vakantieland en tolgeldfraude

• L

Gisteren terug uit Kro, en een week geleden ook zo iets meegemaakt!!! Ik betaalde een rekening van 91 kuna, gaf 100 kuna en kreeg 91 kuna terug???? Toen ik het zag ging ik terug naar de kassa, ze waren zeer dankbaar en ik MOEST een zakje snoep gratis aannemen. Oplichting ???

Groetjes,

L

• Norbert HR

Tsjonge jonge jonge,

Het is weer een aardige zwart-wit discussie.

Ik begrijp af en toe totaal niet waarom sommigen zo op de kast kruipen wanneer er ook maar 1 kritisch woord valt over Kroaten en Kroatië ?

PapaLeone……………Kroatië staat diep bedroevend laag op de lijst van corrupte landen oftewel het gaat helemaal niet zo jofel hier als dat jij hier wilt doen voorkomen. Wanneer ik jouw opmerkingen lees dan bekruipt mij het gevoel dat er hier alleen maar heiligen wonen en geloof me……….dat is absoluut niet waar.

Misschien voor jou een nieuwtje, maar er wordt grof geld geboden voor baantjes in tolhuisjes. Rara waarom is dat ?

Zelfs Kroaten klagen over de mentaliteit van hun mede Kroaten, dus misschien zit er wel een kern van waarheid in of zou dat voor jou nog te ver gaan.

Ik weet uit ervaring dat toeristen hier aan de lopende band worden opgelicht door garages, hulpdiensten, noem maar op, doch dat is ook in andere landen het geval. Ook in Spanje, Italië en Frankrijk kom je dit soort praktijken tegen en NEE dat maakt het absoluut niet acceptabel dat het dan ook in Kroatië gebeurt. Het zou simpelweg niet mogen voorkomen, maar helaas zijn er zeer velen die de verleiding kennelijk niet kunnen weerstaan.

De fraude en corruptie in dit land is werkelijk buitensporig en iedereen kent zo'n beetje alle voorbeelden uit zijn hoofd. Hier in Porec is vorig jaar de nieuwe sporthal geopend, waar werkelijk tientallen miljoenen in de achterzakken van vele onbetrouwbare lieden zijn gegaan.

Nu probeert men het nog een stapje groter, de aanleg van een nieuw gebouw voor het vliegveld in Zagreb. Dat moet dan zogenaamd 240 miljoen euro kosten, terwijl de nieuwe luchthavens van Treviso en Venetië samen voor 40 miljoen zijn gebouwd en 2 x zoveel passagiers afhandelen als Zagreb.

Dit soort diefstal en corruptie is hier schering en inslag en ook de gewone bevolking probeert op allerlei manieren op illegale wijze aan geld te komen.

Nogmaals, ja, het komt ook in andere landen voor, maar dat houdt niet in dat we het dan maar in Kroatië moeten goedkeuren.

• Ernesto

Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar het kan gebeuren, mag natuurlijk niet maar het gaat gelukkig om kleinen bedragen.

Hier in het geweldige nederland worden wij elke maand met zijn alle opgelicht voor honderden euro,s p.p door de regering, vinden wij blijkbaar heel normaal.

Gekheid op een stokje dit jaar een uitstapje naar kreta gemaakt jammer genoeg wat miste wij Kroatie met z,n oplichters nou ik zal je vertellen op kreta krijgen alleen de huur auto,s een bekeuring voor foutparkeren 80 euro als je direct aan de agent betaald 40 euro heb ik in al die jaren nooit meegemaakt in kroatie.

maar negatieve reactie,s over kroatie zijn hier ook welkom niks mis mee.

• rebas

Ik heb het tegengestelde meegemaakt in Opatija.

Voor de euro in voege was ging ik in een bank in Opatija 2000 Belgische frank omzetten in Kunar.

Enige uitleg is nodig.

De franse frank was toen ongeveer 6 Belgische frank waard.

