Tol betalen met bankkaart?

• Wouter

Hallo,

Ik vertrek aankomende vrijdag naar Kroatië. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om met bankcontact te betalen aan de tol of moet dit met Kuna's betaalt worden?

Groetjes,

Wouter

• ellen van kooij

Het makkelijkst is een creditcard. (Is dat hetzelfde als bankcontact?)

Heb je die niet, dan kuna's.

Euro's kan ook, maar dan krijg je wisselgeld in Kuna's (of niets….)

• Wouter

nee bankkaart is niet hetzelfde als creditkaart. In belgie is een bankkaart een pinpas ;-)

Dank u voor de snelle reactie,

Groetjes

• Guido

Kijk op www.kroatie.org Daar vindt je de toltarieven.Wissel aan de grens bij het inrijden van Kroatie wat euro voor kuna.

Je weet dan exact wat je moet betalen en betaal gewoon in kuna.Geen gedoe met creditcards of euro en je betaalt steeds het juiste bedrag.

• ellen van kooij

Creditcard is juist geen enkele moeite. Sneller en makkelijker dan met contant geld.

Je geeft je pasje, ze halen hem door een apparaat en je krijgt hem meteen terug.

Bonnetje meteen controleren en goed bewaren als bewijs, zodat je de rekening achteraf kan checken.

• Guido

Het is maar wat je zelf gerwoon bent.Wat de visakaart betreft :het is al voorgekomen dat, als je in een restaurant je kaart afgeeft om de betalen , er echteraf met de gegevens gefraudeerd wordt.Voor mij is nog steeds het gemakkelijkst en meest goedkope contant in kuna betalen en gewoon wisselen bij de bank .Die vastgeroeste gewoonte heb ik al uit de tijd dat er helemaal geen visa of Maestro was en ik met deviezen uit vijf landen naar het toenmalige Joegoslavië trok.Gelukkig blijft het nu maar bij de euro en de kuna.

• ellen van kooij

Wisselen bij de bank? Dat hebben wij in de afgelopen 10 jaar al nooit meer gedaan…..

Gewoon geld opnemen uit de muur is stukken makkelijker. Veiliger ook; je hoeft geen contant geld meer mee te nemen.

Lange afstanden op de tol betalen wij met creditcard. Zeker op de heenreis als we nog nergens in Kroatie gestopt zijn. Zodra we door een dorpje komen, zoeken we de eerste giromaat op en halen geld uit de muur.

Op de terugweg hangt het er vanag hoeveel contant geld we nog hebben. Soms is de tol een mooie gelegeneheid om nog net je laatste kuna's op te maken ;-)

Maar als het te weinig is, is de creditcard weer erg makkelijk.

• Guido

Ik heb alleen een Maestro.Had een Visa maar omdat ik die nooit gebruikte heb ik ze opgezegd.Met de Maestro betaal ik regelmatig boodschappen in België.Verder heb ik geen idee meer wat de kosten zijn voor het bezit en gebruik van de Visa,wat de kosten zijn telkens als je geld uit de muur haalt en welke koers er gehandhaafd wordt.

• ellen van kooij

Wat de kosten zijn voor het opnemen van geld uit de muur met je normale pasje van thuis, kan je vast wel ergens online opzoeken bij je eigen bank.

Geld opnemen met onze creditcard (mastercard) doen we nooit; dat is véél duurder dan met de gewone bankpas.

We gebruiken hem wel voor het betalen van camping, grote supermarkt, restaurant en tanken.

• geert wauters

Neem gewoon wat kuna's mee die zijn verkrijgbaar in de bank , ik zelf heb ze gekregen, gekocht via Fortis , sorry BNP Fortis ,aan een denk ik niet zo gunstige koers 1 euro voor 6.938 kuna , voor een beetje “depanage geld ” is het verschil niet zo groot in ons geval voor 500 euro amper 1.50 euro , maar je hebt onderweg géén problemen en das ook wel wat waard , bij KBC leek het niet te lukken om kuna's te krijgen

Groetjes

Geert