig parkeerplaatsen hebt als stad wanneer je niet op de stoep mag parkeren, maak die illegale plaatsen dan legaal door er witte strepen te zetten.

wat me wel opvalt is dat alle auto's stoppen als het licht op oranje springt.

maar dat komt ook omdat als jouw licht op oranje springt, het licht van het kruisende verkeer al op groen springt (oranje/rood).

dus wees gewaarschuwd als toerist.

• Robert

De politie in Kroatie doet sowieso erg weinig… sterker nog, ze maken zelf de hiervoor genoemde overtredingen. Om er nog een paar te noemen (eigen waarneming): geen richting aangeven, blokkeren van de weg zonder aanduiding, aanhouden zonder vereiste vestjes, door rood rijden zonder sirene/zwaailicht, aanhouden in dronken staat (echt ik heb het meegemaakt!).

En ik zie ze inderdaad regelmatig zonder gordel om mobiel telefoneren in de politieauto.

Ik ben zelfs laatst aangehouden omdat ik volgens een agent geen voorrang verleende aan voetgangers op een zebrapad. Behalve het feit dat dit absoluut niet waar was (ik liet notabene een voetganger passeren op de zebra voordat ik verder reed), blokkeerde de man met zijn politieauto een hele rijstrook zonder zwaailicht of wat dan ook. Toen ik om uitleg vroeg kreeg ik te horen dat hij zo veel mogelijk boetes moest uitkeren die dag… (deed me meteen aan Nederland denken).

Een bezwaarschrift ingediend dus en ik wacht al maanden op antwoord (kan mij niet lang genoeg duren :) ).

En dan heb ik het nog niet gehad over de corruptie binnen de politie….

Grappig trouwens dat je opmerkt dat automobilisten stoppen voor oranje/rood. Dit viel mij ook op een paar jaar geleden, maar ik zie door de toenemende verkeersdrukte steeds meer mensen die zich hier niet meer aan houden. Maar hier in Rijeka hebben ze ook geen camera's bij de stoplichten staan, in tegenstelling tot veel kruispunten in Zagreb.

• Carla

Wanneer het al in jullie bedoeling ligt de toeristen te waarschuwen, vergeet dan vooral het fenomeen niet dat je zowel links als rechts ingehaald wordt :-) . Ik heb meerdere malen geprobeerd te achterhalen of dit bij de wet toegestaan is of dat het slechts getolereerd wordt, maar tot op de dag van vandaag heeft niemand mij daar, vreemd genoeg, antwoord op kunnen geven.

• duh

Rechts wordt ingehaald in Slovenie!

• Guy

Er wordt overal wel eens rechts ingehaald en ook niet alle touristen zijn lievertjes maar wat mij het meest ergert van kroaten is het niet rechts rijden en vooral in bochten steeds de doorlopende witte lijn overschrijden.Dat laatste heeft mij eens bijna het leven gekost. Dan krijg je als buitenlander ook nog eens de schuld.

• job

dat is inderdaad een ergerlijk “spelletje”.

ze blijven (ook op rechte stukken) op het midden van de weg rijden (of in ieder geval met hun linker wielen op jouw weghelft) totdat ze ongeveer 10 meter van je verwijderd zijn.

je staat soms doodsangsten uit.

• Carla

Jongens, als jullie je uit willen leven… Sinds vandaag is er een discussie gaande op 't Kroatische Portal 24sata. Er staat ook een artikel bij. Vorige maand alleen al zijn er 49 verkeersdoden gevallen in Kroatië.

http://www.24sata.hr/news/clanak/49-mrtvih-u-mjesec-dana-zasto-tako-lose-vozimo/51918/?context=naslovnica&web_page_id=main_page#komentari_top