De Belgische frank had tweetalige waarde aanduiding,duizend frank en mille francs.

Per toeval lagen de biljetten met de franstalige opschriften bovenaan,de (jonge)bediende van de bank dacht dat het 1000 Franse frank waren,met als gevolg dat ze me zes keer te veel gaf voor mijn schamele mille francs.

Ik heb natuurlijk deze transactie laten omzetten naar de werkelijke waarde.

De deur van de bank werd voor mij geopend naar het kantoor,duizend maal dank was mijn deel…..een een paar zoenen van de bankbediende.

Deze zomer in Zadar nog iets anders meegemaakt,de Metro in de buurt van Zadar is ook toegankelijk met een makro of metrokaart.

Je krijgt er een dagtoelating.

Na mijn aankopen begaf ik mij naar de kassa,alles is netjes gescand.

Ik wil betalen met de visakaart,maar dat ging niet.

Alleen betaling mogelijk met cash of Kroatische betaalkaart.

Winkelkarretje is dus blijven staan,de konsum heeft mijn kunars wel vrienelijk met visa ontvangen.

Voor de liefhebbers,TV's in de metro zijn 35% goedkoper dan in Belgie.

• mirjana

Zal ik je zeggen waarom, omdat Visa nog steeds heel veel problemen heeft met misbruik van visa kaarten(helaas zelf meegemaakt) en weigert in veel gevallen de winkelier schadeloos te stellen. Ik werk voor een groot speelgoed keten in NL en wij nemen ook geen Visa meer wel andere credit kaarten.

• Carla

@rebas… Dat je bij de Metro/Makro alleen contant of d.m.v. pinnen af kunt rekenen is Metro/Makro beleid. In Nederland is dat dus niet anders dan in Kroatië.

Verder vind ik deze hele discussie, eerlijk gezegd, nogal gezocht en onzinnig. Hetgeen Peter gebeurd is kan je, al dan niet moedwillig, overal ter wereld overkomen. Gedurende de 37 jaar dat ik nu in Kroatië kom heb ik het zeggen en schrijven één keer meegemaakt en dat was afgelopen zomer. Met het schaamrood op de kaken en met ‘duizend excuses’ werd het wisselgeld onmiddellijk aangevuld tot 200 i.p.v. 100 Kuna. Ik geloof niet dat er opzet in het spel was. In Nederland is zoiets soortgelijks veel vaker dan één keer voorgekomen gedurende die 37 jaar. Meestal in de vorm van ‘bij de kassa meer artikelen af te moeten rekenen dan op de band of in de kar aanwezig waren’. Eerder slordigheid dan opzettelijk bedrog, want andersom kwam ook wel voor en wanneer ik dat, bij een bekende supermarktketen, meldde hoefde ik nooit bij te betalen. Wanneer het in mijn nadeel was kreeg ik het teveel betaalde echter wel terug.

Misschien een leuke anekdote: vorig jaar een voorraad vlees ingeslagen bij Pivac in Vrgorac. De afrekening met de creditcard wilde niet lukken en manlief werd verzocht om het aan een andere kassa nogmaals te proberen. Bij terugkeer in Nederland, mááááánden later, bleek op de afschriften dat het bedrag toch twee keer geïncasseerd was. Mijn man heeft vervolgens de contactgegevens van deze firma op Internet achterhaald en een mailtje gestuurd. Reeds de volgende dag kregen we zowel een excuus-mail als een telefoontje! En wat denk je wat… er werd een medewerker mét het bedrag in kwestie naar m'n schoonmoeder in Split gestuurd om het, persoonlijk, terug te bezorgen.

• rebas

Er is een verschil tussen visa kaarten.

Met een visakaart die gebruikt moet worden zoals een pinkaart is er geen enkel probleem.

Deze met een handtekening is een andere zaak,dus fraudegevoelig.

