naar Istrie zonder tol van Slovenie

• Roosje

Je rijdt dan via Italie naar Trieste, dan Muggia en dan kies je voor Lazzaretto (grens met Slovenië). Je rijdt dan langs de kust naar Ankaran, Koper en daarna richting Dragonja (grens met Kroatië).

Voor degene die naar Istrie gingen via Italie, zal dit slechts een paar kilometers schelen.

• alaan

Wij zijn vorige maand ook via Triest gegaan en hebben de route via Kozina - Buzet genomen. Ging ook prima.

• Norbert

http://www.cestnina.si/doc/karta%20slo-int.%20vinjeta.pdf

• Sien3

Het gaat nog veel eenvoudiger hoor !

Je blijft gewoon de autosnelweg volgen tot nét over de grens met Slovenië.

Tot aan de eerste afrit is deze VIGNETVRIJ .

Je neemt de eerste afslag, en volgt de parrallelweg tot voorbij de volgende grensovergang, ongeveer 6 km.

Héél eenvoudig en goedkoop, onderweg kan je ook nog eens goedkoop tanken in een Sloveens OVM-station.

Groetjes

• geertvc

kan iemand me zeggen hoe ik tolvrij van trieste (italie) naar porec kroatie kan

• grada65@hotmail.com

wanneer ga je want per 1 juli is het nog maar € 15.00 voor tien dagen staat overigens al op deze prikpagina hoor

• Jan de Wit

Zie ook:

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/4142401/__Brussel_eist_lagere_tol_door_Slovenie__.html

Volgens www.cestnina.si gaan de prijzen met 1.juli.2009 weer omhoog. Dan zijn de prijzen ong. 3X hoger dan in Oostenrijk(per dag).

Schandalig!!!!!!

• Norbert HR

Veel mensen vergeten echter dat Slovenië een land is met slechts 2 miljoen inwoners, tegenover Oostenrijk met meer dan 8 miljoen.

Ook ligt het nationaal inkomen van Oostenrijk ruim hoger en ligt het aantal auto's per inwoner van de bevolking ook nog eens behoorlijk wat lager (in Slovenië dus).

Wanneer de Slovenen zelf over de wegen zouden rijden slijten de wegen ook, doch veel minder dan wanneer er ineens 15 miljoen toeristen (heen en terug weg) over die wegen gaan rijden. Neem dan ook nog eens al het vrachtverkeer dat op weg is naar Kroatië, Turkije, Griekenland etc en je begint te begrijpen waarom men de tol zo hoog zet.

Slovenië kent niet zoveel toeristen, heeft dus ook het profijt er niet van (toeristen belasting), maar ze scheuren wel allemaal over de wegen die Slovenië aan heeft gelegd………..op weg naar Kroatië, waar ze dan hun geld achterlaten. Kroatië loopt hopeloos achterop bij het moderniseren van de wegen en de wegen die er zijn betaal je je blauw voor.

Dezelfde afstand (grens O'rijk naar Koper) op de snelwegen in Kroatie kost je bijna 11 euro, enkele reis.

Zagreb - Rijeka kost je tegenwoordig ook 60 Kuna, plus 28 Kuna voor Ucka tunnel, maakt samen 88 Kuna oftewel 12 euro (personenwagen) enkele reis.

Dus, ja de tol in Slovenië is hoog, doch in Kroatië betaal je nog veel meer en de Slovenen hebben geen enkel profijt van de gebruikers van de snelwegen.

Wil je de tol niet betalen, zoals ik bv, dan neem je gewoon de oude wegen en is het probleem opgelost.

• anous

idd zo is het Norbert!

• Robert

Volgens mij heeft de EU ook aardig meebetaald aan die wegen in Slovenie….

Ik vind zelf de kwaliteit van de belangrijkste tolwegen in Kroatie (Zagreb-Rijeka en Zagreb-Split) prima. Ze zijn modern en hebben al aardig wat goede beoordelingen gehad voor de tunnels.