1 euro = 6,938 ???
Kun je toch beter hier wisselen, krijg je nog altijd 7,30. Op 100 euro scheelt dat toch even 4 euro en op 1000 euro is dat dus een etentje met het hele gezin (incl. drank).
Tol betaal je het makkelijkste met Visa, als het werkt. Mijn Visa kaart heeft al enkele keren geweigerd bij de tol poortjes ook één keer bij een kroatische tol automaat en dat is niet leuk. Dan moet iedereen achter je achteruit. En ik kan dan achter aansluiten bij de rij voor cash betalingen.
Euro's kan soms ook, maar dat is niet altijd even voordelig.
Geld halen, doe ik het liefste uit de automaat, met zo groot mogelijke (reëele)bedragen, om de initiële kosten te beperken.
Ik heb het nog even opgezocht voor mijn bank, ING en mijn credit kaart VISA.
Bij ING (basispakket) betaal ik voor opname: De interbancaire wissel koers + 0,8% toeslag van het opgenomen bedrag + € 1,82 opname kosten.
Bij VISA (anwb kaart) betaal ik voor opname zonder dat ik eerst geld op de rekening heb gestort (dus negatief saldo): 4% van het opgenomen bedrag aan wisselkosten. Zorg ik voor mijn vakantie dat er geld op mijn VISA rekening staat dan betaal ik nog maar 1% wisselkosten met een maximum van maar € 1,50, zie voorwaarden visa: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/webwinkel/algemene-voorwaarden-internet-anwb-vc.pdf
De interbancaire wissel koers kan je opzoeken bij http://www.oanda.com hier kan je een makkelijk kaartje maken voor in de portemonee mee te nemen, hier kan je tevens de bank opslag meenemen van je bank. Zorg wel dat je voor de goede destination valuta kiest, anders lijkt het goedkoper dan het is.
Ik kom nu zelf ook tot de conclussie dat ik beter even een bedrag op mijn visa rekening kan storten en dan alles met visa te betalen.
Indien de wisselkoers bij een wisselkantoor gunstiger is als de interbancaire koers dan heb je gelijk(tu). Moet je ook gewoon doen, want uiteindelijk gaat het er om wat iemand prettiger vind.
Ikzelf ben iemand die inmiddels helemaal geplastificeerd is en bijna alleen nog maar met een kaart betaal en heb daarom ook altijd 2 á 3 betaalmiddelen bij me. Gelukkig gaat dit in Kroatië tegenwoordig heel erg goed, maar ik respecteer iedereen die het anders wil doen. Ieder zijn ding… Ligt er ook een beetje aan wat je gewend bent.
Maar ik zie dat iemand anders inmiddels een topic heeft geopend over geld halen in kroatië, dus kunnen waar daar verder discussieren.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?