• Peter

hallo,

misschien tijd om de discussie te stoppen over eventuele fraude. Over de mening naar natuur in Kroatie ben ik nog steeds benieuwd

Ik concludeer (voor mezelf) dat er mensen zijn die het herkennen en dat er mensen zijn die het niet herkennen. De groepen zijn ook op te splitsen in de pro-kroatie strijders (dat mag) waarbij hetgeen in Kroatie gebeurt afgezet wordt tegen andere landen en in perspectief gezet wordt. Iedereen heeft dan andere ervaringen. Voor mijzelf geld dat ik nog nooit zo het gevoel gehad heb opgelicht te worden als bij de tolpoortjes van Kroatie (gevoel is hierbij een belangrijk woord), maar in andere landen is het de laatste jaren ook stuk moeilijker dus of het aan mentaliteit of mogelijkheden ligt……………….

ook goed nieuws over Kroatie om menigeen tevreden te stellen: ik heb een supercamping (camping Rio) gehad in Sveti Filip i Jakov nabij Biograd. Nederlands sprekend (trouwens alle talen, echt knap) personeel kwam ons na de tent opgezet te hebben een lekker flesje wijn brengen en toen we weggingen kregen we nog een plaatselijk flesje drank voor mij en wat olien voor mijn vriendin mee. Heerlijke rustige camping en je loopt zo naar beide dorpjes.

We hebben een bootje gehuurd en dat was zo leuk dat we gelijk reserveerde voor 2 dagen later. het was toen een beetje bewolkt en had een beetje hard gewaaid die nacht. Toen we bij de boot aankwamen gaf de man van verhuur direct de aanbetaling terug. Hij zei: ik ga jullie natuurlijk niet met onperfect weer het water op sturen omdat ik zo graag mijn geld zou hebben. We vroegen er niet eens om, want hadden verwacht dat die aanbetaling nou juist zou gelden voor een verdeling van risico's tussen ons en de verhuurder.

Verder waren de mensen in geheel Dalmatie super aardig en hebben we leuke avond gehad toen we bij een man bleven logeren nabij de plitvice. Die man kon goede verhalen vertellen onder het genot van een glaasje zelfgemaakte drank.

In het plaatsje Krk was het dan weer eng druk. Dat hadden we niet verwacht en zijn dan ook eerder door gaan reizen. Mensen stonden om 23:30 nog in de rij bij alle restaurants om toch nog maar wat te kunnen eten. Alleen in een leuke secret garden konden wij nog een plekje vinden voor een heerlijke cocktail.

het plaatsje Krk is simpelweg te klein voor het aantal gasten dat in de buurt logeert/kampeert.

O,ja (ik kan het niet laten). mijn ervaringen over griekenland, spanje, italie, nederland etc….zet ik natuurlijk op het prikbord bij de betreffende landen en niet hier. Dat hier iets over Kroatie gezegd wordt lijkt me logisch, dat ik dan gelijk een “domme” genoemd wordt of geschreven wordt dat ik te ver aan het zoeken ben, vind ik erg spijtig. Dat soort opmerkingen zorgen ervoor dat elke discussie gestopt wordt en we nooit de waarheid ontdekken (of in ieder geval die richting op gaat).

Groeten,

Peter

• Jo

Is die camping rolstoelgeschikt? Vooral het sanitair en de wegen dan. Strand is minder belangrijk.

Wat betreft dat Nederlands sprekend personeel: was dat van de camping zelf of was het van een (Nederlandese) maatschappij die tenten en/of caravans verhuurt?

• heleen sonnemans

Ik ben hier 30 jaar met vakantie geweest en woon sinds 3 jaar nu hier en heb dit met tolgeld nog nooit meegegemaakt.

Wilde een keer mijn benzine betalen met euro,s ipv met kuna,s en er werdt mij op gewezen dat ik een fout maakte.

Ik heb overigens overal goede ervaringen.

Het enige land waar we altijd bij inschoten was Italie met de lires, je kreeg een hand vol geld mee wat overigens nergens meer in te leveren was.

groetjes heleen