Paspoort ??

• lipik

Kroatie.org -> paspoort of id

en voor alle duidelijkheid :

- ben al verschillende keren tegengehouden door politie : geen probleem

- ben al beboet door politie : geen probleem

- ben al opgenomen in hospitaal : geen probleem (je moet wel het juiste ziekteverzekeringformulier hebben, maar dat moet je ook als je een paspoort hebt)

- ik rij auto met Kroatische nummerplaat

- ik huur auto in Kroatie enkel met id kaart (en visa kaart natuurlijk ;-) )

- ik rij Bosnie binnen met Kroatische auto en enkel id kaart

- ik passeer alle veiligheidsdiensten op luchthavens van Zagreb, Dubrovnik, Krk (ja ook Krk)

- ik onderteken officiele documenten bij de notaris in Kroatie

- …

en alles met een id kaart.

• Guido

Nog maar eens herhalen:voor Kroatië is onder ALLE OMSTANDIGHEDEN een geldige Id.kaart voldoende en dat geldt al jaren lang voor belgen en nu ook voor nederlanders sedert ze een paar jaar geleden een ID.kaart konden aanschaffen.Ik hoop dat dat nu eens een keertje voor nu,altijd en voor iedereen duidelijk is zonder al dat gemaar, indien en als….Wat dat formulier van de zorgverzekering aangaat had ik al aangegeven.De Id.kaart is trouwens ook geldig in Bosnië-Herzegovina.Dat voor hen de via de kustweg naar Dubrovnik rijden of een bezoek aan Mostar willen brengen.

• anous

JAPA niet overdrijven hoor. als je een geldig ID hebt en een “buitenlandformulier” (van Menzis in elk geval) aanvraagd dan is dr niks aan de hand en heb je recht op medische hulp.

politie doet ook echt niet moeilijk met ID kaart!

• Guido

En,Brigittevt,(ik gebruik je naam zoals hij op het prikbord voorkomt en zoals het dus hoort),een uitstekende site met de meest aktuele info over Kroatië is die van Lipik. www.kroatie.info

• Guido

Ik bedoel www.kroatie.org Alles over reisdocumenten,routes,toltarieven en nog zo veel meer.Als ieder daar op ging kijken zou jammer genoeg dit forum weinig te doen hebben.(sorry,Lipik voor de foute info.Dat komt waarschijnlijk door de hier heersende warmte…dan nu maar de airco aan!)

• brigittevt

Even een paar dagen druk geweest, zie ik dat de discussie hier vrolijk verder gaat ;-) Wat betreft ID kaart, ik ga er gewoon vanuit dat dat genoeg is, en formulieren van ziektekostenverzekering zijn aangevraagd. Deze tip was ik inderdaad ergens tegen gekomen. En dan komt het allemaal ongetwijfeld goed, het is per slot geen diepste rimboe waar we naar toe gaan, toch ? :-)

Nu alleen nog hopen op goed weer, we hebben hier nu een aardig voorproefje van wat ik daar aan hoop te treffen ! Met als welkome toevoeging de blauwgroene zee ;-) Aftellen maar ! Nog 3,5 week …..Voor iedereen die eerder gaat, fijne vakantie !

• Guido

Maak je maar geen zorgen en een rimboe is het zeker niet.Prettige vakantie en laat bij terugkeer nog iets van je horen.