Dalmatië

• Jan van Gent

eigenaardig dat je de “wijntjes” nu wel lekker vindt. Het zullen wel franse of Itlianse geweest zijn zeker? :)-D

• fr8ns

mj

graag meer info, foto s e.d naar

harryhottentot@gmail.com

mvg harry

• Maria

Hoe Makarska in dit verhaal terecht komt begrijp ik ook niet. Volgens mij word er gevraagd om info omtrent Vodice en Primosten.

Sluit me wel bij het verhaal van Norbert aan.

Zou ook geen weken in Makarska door willen brengen, en idd dan kiezen voor Vodice of Primosten.

Nou zijn wij kampeerders dus dan ben je beperkt in je keuze, maar als de vraagsteller een hotel of id zoekt heeft ie in deze omgeving keuze genoeg.

• lavanda

Makarska kwam in het verhaal omdat MJ daar een appartement aanbied…en ik gevraagd heb of dat appartement in makarska zelf ligt.

• Norbert HR

@ Lavanda,

Toen ik sprak over de eigenaren van de apartementen bedoelde ik niet jou persoonlijk, ik weet dat je geen apartement hebt. Ik bedoelde meer de eigenaren van de apartmenten in het algemeen. Sorry wanneer dat niet goed duidelijk over kwam.

Ik begrijp de acties van eigenaren van de appartementen wel, zij willen natuurlijk hun appartement verhuren, maar soms lezen ze niet eens wat iemand zoekt. Wanneer er wordt gevraagd naar een centrale locatie of naar een plek waar genoeg te beleven is dan begint men meteen appartementen te promoten, terwijl die eigenlijk totaal niet overeenkomen met de wensen. In een ander topic wordt gevraagd om een centrale locatie en wat zien we daar………..appartementen op Krk ! Krk is leuk, maar nu niet echt centraal te noemen. Ja, op de kaart ziet het er centraal uit, doch in werkelijkheid zit je nergens dicht in de buurt.

Het is een beetje hetzelfde principe als een reisgids, op papier ziet het er allemaal leuk en aardig uit, doch in werkelijkheid is het allemaal totaal anders.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels wanneer iemand hier roept: ‘dit of dat is werkelijk het einde………….en je treft het………we hebben daar een appartement………..en het is te huur’.

Dan vraag ik me toch altijd af wat nu de werkelijke bedoeling van die post was. Is het echt gewoon alleen info geven of gaat het er meer om gewoon iets te verhuren ?

Maar……………laat je zeker niet weerhouden van een bezoek aan Makarska, wellicht bevalt het je prima en wil je niet anders, je weet het maar nooit.

• Norbert HR

@ Jan,

Ik heb nooit gezegd dat er geen goede wijn in kroatie bestaa. Heb alleen opgemerkt dat de prijs / kwaliteit verhouding buiten alle perken is.

In Drvenik heb ik, in een restaurant, een huiswijn gedronken welke uiteraard niet in flessen te krijgen is, maar welke van goede kwaliteit was. Ik was dus zeer aangenaam verrast.

• Jan van Gent

Misschien je eigen woorden vergeten beste Norbert???? Geen probleem, hier zijn ze!

Ik weet dat het vloeken in de kerk is………………………maar laat die Kroatische wijnen gewoon voor wat het is.

Ze zijn veel en veel te duur en de kwaliteit / smaak kun je zeer eenvoudig vinden in de Franse / Italiaanse / Chileense / Afrikaanse etc wijnen.

• Norbert HR

Jan,

Lezen is een kunst, ik weet het.

Maar goed, laat ik het nog een keer langzaam proberen uit te leggen.

Wijn is te krijgen in vele kwaliteiten en tegen verschillende prijzen, ook in Kroatie.

Wanneer je in Kroatie een goede wijn tegenkomt dan is de prijs, IN VERGELIJKING MET andere landen (Italie, Frankrijk, Chili) veel en veel te hoog. Een beetje goede wijn kost hier, in Kroatie dus, al rond de 15 tot 20 euro, maar het kan nog gekker, er zijn ook wijnen van rond de 40 euro. Dezelfde kwaliteit wijn is in de andere wijn landen te koop voor soms nog geen derde van de prijs en in sommige gevallen voor een vijfde van de prijs. De echte topwijnen in die landen liggen kwalitatief ver boven wat er in Kroatie wordt geproduceerd en dan kom je inderdaad ook wel tot die prijzen.

Dat houdt dus niet in dat er in Kroatie geen goede wijnen te vinden zijn, die zijn er dus wel, maar veel te duur. Of je ze dan drinkt ligt aan je zelf. Wil je de prijs betalen of niet. Ik haal zelf de wijn gewoon uit Italie en betaal dan maximaal 30 tot 40 Kuna. Eenzelfde kwaliteit (Kroatische wijnen) kost hier in Kroatie tussen de 90 en 130 Kuna.

In een restaurant heb je vaak geen keus en ben je overgeleverd aan hetgeen ze je aanbieden. Veel restaurants kiezen dan ook voor de allergoedkoopste huiswijn (van het vat), vaak complete bagger, en vragen daar de hoofdprijs voor.

Er zijn echter ook restaurants, die dus wel goede wijn van het vat serveren en daarvoor ook een behoorlijke prijs vragen, maar dat is dan min of meer acceptabel. 70 Kuna voor een karaf wijn in een restaurant is aan de prijs, maar vooruit, het kan er mee door. Wanneer je het zuiver gaat bekijken is het natuurlijk vreemd dat een land, wat zelf dus wijn produceert, de huiswijn zo duur maakt. Maar goed, ik weet ook dat veel restaurants een groot deel van de winst halen uit de drank omzet.

Doorgaans ligt de marge op 300 %, maar hier ligt die dus soms op 500 of 700 % en dat is lichtelijk overtrokken als je het mij vraagt.

En zo is het dus mogelijk dat ik hier, in Drvenik, op het strand, in een restaurant, prima heb gegeten en een goede huiswijn heb gedronken. Over de prijs heb ik het dus niet gehad. Maar om eerlijk te zijn ken ik weinig restaurants in Kroatie waar je je eigen wijn kunt meenemen en alleen kurkgeld kunt betalen. Is een concept wat ze hier nog moeten uitvinden, zal wel nooit gebeuren vrees ik.

• MarkoMarko

Dan zal het meenemen van eigen voedsel naar het restaurant en het meenemen van je eigen bed naar het hotel (uiteraard tegen een schappelijke vergoeding) ook maar zeer sporadisch mogelijk zijn. Laat staan het meenemen van je eigen auto naar het autoverhuurbedrijf. Concepten waar nog flink aan gewerkt moet worden.:S

• MarkoMarko

Dan zal het meenemen van eigen voedsel naar het restaurant en het meenemen van je eigen bed naar het hotel (uiteraard tegen een schappelijke vergoeding) ook nog maar zeer sporadisch mogelijk zijn. Laat staan het meenemen van je eigen auto naar het autoverhuurbedrijf. Concepten waar nog flink aan gewerkt moet worden.:S