Ook ik wens iedereen een Vrolijk Pasen! Želim svima Sritan Uskrs!
Carla ,ik maak weer dezelfde fout door Uskrs te schrijven zoals je het hier uitspreekt. Dat is een kleinigheidje ivm met het feit dat ik nu aan een enkele reis tot Posedarje ongeveer €60 kwijt zal zijn maar aan sluipwegjes doe ik toch maar niet.Het wordt wat minder als ik in Kranjska Gora overnacht want dan heb ik de karawankentunnel niet nodig maar rij over de Wurzenpas.
Dit is er al doorheen, maar er wordt wel druk uitgeoefend om ook vignetten in te veoren met kortere looptijd.
De Slovenen hebben er in ieder geval zelf het meeste profijt van. Mensen die maar 1 keer per jaar door Slovenie gaan (over het algemeen toeristen op weg naar bijvoorbeeld Kroatie) zijn flink de dupe.
Dit geldt ook voor veel Kroaten, maar met Kroatie heeft Slovenie toch al continu ruzie de laatste paar jaar….
Misschien dat protesten vanuit Italie en Duitsland meer uithalen.
Slovenië zou er veel beter aan doen om wat ‘vriendelijker’ te zijn tegenover toeristen in't algemeen. Ook tegen diegenen die enkel doorreizen. Want, iemand die geen klant is kan het alleen maar worden.
Het feit dat hun vignet niet beschikbaar is voor bv 10 dagen en enkel geld voor personenauto's bewijst dat ze er alleen maar op uit zijn de toersten wat uit te melken. Waarschijnlijk wordt het vignet voor de Slovenen zelf gecompenseerd via de autotax.
De modale toerist (misschien niet de “diehard” Kroatie liefhebbers zoals wij hier op het forum) zouden in normale omstandigheden redeneren : “ok Kroatie was mooi, maar Slovenie is dat ook, misshcien gaan we volgend jaar eens daar heen” of “we kunnen hier eens overnachten of een dagje of twee blijven”.
Mijn reaktie is (trouwens al jaren) : “hier tank ik nooit, eet ik nooit en zal ik nooit stoppen als't niet echt nodig is !”
Ondertussen wordt het reizen met het vliegtuig dus weer wat goedkoper.
En als ze dan toch zoveel geld gaan vragen voor een vignet kunnen ze ook eens werk gaan maken van echte snelwegen die aansluiten op andere snelwegen en zonder stukken eruit..
Of.. misschien denken de slovenen dat hun land zo groot is dat het 6 maand duurt om erdoor te reizen… ik denk dat 6 uur meer dan voldoende is… heen en terug.
Tanken in Slovenië zou je toch eens moeten overwegen, want daar is momenteel de benzine dus echt het goedkoopst. Vlak voor de grens met Italië zit nog een benzine station en dat scheelt een kleine 40 eurocent per liter met Italië !
Ook met Kroatië is er inmiddels een verschil, want omgerekend zitten we hier nu al op de 1,17 euro per liter, terwijl ik vorige week nog 1,06 euro in Slovenië betaalde.
Vraag me wel af of die jaarkaart alleen voor de snelwegen geldt (zoals bv Oostenrijk) of voor alle wegen. Even naar de supermarkt in Italië wordt op die manier toch wel heel speciaal.
Als het slechts voor de snelwegen is dan vind ik wel een manier om van de grens naar Italië te komen, maar ik vrees het ergste.
Sluit me hier volledig bij aan Lipik.
Dacht dat ze toch wel genoeg geld binnenhaalden met die 10 radarcontroles per 50 km, maar dat is blijkbaar nog niet voldoende.
Ik vind dit ècht absurd: 35 euro voor een stuk tweebaansweg, waar je òf stil staat door file of in 2 uur met max. 60 km/h doorheen kan tuffen… (Maribor - Zagreb)
Voor 35 Euro kun je tegenwoordig van Köln naar Zagreb vliegen… jammer dat er nog geen manier bestaat om je auto in het vliegtuig mee te nemen hihihi ;-)
Hoi Norbert,
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met je bange vermoeden… Het volgende las ik namelijk in een Sloveens krantenartikel
Z vinjetami, ki bodo uvedene na vseh avtocestah in hitrih cestah
unquote
Nu beheers ik het Sloveens niet zoals het Kroatisch, maar zover ik begrijp staat hier dat het vignet zowel voor de auto- als snelwegen ingevoerd zal worden!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?