Tsjonge jonge jonge,
Het is weer een aardige zwart-wit discussie.
Ik begrijp af en toe totaal niet waarom sommigen zo op de kast kruipen wanneer er ook maar 1 kritisch woord valt over Kroaten en Kroatië ?
PapaLeone……………Kroatië staat diep bedroevend laag op de lijst van corrupte landen oftewel het gaat helemaal niet zo jofel hier als dat jij hier wilt doen voorkomen. Wanneer ik jouw opmerkingen lees dan bekruipt mij het gevoel dat er hier alleen maar heiligen wonen en geloof me……….dat is absoluut niet waar.
Misschien voor jou een nieuwtje, maar er wordt grof geld geboden voor baantjes in tolhuisjes. Rara waarom is dat ?
Zelfs Kroaten klagen over de mentaliteit van hun mede Kroaten, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in of zou dat voor jou nog te ver gaan.
Ik weet uit ervaring dat toeristen hier aan de lopende band worden opgelicht door garages, hulpdiensten, noem maar op, doch dat is ook in andere landen het geval. Ook in Spanje, Italië en Frankrijk kom je dit soort praktijken tegen en NEE dat maakt het absoluut niet acceptabel dat het dan ook in Kroatië gebeurt. Het zou simpelweg niet mogen voorkomen, maar helaas zijn er zeer velen die de verleiding kennelijk niet kunnen weerstaan.
De fraude en corruptie in dit land is werkelijk buitensporig en iedereen kent zo'n beetje alle voorbeelden uit zijn hoofd. Hier in Porec is vorig jaar de nieuwe sporthal geopend, waar werkelijk tientallen miljoenen in de achterzakken van vele onbetrouwbare lieden zijn gegaan.
Nu probeert men het nog een stapje groter, de aanleg van een nieuw gebouw voor het vliegveld in Zagreb. Dat moet dan zogenaamd 240 miljoen euro kosten, terwijl de nieuwe luchthavens van Treviso en Venetië samen voor 40 miljoen zijn gebouwd en 2 x zoveel passagiers afhandelen als Zagreb.
Dit soort diefstal en corruptie is hier schering en inslag en ook de gewone bevolking probeert op allerlei manieren op illegale wijze aan geld te komen.
Nogmaals, ja, het komt ook in andere landen voor, maar dat houdt niet in dat we het dan maar in Kroatië moeten goedkeuren.