Vignet Slovenië

• Gosip

Hallo!

Leone!

Is niet netjes wat je zegt!!!

In Slovenie vertikken ze niet om een ander taal te spreken, dat zijn Italianen en Fransen. Italie en Frankrijk zijn aan het westelijk kant van Slovenie!

Slovenen spreken Italiaans, Duits, Engels en Servokroatisch! Een van de talen spreken ze. netals Kroaten!!

Wat in Kroatie gek is, dat op veel plekken en dan Toeristische plekken! kan niet met Euros wordne betaaltd!!! Gek!! de helft van Europa heeft de Euro, 80% van de toeristen heeft Euros en dan zeggen ze: ‘'Nee, met Kunas, we accepteren de Euros niet!’'. gek! Ze willen bij de EU horen en dan zeggen ze zoiets dergelijks! Ze zijn nog niet echt ontwikkeld!

In Slovenie kon je al 3 jaar geleden met Euro betalen, ook al was de Sloveense Tolar de officiele, betaalmiddel!

Waarschijnlijk kom je uit Kroatie en dan geef je zo'n onbeschofte antwoord, is niet netjes! Kroatie heeft met alle buurlanden problemen!Dus het ligt aan Kroatie, je moet niet dan een ander land de schuld geven!

VIGNET: in Oostenrijk kost een vinet ong. 8,- Euro, merendeel van de toeristen gaat langer dan 10dagen op vakantie, dus moeten ze nog een keer een vignet kopen, dan moet je nog de tunnels betalen, je bent zeker in de kosten van 40,- Euro!!! En toch rijd iedereen door Oostenrijk, in Slovenie zijn de kosten 35,- Euro incl. tunnels!!! Is goedkoper dan Oostenrijk!! Later zal kroatie vignetten invoeren!!!

Maar Vignetten in Slovenie, zullen tijdelijk zijn!!!

Probeer wat vriendelijker te zijn!

• Gosip

Men moet weten, dat de vignetten tijdelijk zijn.

In Slovenie gaan ze een soort GO-boks, systeem invoeren! Dus dan betaal je eenmalig ong. 5,- Euro voor dat doosje! en dan betaal je zoveel Eurocent per km, ligt eraan hovvel km's je maakt op de autobaan!

Groetjes,

• paola

Oke ik begrijp dat het vignet er is gekomen en dat er geen manier is om het te omzeilen, je zult toch ergens een keer een klein stukje over de snelweg heen moeten.

Weet iemand al waar het vignet te koop is?

Heeft iemand nog tips m.b.t. goedkoop tanken en boodschappen doen in Slovenie en Kroatie?

Dit jaar gaan we over Ljubljana omdat we eerst naar Plitvice meren gaan, vanaf de meren gaan we richting Umag. Weet iemand of deze weg goed te rijden is met de caravan?

Ik begreep dat er een Lidle ergens vlak over de kroatisch/Sloveense grens moet zitten aan de kant Istrie , weet iemand daar iets meer van.

Ik vond vorig jaar de boodschappen best nog wel tegenvallen in Kroatie, het was vaak goedkoper om te gaan uiteten. heeft er iemand nog tips????

Ook tips m.b.t. de wandelroutes in het Plitvice gebied zijn welkom, we lopen met een aantal kinderen jongste bijna 4 . en de oudste zijn 7. willen wel zoveel mogelijk zien maar moeten rekening houden met de kinderen.

vast bedankt voor de tips!!!

• ellen

> Weet iemand al waar het vignet te koop is?

Vanaf 1 juli zal het te koop zijn bij tankstations rond de grensovergangen.

> Heeft iemand nog tips m.b.t. goedkoop tanken en boodschappen doen in Slovenie en Kroatie?

Fruit en groente: bij stalletjes langs de weg.

Tanken: niet langs de snelweg, maar in een dorpje.

