Eilandhoppen zomer 2009

• Marije

Beste allemaal,

Komende zomer willen wij met de auto drie eilanden in Kroatie bezoeken (waarschijnlijk Krk, Rab en Pag). Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met eilandhoppen in Kroatie? We vliegen waarschijnlijk op Pula en willen vandaaruit met de auto verder reizen. En welke volgorde qua eilanden is aan te bevelen? Omdat we geen reisorganisatie hebben kunnen vinden die een eilandhopreis (per auto en niet per cruise) aanbiedt willen we de reis zelf samenstellen. We zullen dan gebruik moeten maken van ferries. Weet iemand of deze vooraf gereserveerd moeten worden?

Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vragen. Alvast bedankt!

vr. groet, Marije

• Guy

Je kan bvb in Brestova de autopont naar het eiland Cres nemen op Cres kan je ook

doorrijden naar Losinj.Dan vanaf Cres (Merag) neem je de pont naar KRK(Valbiska)

Na KRK rij je via brug naar het vaste land en volg de kustweg tot Jablanac en daar kan je de pont naar Rab nemen.Wil je ook nog naar Pag dan vervolg je kustweg tot

Prizna om daar de pont naar Pag te nemen.Er wordt niet gereserveerd en de vaartijden kan je ondermeer overzichtelijk vinden op de site van Hans : www.kroatie.org

• Marko

Zo zou ik het ook doen, zij het dat ik na bezoek aan Krk, vanuit Valbiska de ferry naar Rab zou nemen. Deze staat weliswaar niet op de site van Hans, maar is volgens mij wel (weer) in de vaart. Zie de onderstaande link, waarop vreemd genoeg vaartijden vermeld staan tot mei 2008, maar waarop in februari 2009 nog gepost is dat de ferry weer vaart/gaat varen:

http://www.find-croatia.com/blog/introduction-of-ferry-rab-lopar-to-krk-valbiska/

Vanaf Rab de ferrt van Misnjak naar Jablanac en vervolgens weer het plan van Guy.

• Guy

Mijn dank voor de tip,Marko.Die verbinding Krk-Rab was mij nog niet bekend.In ieder geval beter dan de kustweg.

• Marije

Super! Bedankt voor de info! Misschien dat we gezien het feit dat we sowieso via Cres gaan, de tour via Krk, Rab en Cres doen. Of is Pag echt een eiland wat onder geen beding overgeslagen mag worden?

• Guy

Ik zou mijn tijd verdelen over Cres-Losinj-Krk en Rab en Pag zou ik bewaren voor als je eens noord Dalmatië bezoekt.Ik wil niet zeggen dat Pag onaardig is.Het stadje zelf en de rit tot Novalja vind ik best mooi.De andere kant van het het eiland,de naar het vaste land gekeerde zijde echter is kaal en net een maanlandschap.

Op Cres kan je het gezellig stadje Cres zelf bezoeken en op doortocht naar Losinj

even de afslag Valun nemen.Laat je in het seizoen niet verleiden om Lubenice te bezoeken tenzij je geen probleem hebt om in fille aan te schuiven over de eenbaansweg en nog tegenliggers moet laten langsgaan ook.Ik mail je wel een foto .

Cres is bij het leuke plaatsje Osor door een smalle brug verbonden met Losinj.

• Marije

Hai allemaal,

Nog even een vraag over de ferrydiensten, want op internet kan ik er niet echt wijs uit worden. Er worden nu twee carferrydiensten genoemd vanaf Krk naar Rab. Volgens sommige sites heeft de ferrydienst (die tweemaal daags gaat) van Valbiska naar Lopar de dienst van Baska naar Lopar (viermaal daags) vervangen. Op andere sites lees ik weer dat de eerstgenoemde ferry niet gaat en dat er juist vanuit Baska in de zomermaanden meerdere boten vertrekken. Weet iemand hoe het zit?

groetjes en bedankt, Marije

• Carla

Hoi Marije,

Ik heb een Kroatisch krantenartikel gevonden waarin een artikel staat over de ferrydienst Valbiska - Lopar. Naar verluidt is deze ferry sinds 15 februari jl. weer in de vaart. Deze ferry zou t/m 31.05.2009 2x p.d. varen en m.i.v. 01.06.2009 4x p.d. tot eind september. Hieronder vind je een timetable:

http://www.kristofor.hr/ferryplan-rab.html

• Carla

Marije,

Heb nog een Engelstalige bevestiging voor je gevonden:

Introduction of ferry Rab (Lopar) to Krk (Valbiska)

According to Croatian Ministry of Sea, Transport and Infrastructure, the ferry line from Rab Island (Lopar) to Krk Island (Valbiska) will be introduced again from 15th of February onwards.

This ferry line was suspended last year due to essential construction works on harbour, which were recently successfuly completed.

Check Timetable for Ferry Rab (Lopar) - Krk (Valbiska) + have a look at the ferry leaflet

• Marije

Super! Bedankt voor de info!