Wij zijn fervente wielertoeristen en nemen dan ook onze koersfietsen mee op elke reis.
Zijn er rond Rovinj uitgestippelde fietsroutes beschikbaar en/of is het ginder mooi en leuk fietsen ?
Ik heb het al vele malen eerder gezegd, zal het nog een keer herhalen.
Wie echt levensmoe is gaat in het hoogseizoen overdag op de hoofdwegen (lees: Kustweg) in Istrië (of heel Kroatië) fietsen !
Op de secundaire wegen is het geen probleem, maar blijf ik godsnaam weg van de kustweg en de hoofd toevoerwegen naar de dorpen.
Hallo Fanny.
Ook wij fietsen regelmatig in Istrie maar dan rond Porec,
We moeten Norbert gelijk geven dat je in het hoogseizoen de kustweg zoveel mogelijk moet mijden ivm de drukte. Wij ervaren wel dat er op sommige stukken paden langs de kustweg zijn die goed te befietsen zijn.
Er zijn rond Porec 4 uigestippelde fietsroutes met de lengt zo rond de 45 a 50 km per route, en verschillende gradaties qua zwaarte.
De fietsroutes zijn kosteloos te halen bij de plaarselijke touristen office.
Of er ook fietsroutes zijn rond Rovinj durf ik niet te zeggen, maar wij verwachten het wel.
Wij vinden het een schitterend landschap om te fietsen en genieten er ook iedere keer weer van.
Veel plezier en een fijne vakantie
Wim en Inge
www.dracevac.nl
Niet alleen het gevaar voor landmijnen maar er is totaal geen infrastructuur voor fietsers en het rijgedrag aldaar laat veel te wensen over en daarom is de waarschuwing van Norbert helemaal terecht.
Trouwens bij Zaton is geen gevaar voor mijnen wel aan de andere zijde van de Magistrale en ik schat dat die zo'n +- 15 km van Zaton verwijderd loopt.
Start Finish Afstand
Zaton Holiday Village Kerk van St. Nikolaas 1,70 km
Zaton Holiday Village Nin 2,35 km
Nin Strand Ždrijac (Nin) 0,40 km
Nin Miljašić Jaruga rivier (Nin) 1,60 km
Nin Dar Mar boerderij met ezels (Nin) 9,70 km
Nin Vigens boerderij met koeien (Nin) 11,50 km
Zaton Holiday Village Vigens boerderij met koeien (Nin) 10,40 km
Zaton Holiday Village Ninsko blato 3,10 km
Zaton Holiday Village Ninske vodice 4,30 km
Zaton Holiday Village Privlaka 12 km
Zaton Holiday Village Eiland Zečevo 12,10 km
Zaton Holiday Village Zadar 20,15 km
Zaton Holiday Village Eiland Vir 22,80 km
dit zijn de fietsroutes zijn die veilig?
Ella,
Hier in Kroatië kennen we geen fietspaden oftewel je fietst gewoon op de doorgaande weg.
Wanneer je dus op de ‘hoofdweg’ gaat fietsen dan praat je over een smalle tweebaansweg met over het algemeen een zeer slecht wegdek. Over die weg moet niet alleen het bestemmingsverkeer, maar ook nog al het vrachtverkeer wat in de zomer dus al die appartementen, hotels, restaurants, winkels etc moet bevoorraden oftewel het is verschrikkelijk druk op die weg met zwaar verkeer.
Een fietser is altijd al de zwakste schakel, maar wanneer de fietser dan ook nog eens de weg blokkeert dan maakt die fietser geen vrienden.
Het eiland Vir is bv een hele leuke. De weg naar het eiland is de enige toegangsweg en de brug is zeer interessant (vrij steil). Het eiland heeft geen wateraansluiting oftewel al het water komt per vrachtwagen. Die vrachtwagens rijden de hele dag af en aan en ze rijden zeker niet langzaam. Reken er dus niet op dat men af zal remmen of je ruim baan zal geven, iedereen heeft gewoon verschrikkelijke haast om het schema af te werken en de leveringen op tijd te doen. Gevolg is dus dat er ieder jaar wel wat fietsers worden doodgereden op die wegen.
Wil je dus fietsen dan zou ik dus niet op die ‘hoofdwegen’ gaan fietsen, zelfs niet als anderen vertellen dat het wel kan, want geloof me, in het hoogseizoen gaat het gewoon niet, is levensgevaarlijk.
Blijf dan lekker op de ‘secundaire wegen’ oftewel de wegen waar niet al het verkeer overheen moet. En kun je dan niet echt fietsen dan moet je wellicht concluderen dat fietsen in Kroatië in de zomer niet zo'n goede optie is.
Klinkt natuurlijk allemaal zeer negatief, maar wanneer de zee vol met haaien zou zitten zou iedereen begrijpen dat zwemmen niet zo'n goed idee is. Helaas heeft men met fietsen zoiets van ‘het is mijn recht om te fietsen en dus doe ik het, maakt niet uit of het gevaarlijk is’.
Vreemde instelling blijf ik dat vinden, want ‘s avonds of ’s ochtends wordt er wel geklaagd als de supermarkt of het hotel iets niet heeft. En dat het personeel dan ook nog eens een aantal uren extra mag werken om de verloren tijd in te halen wordt ook vaak vergeten. Er komt plotseling niet meer personeel opdraven omdat men 3 uur heeft verloren doordat men achter fietsers zat (en dit is zeker niet overdreven), het personeel mag simpelweg langer doorwerken.
Zeg niet dat jij zo reageert, maar helaas zijn er veel ‘fietsers’ die wel zo reageren.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?