Paspoort ??

• brigittevt

Lees tot mijn grote schrik dat je voor Kroatie een paspoort nodig hebt ?? Mijn oudste dochter en ik hebben een identiteitskaart, mijn man een paspoort …. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om twee paspoorten aan te vragen *slik*, alleen de kosten al …. Hoe zit het nou precies, want ik meen hier toch gelezen te hebben dat een identiteitskaart genoeg is ?

• anous

niks * slik* hoor.. je kan gewoon met ID kaart naar Kroatie!(tu)

staat ook op de site van kroatische ambassade

kijk hier maar:

http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316

• brigittevt

Hmmm inderdaad ! Wel een opluchting hoor ;-) Maar wel gek, gisteren dus in de krant dat je een paspoort nodig hebt…. Over misleidende info gesproken, jaagt mensen toch onnodig op kosten !

Bedankt voor je snelle antwoord, weer een zorg minder :-)

• anous

ja weet je hoe dat komt? omdat NL de id kaart niet als Geldig reismiddel naar kroatie ziet…..

maar kroatie erkent de NL id kaart dus wel als wettig reismiddel.

wij reizen al jaren met ID en nog nooit een probleem gehad

fijne vakantie

• JaPa :o)

Tot dat je met de politie in aanraking komt en/of door een ongeval in het ziekenhuis zou komen te liggen.

Dan is het hebben van een paspoort wel belangrijk.

Maar als alles zonder problemen verloopt is een ID-kaart inderdaad voldoendoe voor het passeren van de grens.

JaPa.

• fr8ns

hoezo??

als je het land binnen kan komen op de ID

erkend door de kro. ambasade, wat heeft de politie dan nog in de melk te brokkelen/gieten??

zij zijn toch niet het beslissende factor?

(desnooits gaat het voor de rechter, dacht ik zo)

• brigittevt

Oke, ik vind het dus ook erg onduidelijk. Het is een geldig reisdocument, maar voor politie, ziekenhuis ed heb je wel een paspoort nodig ? Kijk, we gaan er natuurlijk vanuit dat alles goed gaat, maar je weet maar nooit natuurlijk. Supervaag allemaal !

• brigittevt

Overigens zeg ANWB site ook : paspoort óf identiteitskaart !

• Guido

Nog een PS.Het enige wat je nog moet doen is bij je zorgverzekering een formulier aanvragen voor de tijd dat je in Kroatië verblijft mocht je daar worden opgenomen.Ga je daar bij een huisarts,betaal gewoon en stuur de rekening bij terugkeer naar je zorgverzekering.

• JaPa :o)

Guy,

Als alles zonder problemen verloopt is een ID-kaart inderdaad voldoende voor het passeren van de Kroatische grens.

En wat het (voor Nederlanders) NL/HR-111 formulier (dat is een verklaring betreffende het recht op verstrekkingen in natura bij tijdelijk verblijf in Kroatie) betreft is het niet onverstandig om deze samen met de EHIC-pas (European Health Insurance Card) bij je zorgverzekering aan te vragen.

Let wel! Kroatie is nog geen EU-land, onderschat dat niet.

Ook is het niet onverstandig om een geneesmiddelen paspoort aan te vragen bij de apotheek.

En mensen die Ritalin gebruiken moeten goed weten dat dit medicijn “drugs” zijn, dus laat dat vermelden op het geneesmiddelen paspoort, om problemen aan de grens te voorkomen.

En dit alles heeft niets, maar dan ook niets te maken met verwarring zaaien, maar om de mensen in te lichten zodat zij gioed voorbereid van hun welverdiende vakantie in Kroatie kunnen gaan genieten zonder met eventuele problemen geconfronteerd te worden.

En op mijn website http://www.eilandkrkkroatie.nl kan men ook veel informatie vinden ter voorbereiding op de reis naar Kroatie.

Allen een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.