Dalmatië of Kvarner?

• JaPa :o)

Magda,

Als je niet weet waar te beginnen, begin je Kroatievakanties dan maar op het eiland Krk. Morgenavond vertrekken wij weer voor 3 weken naar “ONS” eiland.

JaPa.

• Magda

Bedankt voor alle reacties!

We zijn er uit, het wordt Dalmatië! We kiezen voor het vaste land, omdat veel bezienswaardigheden die we willen zien op het vaste land liggen, en dat lijkt ons niet zo handig vanaf een eiland.

We zijn nu nog op zoek naar een leuk appartment of huisje aan de Makarska Riviera, dus als iemand tips heeft, houd ik me aanbevolen. Ik denk dat Makarska zelf erg druk is, en dat we beter uit kunnen wijken naar Tucepi of Trogir, klopt dat?

• Carla

Hoi Magda,

Niet alleen in Makarska zelf zal het druk zijn, maar ook in de overige plaatsjes aan de Makarska Riviera. De hele Makarska Riviera is erg populair! Voor jouw informatie; Trogir ligt NIET aan de Makarska Riviera! Trogir ligt even ten noorden van Split. Wanneer je het liefst aan de Makarska Riviera zit, behalve Tucepi heb je dan bijv. ook nog de keuze tussen o.a. Drvenik, Gradac, Podgora, Brela, Baska Voda etc.

Ik weet niet wat jullie allemaal willen bezichtigen tijdens jullie verblijf in Kroatië. Indien jullie uitstapjes voornamelijk ten noorden van Split gepland zijn, dan is het wijzer om een verblijfplaats ten noorden van Split te zoeken. Mogelijk een beetje ‘centraal’ in Dalmatië, ergens tussen Zadar en Split bijvoorbeeld.

• Magda

Bedankt Carla!

Het staat er inderdaad niet duidelijk; ik bedoelde de Makarska Riviera, bijvoorbeeld Tucepi, of anders Trogir of omgeving.

We willen eind juni / begin juli gaan, is het daar dan ook zo druk?

We houden wel van ‘gezellige drukte’, er moet 's avonds wel wat te beleven zijn (restaurantjes, terrasjes en evt. winkeltjes), maar we willen op het strand niet hutje mutje liggen. Welke van de plaatsjes die jij noemt zijn dan t meest geschikt?

We weten nog niet precies welke uitstapjes we gaan maken, maar NP Krka lijkt ons mooi, Split willen we graag bezoeken en 1 van de eilanden Brac of Hvar. Verder kijken we ter plekke wel, we houden van natuur, strand en leuke steden, dus volgens mij zullen we ons niet vervelen in deze streek.

• Carla

Hoi Magda,

Eind juni/begin juli zijn jullie de grote drukte nog voor, al zullen er dan wel al toeristen zijn. Als ik zo je ‘verlanglijstje’ lees, zou ik je haast aanraden om in Split zelf te gaan zitten. Het is dan wel een grote stad, maar het centrum is heel erg mooi en gezellig. Terrasjes, restaurantjes en winkels in overvloed en tevens heb je daar veel stranden (zandstrand, maar ook stranden met betonnen plateau's, kiezelstrand etc., voor elk wat wils), zodat je nooit ‘hutje mutje’ zit. Spit maar eens rond op Internet. Ook kun je daar één van de ferries naar Brac en/of Hvar pakken. Wanneer je een dagje, zonder auto, gaat, kun je ook de catamaran naar Hvar pakken, gaat sneller. Vanuit Split kun je makkelijk uitstapjes naar bijv. Trogir, NP Krka, NP Paklenica en Sibenik maken, maar ook een tripje naar de Makarska Riviera om te zien of dat iets zou zijn voor een volgende keer. De Makarska Riviera is mooi, maar wanneer je bijv. naar NP Krka zou willen, zit je wel onnodig lang in de auto en ‘t rijden over de Magistrale schiet niet altijd op. Geef je toch de voorkeur aan een kleiner plaatsje, dan kun je bijv. kijken voor een onderkomen in Trogir of op Ciovo. Bekijk eens diverse plaatsen op de ’fotogallery', hier heb je de link: http://www.photocroatia.com/GALLERY/

Veel succes!