Dalmatië of Kvarner?

• Magda

Deze zomer wil ik voor het eerst naar Kroatië.

Ik heb al veel op internet gezien, maar ik kan niet kiezen naar welke plaats ik wil, bijna alles lijkt even mooi. Dus graag jullie advies!

We zoeken een gezellig stadje waar wat te beleven is, dus genoeg restaurantjes, terrasjes en eventueel winkeltjes. Disco's enzo zijn niet nodig.

We willen graag strand in de buurt (liefst kiezel of rots, liever geen beton of rotsen). Verder willen we vanuit ‘onze’ plaats met de auto of een bootje dagtochten maken naar mooie natuur of andere leuke stadjes of bezienswaardigheden.

Ik twijfel nu; Dalmatie aan de kust (Makarska, Trogir, Tucepi, Primosten, Cavtat) of misschien een eiland (Rab, Hvar of Brac?)?

Of toch Kvarner? (Krk, Crikvenica of Opatija)

Wat denken jullie?

• JaPa :o)

Magda,

Ik zo kiezen voor het laatste (Krk, Crikvenica of Opatija)

Waarom?

Omdat daar alles aanwezig is wat je hierboven hebt opgenoemd.

Krk-stad met zijn boulevard is prachtig.

En als je voor het eerst naar Kroatie gaat is dat een goede start voor de volgende keren.

Groetjes van Jan die het weten kan!

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• KiCo

Naar mijn mening kan je beter richting Dalmatie reizen . Je hebt er veel meer mogelijkheden om uistapjes te maken in een kleine omgeving. Als je een accommodatie in de omgeving van Trogir neemt rij je in een uurtje tot Makarska en in iets meer dan een uurtje naar Zadar. Je hebt de steden Split, Trogir, Sibenik, Primosten, Zadar, Makarska en nog vele kleinere prachtige stadjes of dorpjes zoals Brela.

Het Nationaal Park Krka ligt in de omgeving en vanuit Vodice kan je Kornati reeds bezoeken. Vanuit Split kan je daguistapjes maken naar Brac of Hvar. Daar vertrekken regelmatig ferries richting de eilanden.

Trogir behoort tot de mooiste stadjes. Een mooie boulevard met vele restaurantjes in het stadje. Split is de mode stad van Kroatië.

In de Makarska Riviera vind je de properste zee terug in de Middelandse Zee.

Dalmatië is het mooiste gedeelte in Kroatië.

KiCo

www.croatia-hrvatska.com

www.thalatos.be

• Carla

Sluit me aan bij de vorige ‘spreker’! Behalve de reeds genoemde plaatsen, de eilanden en NP Krka, kan ik ook nog een bezoek aan NP Paklenica aanbevelen. Alleen al in het centrum van Split is zoveel te zien, dat je aan een dag tekort komt. Bovendien vind je hier de stranden waaraan je de voorkeur geeft. Terrasjes en restaurants in overvloed!

• Lipik

Beste Magda,

Je vraag zal hier een competitie uitlokken tussen de ‘noordelijken’ en de ‘zuidelijken’ ;-)

Beiden hebben natuurlijk wel wat gelijk. Er is in Kroatie veel te zien, en over de smaak valt niet te twisten…

Een ding is zeker, in één keer (één vakantieperiode) kan je zeker niet alles bezichtigen in Kroatie. Kies één van de twee en bezoek van daaruit verschillende plaatsen.

Bv: verblijf je in het noorden (bv het eiland Krk, of Opatija) dan kan je van daaruit zowel de Nationale Parken Risnjak, Plitvice en Brijuni bezoeken. Maar ook gans Istrie is van daaruit wel te doen. Ook een dagje Zagreb, Karlovac is zeker doenbaar nu met de nieuwe snelwegen.

Vanuit het zuiden (verblijf in bv de omgeving van Split) kan je ev. Dubrovnik bezoeken, Imotski, eilanden, NP Krka, Zadar, Split, Sibenik, enz…

De keuze is eigenlijk meer een van : “wat doe ik dit jaar en wat doe ik volgend jaar” ;-)

Prettig verlof

Hans

nog meer info (om nog meer te twijfelen ;-) )

www.kroatie.org www.istrie.org www.kvarner.org www.dalmatie.eu www.gorskikotar.org

• Magda

Bedankt voor alle reacties!

Ik begrijp dat iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft, alleen maar handig juist om te horen waarom iemand een bepaald gebied zo leuk vindt.

En Hans, je hebt helemaal gelijk, als 't ons bevalt, gaan we misschien volgend jaar naar het gebied waar we dit jaar niet voor kiezen! Alleen waar te beginnen he?! Bijna alles ziet er op internet mooi uit.

Ik neig nu iets meer naar het zuiden, maar nieuwe reacties zijn nogsteeds welkom hoor!

• Jo

Een belangrijke vraag lijkt me wanneer jullie gaan. In juli en augustus zou ik Istrië vermijden. Wij waren in elk geval meer te spreken over onze vakanties in mei, juni en september dan over die in augustus.

• Guy

Magda,ik kan ook niet anders dan mij aansluiten bij KiCo en Carla.Aan Kico kan ik weinig toevoegen alleen dat Dalmatië iets goedkoper is en als het dan eens moet regenen heeft Istrë daar meer kans op.

• Magda

Wij willen eind juni / begin juli gaan.

En eigenlijk willen we niet naar Istrië, maar naar Dalmatië of Kvarner.

• Marko

Kvarner beslaat een deel van Istrië. Wat Jo zegt over Istrië geldt ook voor Kvarner.