paspoort Slovenie

• Marko

Ik zou wel na registratie op de camping je paspoort/ID-kaart terugvragen. Dus niet als zogenaamd onderpand achterlaten. Ten eerste omdat jezelf verantwoordelijk bent vor dit document, maar belangrijker: je moet je buiten de camping kunnen identificeren.

• wim

Dit staat op de site van de kroatische ambassade in den haag (http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316) :

REIZEN NAAR KROATIË DOOR NEDERLANDSE STAATSBURGERS MET EEN IDENTITEITSKAART

Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. In alle andere gevallen dienen zij in het bezit te zijn van een overeenstemmende vergunning of visum.

Indien u voor verblijf in Kroatië in het bezit dient te zijn van een visum dan kunt u deze aanvragen bij de Ambassade of het Consulaat van de Republiek Kroatië, corresponderend met uw vaste woon-en verblijfplaats. De adressen van Kroatische ambassades en consulaten worden vermeld op de web-site http://www.mvp.hr

—————————————————————————–

Dit staat op de website van het nederlandse ministerie van buitenlandse zaken (http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/nederlanders_in_het_buitenland,paspoort-en-identiteitskaart) :

Kroatië

De regering van Kroatië heeft besloten dat Nederlanders zowel met een geldig paspoort als met een geldige Nederlandse Identiteitskaart (NIK) naar Kroatië kunnen reizen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Kroatische ambassade te Den Haag.

Overigens wordt er nadrukkelijk op gewezen dat de oostelijke buurlanden van Kroatië de NIK niet erkennen. Het is dus niet mogelijk om met uitsluitend een identiteitskaart over land naar bijv. Turkije te reizen.

—————————————————————————-

Dit staat op de website van de nederlandse ambassade in kroatie (http://kroatie.nlambassade.org/consulaire_zaken/nederlanders_in/reisadvies) :

De Nederlandse burger wordt aangeraden naar Kroatië te reizen met een geldig Nederlands paspoort. De identiteitskaart wordt in Kroatië voor de inreis meestal wel erkend, maar er zijn ook situaties - bijv. betrokkenheid bij een ongeval - waarin de Kroatische autoriteiten om het paspoort zullen vragen.

———————————————————————–

kort samengevat:

kroatie inreizen met een ID kaart is toegestaan.

in de praktijk kun je een boel problemen voorkomen door een paspoort te gebruiken.

de nederlandse ambassade in zagreb maakt iedere zomer veel gevallen mee die hadden kunnen voorkomen worden met een paspoort.

tegenwoordig is een paspoort slechts enkele euro's duurder dan een ID kaart.

geef nooit je paspoort af bij een hotel of camping.

zij hebben weliswaar de gegevens nodig die hier op vermeld staan om je te registreren bij de politie, maar dit kunnen ze ook ter plekke overnemen.

als er een grote rij staat bij de receptie kan dit voor problemen zorgen.

maak daarom thuis een kopie van je paspoort en geef deze af (maar vraag het terug).

er staat achterin je paspoort: het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.

en die is er niet in het geval van accommodatie-verschaffers.

• Guy

Een geldige Id.kaart is een erkend inreisdocument voor Hr. nog meer nog min.

Het uitdrukkelijk vermelden dat voor oostelijke landen een paspoort noodzakelijk is, is een totaal ander verhaal en heeft niets te maken met de vraag of een Id.kaart een geldig en erkend inreisdocument is voor Kroatië.

Ik ken al jaren lang een groep mensen die elk jaar gewoon met een id.kaart via Kroatië naar Bosnië-Herzegovina (Medjugorje)reizen en nog nooit enig probleem gehad hebben.En dat is ook maar terecht want zij hebben een door die republieken erkend en geldig inreisdocument.

Wie naar Kroatië gaat mag toch ook we wat vertrouwen hebben in de door de regering aldaar duidelijk gestelde regels.Trouwens worden de veronderstelde problemen alleen maar door Nederlanders ten berde gebracht.De Belgen gaan al tientallen jaren met hun Id.kaart maar die hadden ze ook al veel en veel langer dan de Nederlanders.

Als eenmaal de geruchtenmolen van horen zeggen ,enzv… aan het draaien gaat is die blijkbaar moeilijk te stoppen.

Zeker als je bij partikulieren wil overnachten wordt je paspoort of Id.kaart gevraagd.