> Dit jaar gaan we over Ljubljana omdat we eerst naar Plitvice meren gaan, vanaf de meren gaan we richting Umag. Weet iemand of deze weg goed te rijden is met de caravan?

Is prima te doen. maar zelf zou ik er voor kiezen om via Graz/Maribor te rijden.

> Ik vond vorig jaar de boodschappen best nog wel tegenvallen in Kroatie, het was vaak goedkoper om te gaan uiteten. heeft er iemand nog tips????

Klopt, als je in de supermarkt een portie vlees en/of vis koopt om zelf op de BBQ te leggen, ben je bijna net zoveel kwijt als wanneer je uit eten gaat.

Dalmatie is iets goedkoper dan Istrie.

Binnenland weer iets goedkoper dan kust.

> Ook tips m.b.t. de wandelroutes in het Plitvice gebied zijn welkom, we lopen met een aantal kinderen jongste bijna 4 . en de oudste zijn 7. willen wel zoveel mogelijk zien maar moeten rekening houden met de kinderen.

Wat wij deden (met kinderen van 4, 6½ en 8½) was eerst met het treintje naar het hoogste punt lopen en daarna naar beneden wandelen. Halverwege een stukje met de boot.

En helemaal aan het eind weer de mega-lange trap omhoog ;-$

http://kooij.mijnalbums.nl

• paola

Hi Ellen,

Bedankt voor de tips. Zag op de site dat jullie op camping Korana gestaan hebben bij de Plitvice meren. De berichten die je hierover vindt zijn erg slecht, was dat ook jullie ervaring? wij zullen er 3 nachten staan in de 1ste week juli. Ik heb ook een mogelijkheid om op Camp Turist nabij een van de ingangen van het park, te staan . Maar twijfel omdat je dan gewoon 2 of 3 keer het entree moet kopen voor het park en dat is eigenlijk zonde van het geld.

Maar we zullen pas in de avond aankomen en de vooruitzichten om dan met je caravan op een ongelijk stuk grond te moeten staan etc. trekt ook niet echt.

De stalletjes die wij vorig jaar tegen kwamen aan de kust waren net zo duur als in de winkel en ik hoorde toen op de camping dat er mensen waren die even de Sloveense grens overgingen om boodschappen te doen bij een Lidle supermarkt.Maar ik weet geen plaatsnaam.

Gr.Paola

• ellen

>Zag op de site dat jullie op camping Korana gestaan hebben bij de Plitvice meren. De berichten die je hierover vindt zijn erg slecht, was dat ook jullie ervaring?

Helemaal niet zelfs!

Wij hebben prima ervaringen met camping Korana. In 1998 hebben we er ook al gestaan. En toen in 2005 weer.

Nette toilet en douche, veel schaduw, veel privacy. Klein winkeltje voor de dagelijkse dingen. Eenvoudig restaurant (wel duur in vergelijking met de dorpjes in de omgeving).

> Maar we zullen pas in de avond aankomen en de vooruitzichten om dan met je caravan op een ongelijk stuk grond te moeten staan etc. trekt ook niet echt.

Aan het begin van camping Korana hebben ze een groot stuk asfalt voor de campers. Als je 's avonds aankomt, zou je de caravan daar neer kunnen zetten. Niet zo mooi tussen de bomen en in de schaduw, maar wel vlak.

> De stalletjes die wij vorig jaar tegen kwamen aan de kust waren net zo duur als in de winkel en ik hoorde toen op de camping dat er mensen waren die even de Sloveense grens overgingen om boodschappen te doen bij een Lidle supermarkt.Maar ik weet geen plaatsnaam.

In Istrie is alles duurder…. daar kom ik al jaren niet meer. Mij te druk, te toeristisch.

Langs de Dalmatische kust is fruit en groente bij een stalletje nog prima betaalbaar. En voor de overige boodschappen gaan we naar een grote supermarkt. Gemiddeld zijn we dan net zo veel kwijt als thuis. Sommige dingen zijn wat duurder, anderen wat goedkoper.