camping beginnen

  • leon

    Hallo,

    Ik zou graag een camping willen beginnen in kroatie.

    Hoe zou je dat het beste kunnen aanpakken?

    Is het gemakkelijk om een stuk land dichtbij de kust te kopen? Het liefst ergens zo tussen Rijeka en Zader in. En als je een stuk land heb mag je dit dan zomaar inrichten als camping??

    Ben al een paar keer in kroatie op vakantie geweest en vind het echt geweldig daar. Ben nu opzoek naar heel veel informatie over het starten van een bedrijf/camping. Wie kan mij helpen hiermee?

    Alvast bedankt,

    Leon

  • Lipik

    camping jezera is een Vlaams/Nederlands koppel die een camping beginnen aan de Plitvica Meren. Die weten er ondertussen wel alles van.

    vraag@campingjezera.com www.campingjezera.com

  • loossie

    Hoi leon,

    neem maar contact met ons op. Wij zijn al 2,5 jaar bzig om een camping te starten. info@campingjezera.com

    Groeten

    loosssie

  • Eduard Vulakovic

    Beste Leon,

    Ik was benieuwd of je al een camping bent begonnen?

    Wij zijn ook van plan om een camping op te zetten, daarom wil ik bij je informeren of het loopt.

    Wij kunnen elke tip goed gebruiken,van daar onze e-mail.

    Alvast bedankt,

    Eduard

  • Jo

    Van Leon weet ik het niet maar Camping Jezera is niet van de grond gekomen, voor zover ik weet door de buraucratie.

  • RobertSplit

    Hallo,

    Wij wonen nu 4 jaar in Kroatië en helpen regelmatig Nederlanders bij hun immigratie en opstarten van een bedrijf.

    U kunt altijd een mail sturen naar info@malimlin.com

    Groeten,

    Robert

  • Bojan

    Hoi

    Ik heb nog een stuk grond bij makarska te huur of te koop ideaal voor camping…iemand interesse?

  • john

    Goedemiddag

    ik heb wel intresse om 1 camping te beginnen .

    Zal eerst willen huren en daarna eventueel wel kopen !

    Graag meer informatie over

    vriendelijke groet john

  • Norbert HR

    Ik heb een bedrijf gehad in Kroatië en kan eerlijk zeggen dat ik knettergek werd van de immense bureaucratie. Er bestaat bureaucratie en er is bureaucratie, maar in Kroatië gooien ze er nog een flinke schep bovenop. Derhalve durf ik te stellen dat het starten van wat voor bedrijf dan ook alleen geschikt is voor mensen met extreem diepe zakken of mensen die plezier beleven in het bevechten van de bureaucratie.

    Wij werkten ook voor de toeristische industrie en iedereen die iets in die richting wil gaan doen moet rekening houden met een extreem kort seizoen. We praten hier niet over 6 maanden, doch in veel gevallen hooguit 6 weken. In die 6 weken zal het druk zijn, daarbuiten moet je rekening houden met een lage tot zeer lage bezettingsgraad. In het Noorden is het weer de beperkende factor, in het Zuiden de aanwezigheid (of moet ik zeggen afwezigheid) van toeristen. Vaak is het weer daar wel goed, maar zijn er nagenoeg geen toeristen, die komen alleen in juli en 2 weken in augustus. In september zijn er nog wel toeristen, maar niet genoeg om daar van te leven. Tegen die tijd zijn de prijzen van appartementen fors gedaald en is er overal plek, waardoor toeristen sneller een appartement nemen.

    Dan moet je jezelf de vraag stellen: ‘kan ik daar de kosten van een heel jaar mee opbrengen ?’

    In veel gevallen zul je tot de conclusie komen dat je een zeer grote camping zult moeten hebben om in zo'n korte tijd genoeg geld te verdienen om de rest van het jaar door te komen.

    Voor wie echt 200 % zeker is dat een camping in Kroatie de enige optie is zou ik willen adviseren om eens te gaan praten met de uitbaters van een kleine camping vlakbij Pirovac (bij eiland Murter). Ik ben daar een jaar of 6 geleden geweest, eigenaren waren Duitsers, ook gekomen met een droom een camping op te bouwen, doch ook zij werden knettergek van de verstikkende regelgeving. Toen ik er was hadden ze net een restaurant gebouwd, doch geen vergunning gekregen om open te gaan. Daar zaten ze dus met een camping, gasten, mooi weer, maar geen restaurant ! Ik weet niet of ze nu nog bestaan, maar ik kan het aanraden daar eens te gaan buurten. Bestaan ze nog dan kun je van hen goede tips krijgen waar je op moet letten en bestaan ze niet meer……………beschouw het dan als een waarschuwing.

  • Jablan

    Bureaucratie?

    Is de laatste jaren in hoog tempo omgevormd. Het is voor ons hooguit een hindernis, maar nooit een obstakel. Integendeel zelfs - zonder ook maar 1 euro extra te betalen, krijgen we alles gedaan. Onze verhuurvergunning hebben er zelfs binnen 24 uur doorgekregen, andere vergunningen ook in hoog tempo. Als je mislukt in Kroatië, dan ligt het vooral aan je eigen opstelling en houding, is onze waarneming.

    camping huren of kopen?

    Geen van beide. Als je het land niet kent, ga er eerst een jaar wonen en zorg ervoor dat je de ins en outs van de regio kent.