Dat hebben ze nodig bij eventuele politiecontrole en om je aant melden.Het voorkomt ook dat men vertrekt zonder betalen.Maak daar aub geen probleem van.

In die 30 jaar dat ik er kom is mij nooit enig probleem ter ore gekomen.

Alles kort en bondig samengevat:zoek geen problemen die er niet zijn.

• wim

beste Guy,

mij zijn de problemen niet alleen ter ore gekomen, ik moet ze ook oplossen!

dat niet alle problemen aan u worden gemeld wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

kroatie is niet alleen een doorreisland voor mensen die naar bosnie/hercegovina gaan.

sommigen gaan ook verder.

• Carla

Wim,

Hetgeen Guy zegt klopt helemaal. Dat er vermeld staat:

Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is.

unquote

is vanwege het feit dat er in Nederland, naast een ID voor Nederlandse Staatsburgers, tevens een Nederlands ID voor vreemdelingen bestaat, welke uitgegeven wordt door de IND. Deze laatste bezitters van een Nederlandse ID hebben dus niet de Nederlandse nationaliteit. De ID voor vreemdelingen ziet er ook anders uit dan het onze. Voor Servië voldoet een ID niet, vandaar de waarschuwing, met het oog op de vele in Nederland woonachtige Turken, voor wie Kroatië slechts een transitoland is:

* Voor Kroatië wordt aangeraden te reizen met een geldig Nederlands paspoort. De Nederlandse identiteitskaart wordt wel door Kroatië erkend, echter reizigers die op doorreis zijn naar Turkije (via o.a. Servië) dienen een geldig Nederlands paspoort in hun bezit te hebben.

Al deze waarschuwingen zijn dus niet van kracht voor Nederlandse Staatsburgers, die in Kroatië op vakantie gaan.

• wim

beste Carla,

je vergeet de volgende quote:

* De Nederlandse burger wordt aangeraden naar Kroatië te reizen met een geldig Nederlands paspoort. De identiteitskaart wordt in Kroatië voor de inreis meestal wel erkend, maar er zijn ook situaties - bijv. betrokkenheid bij een ongeval - waarin de Kroatische autoriteiten om het paspoort zullen vragen.

• Guy

Geert?of..? Volgens mij valt er helemaal niets op te lossen en groepen die in Dubrovnik landen en naar Medjugorje gaan hebben zelfs 4x met de kroatische autoriteiten de maken op de heen- en terugreis.Degene die verder gaan moeten op het forum van het land waar ze heengaan info halen maar niet op dit forum.Die opmerkingen hebben niets te maken met de simpele vraag of een ned. id.kaart door Kroatië als geldig inreisdocument wordt erkend.

Verder heb ik de laatste jaren op dit en andere fora, Kroatië betreffende, nog geen

klachten gevonden van reizigers die met hun geldige id.kaart naar Kroatië zijn gegaan.Bij navraag bij de ANWB vielen ook geen problemen te bekennen.

Waar zijn we dan mee bezig?. Zonde van mijn tijd en gezond verstand om hier nog verder op door te gaan.

• JaPa :o)

Guy,

Prettige vakantie.

JaPa.

• Achten Ghislain

Wat een gezever over de ID kaart.

Ik ga al jaren naar Croatie en nog nooit hebben ze mijn paspoort gevraagd.

Zelfs aan de grensovergang heb ik nog nooit mijn ID kaart moeten tonen.

Ik heb natuurlijk een Belgische kaart,misschien doen ze over de stille brave Vlaming minder nors dan over de betweterige Nederlanders.(grapje).

Ik was de eerste maal in het voormalige Yugoslavie in 1973,naderhand Croatie,altijd met alleen de Belgische ID kaart.

Ga gewoon met je ID kaart naar Croatie en laat die doemdenkers maar lullen.

P.S. :voor wie dit jaar naar Croatie gaat,veel vakantieplezier.

Ik ga dit jaar naar Spanje met 4 volwassen personen,van 04/0/6 tot 18/06.

Vliegtuig vanuit Charleroi naar Valencia voor 270 Euro,260 Euro voor 14 dagen een wagen en 550 Euro voor een vakantiehuisje.

Dit voor 1080 Euro,14 dagen met 4 personen.

Ik denk dat ik voor Croatie het dubbel kwijt ben,een kleine wagen kost alleen reeds rond 400 Euro.

• Marko

Wist niet dat de Belgen tegenwoordig ook zo op de centen zaten. Krek Ollanders ;-).