navigatie kroatie

• deron

Hé Guy: bedankt voor je mail van gisteren

mvgrt: deron

• deron

We zijn deze week thuis gekomen van een 4 weken heerlijke vakantie te Kroatie

En de tom tom go 940 live werkte prima in Kroatie, hij breng je overal naar toe, met of zonder tolweg.

grt: deron

• Bianca

ik heb de tomtom iq routes gehad meet 42 landen, maar ik vind deze niet echt goed werken in dalmatie.

in zabok, makarska en hvar kent de tom tom maar heel weinig wegen.

Dit was mijn ervaring, wel vanuit nederland natuurlijk.

we gaan pas over een paar dagen weg.

• frank

Hallo Deron,

en waar in kroatie ben je allemaal geweest?, wij willen ook naar kroatie en daar flink gaan rond rijden (split, zadar, plitvic, dubrovnik enz.). Maar ik had gehoord dat tomtom niet goed werkte in kroatie dus ik wil deze in eerste instantie niet aanschaffen, maar als mensen hier nu andere ervaringen mee hebben ga ik misschien toch nog tomtom aanschaffen.

groetjes Frank

• Guido

Ik zou geen moeite doen.Zoals ik al eerder opmerkte is het wegennet veel minder dicht dan hier en over het algemeen goed bewegwijzerd.Een kaartje uitprinten via Michelin of de routeplanner gebruiken en er kan bijna niets meer fout gaan.Met de voor leden gratis routekaart van de ANWB “Zuidoost-Europa” kom je al een heel eind.

• deron

Hoi: Frank

De tom tom werk wel goed.

We zijn in Zadar, Pag, Sibenik, Plitvice park geweest

Je kunt geen adres invullen, maar wel de plaats waar je naartoe wil met of zonder tolweg. voor de rest kun je wegwijzer gebruiken die goed zijn in Kroatie

We hadden via routerplanner de reis naar ven retour Kroatie ook uitgeprint.

Met de tom tom ging het ook heel goed.

We rijden vanaf de camping Simuni te Pag naar het Plitvice park op de heen tolweg en de retour geen tolweg genomen,(die tip gekregen van een campingmedewerker) dan zie je nog eens wat mooist van Kroatie.

Zo ook gedaan naar Sibenik tom tom breng je tot het centrum van de stad of dorp.

Waar je ook ben tom tom zeg duidelijk wanneer je moet afslagen in welke straat, ben je toch een verkeerde afslag genomen of straat, op enkele seconde berekend tom tom het opneuw uit.

mvgrt: deron

PS: of volg de tip van Guido op.

• JaPa :o)

Volgens mijn informatie van de TomTom voor Kroatië en Slovenië, beslaan de kaarten maar zo'n 40% van die landen, terwijl dat bijvoorbeeld voor Oostenrijk 100% is.

Ik heb de ervaring dat de IGO2008 meer informatie verstrekt in deze landen.

JaPa.

• Norbert HR

Ben het met Guido eens.

Eenieder met een beetje gezond verstand heeft absoluut geen Tom Tom of wat dan ook nodig. Kroatië kent zeer weinig wegen en in Istrië kennen we bv twee wegen welke noord naar zuid lopen. Dat is de kustweg en de Ypsilon. Dan hebben we ook nog twee wegen die West naar Oost lopen en dat zijn wederom de kustweg en de Ypsilon.

Wil je dus op zoek naar een dorpje in Istrië dan hoef je eigenlijk alleen maar de kustweg te volgen of op de Ypsilon op de borden te letten. Wanneer je de kaart op je schoot houdt kun je heel makkelijk bijhouden waar je bent.

Hetzelfde geldt voor Rijeka naar het zuiden. Neem de kustweg en je komt overal. Wil je sneller dan volg je de borden voor de snelweg en eenmaal op de snelweg volg je de borden in de richting waar je heen wilt.

Ben je nu echt het spoor bijster dan zou je nog kunnen ‘navigeren’ zoals dat vroeger ging. Rij je op de weg en de zee is rechts dan rij je 9 v/d 10 keer naar het zuiden.

Heb je de zee aan je linkerkant, dan rij je 9 van de 10 keer naar het Noorden.

Alleen in Istrië zou je nog een stukje naar het westen of oosten kunnen rijden

Heb je een horloge bij je dan kan het nog anders. Is het ochtend dan hoort de zon in het oosten te zijn, rond het middaguur in het zuiden en in de middag/avond staat die in het westen.

Echt veel moeilijker is het rijden in Kroatië niet. Hooguit Zagreb of Rijeka kan een probleem geven, maar wanneer je daar niet echt iedere dag naartoe wilt zou ik die hele Tom Tom maar laten voor wat het is.

Op het eiland Hvar is bv eigenlijk maar 1 weg ! Alleen het laatste stuk (Starigrad naar Hvar stad) kan op 2 manieren, maar verdwalen is compleet onmogelijk.

• deron

JaPa volgens JOU INFO!!!!!!(wij hebben er een echt ervaring mee!!!)

Ik heb gewoon mijn ervaring met de Tom Tom hier beschreven MAAR DIT IS GEEN INFO VAN IEMAND ANDERS HOOR!!!

Vanaf thuis (Nederland) tmt Slovenie is het 100% vanaf Kroatie is het iederdaad maar 40 á 50%

Maar ook heel goed te doen.

Ik spreek wel van een Tom Tom Go 940 Live (wij vinden hem en prima tom tom!!!!!)

• JaPa :o)

Deron,

Dat is toch ook wat ik heb geschreven, niet meer en niet minder!

JaPa.